X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הגל הגואה של בקשות קנטרניות לתביעות ייצוגיות נגד חברות המזון, עלול למוטט את הקטנות שבהן. בית המשפט חייב לעמוד על המשמר
▪  ▪  ▪
[צילום: ניקי קלווין, פלאש 90]

מדי שנה מוגשות בקשות רבות לתביעות ייצוגיות בענף המזון, תביעות אשר רבות מהן קטנוניות ומופרכות, והן מסבות נזק רב לענף המזון ולמשק הישראלי. העומס על המפעלים הוא רב, בעיקר במקרים בהם הנתבעים הם אנשי מלאכה. מרבית התביעות מסתיימות בפשרה ורק אחוז קטן מן התביעות מאושר. בניגוד לתביעה רגילה, תביעה ייצוגית עלולה לגרום לנזקים של מיליונים ואף לקריסת עסקים קטנים. הן הפכו לכלי רב עוצמה בידיהם של תובעים סדרתיים ועורכי דין להוטים, הרואים בכך דרך לגיטימית להתעשרות.
העילות לתביעה ייצוגית נגד מפעלי מזון הן מכוח סעיף 2 לחוק הגנת הצרכן - הטעיה והפרת חובה חקוקה מכוח פקודת הנזיקין או אי-עמידה בתקן רשמי. הסוגיות העיקריות המועלות בהן: הטעיה מבחינה כמותית או קביעת מחיר שונה לשני מוצרים זהים, הטעיות בסימון של תוספי מזון, מינון חסר של רכיבים מובטחים, הקטנת אריזות והעדר סימון של רכיב.
אך כאמור, רוב הבקשות הן קטנוניות ואין להן דבר וחצי דבר עם טובת הצרכן. לעיתים קרובות מגיעים למשרדי נתבעים, המבקשים עצה כיצד להתמודד עם המכה שניחתה עליהם. עומדים מולי אנשים מבוהלים ומיואשים, אשר אינם יודעים כיצד עליהם להתמודד עם תביעה של מיליוני שקלים. לכולם אני מציע לא להתפשר, להגיע לבית המשפט ולקבל את הכרעת הדין של השופטים, שברוב המקרים מזהים בעצמם את הרצון ברווח מהיר וקל של עורכי הדין.
הטעיות בנושא סימון המוצרים תופסות מקום ראשון בתביעות הייצוגיות בתחום המזון, כשבמקרים רבים ההטעיות הנעשות על-ידי יצרני מזון ומשווקים נובעות מתוך אי-ידיעה או בורות, אך כמובן שישנן גם הטעיות מכוונות. בענף המזון, במרבית הפעמים, העבודה נעשית עם חומרים ביולוגיים שההרכב שלהם משתנה כל הזמן, לדוגמא: שינוי בהרכב הכימי של רכז פירות כאשר בעת חימום המיץ להפקת הרכז, השתנה הרכב הסוכרים במיץ, או הרכב כימי של חיטה השונה מאזור לאזור ולעיתים גם משנה לשנה. פעמים רבות השינוי הוא כה תכוף, עד שהיצרנים לא מספיקים להחליף את האריזה. רבות מן התביעות נוגעות לסימון אות בגודל כזה או כזה על האריזה והאם זה מספיק קריא לציבור אם לאו.
טרנד נוסף בתחום התביעות הייצוגיות הוא זיהוי ההזדמנות לתביעה, כאשר חברות הסירו מן המדפים מוצרים שהתגלו בהם פגמים כלשהם ודיווחו על כך לציבור. עורכי דין רבים מיהרו להסתער על ההודעות הללו ולהגיש תביעות כנגד אותן חברות, אשר פעלו בשקיפות וניסו לטפל בבעיה שנוצרה. הדבר שמעלה אצל חברות רבות את השאלה האם כדאי לפעול בשקיפות, לפצות את הציבור, ואחרי הכל גם לעמוד בפני תביעה ייצוגית.
בתביעה ייצוגית, על התובע שלם אגרה זניחה של כמה מאות שקלים, בעוד בתביעה רגילה האגרה היא 2.5% מסכום התביעה. הנתון הזה אף הוא מגדיל את מספר התביעות ואת סכומי התביעה, במיוחד לנוכח העובדה ששכרם של התובע ושל עורך הדין אמור להיגזר מתוך הסכום שישיגו. אם האגרה המינימלית הייתה גבוהה יותר, עשרות תביעות כלל לא היו מוגשות.
המטרה האמיתית ברוב התביעות הללו אינה ניצחון במשפט צודק, אלא להגיע לפשרה שתשרת את התובע ובא-כוחו, בעוד טובת הצרכנים היא משנית ואמצעי נוח להשגת המטרה. ברגע שמפעל מזון עומד בפני תביעה ייצוגית של מיליוני שקלים, הוא מעוניין להסיר אותה מיידית מסדר היום, ומגיע לפשרה שיכולה לנוע בין רבבות למאות אלפי שקלים. זהו בדיוק הרווח אותו ביקש להשיג עורך הדין. התובעים הנרשמים בשמו הם רק שליחים לצורך הגשת כתב התביעה והגמול שלהם תמיד נמוך בהרבה משכרו של עורך דין.
עם זאת, אין ספק, כי תביעה ייצוגית מהווה אלמנט של הרתעה. לצרכן בודד אין את היכולת הכלכלית או המקצועית להתמודד מול הטעיות יצרנים, והשימוש הגובר בתביעות ייצוגיות יצר אצל עסקים רבים תחושת ערנות ומודעות לנהוג ביתר זהירות. הצורך בהרתעה כקו הגנה נוסף לטובת הצרכן הוא חשוב ומועיל, אך נדמה, כי בתי המשפט הפכו לפס ייצור להגשת תובענות ייצוגיות קנטרניות. במצב הנוכחי, הצרכן הוא שמשלם בסופו של דבר את העלויות של עורכי הדין ותשלומי הפשרה.
בתביעות מסוג זה ישנה חשיבות מיוחדת לפיקוח. בתי המשפט צריכים לוודא שהאינטרס של הציבור לא נפגע אך גם לוודא, כי אותן תביעות, ובעיקר הקטנוניות שבהן, נבדקות לעומקן תוך וידוא שחברות קטנות בעלות רווחיות נמוכה, לא חשופות להפסדים לשווא תוך סכנת קריסה.

הכותב הוא מנכ"ל חברת אחוה, יצרנית טחינה, חלוה ומוצרי מאפה. נגד החברה הוגשו בעבר בקשות לתביעות ייצוגיות, אשר לדבריה נדחו כולן.
תאריך:  09/05/2016   |   עודכן:  10/05/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 היפר חובה חקוקה
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
ובכל זאת, סמוטריץ' איננו מורה הלכה ולא כל משפט היוצא מפיו משמש מבחן לקמוס לאחיזתנו בארץ או לעקרונות עליהם היא נשענת
יאיר דקל
מסתבר, שהעדר הישראלי רץ אחרי הסנסנציה. ספר מצרי תורגם לעברית והוא פופולרי - אז צריך לקרוא. לא חשוב אם יש בו גיבורים בשר ודם, אם יש בו עקרונות אמנותיים ואם יש בו ערך ספרותי
אורי שרגיל
הדברים רק הולכים ומשתפרים מאז, הנורמות משתנות, אבל אחדים מאתנו, וביניהם סגן הכוהנים והגברת מצליח, מגלים כי העבר עדיין אפוף בחלאת אדי צואה העולים מן האדמה ומערפלים את החושים גם היום
יוסף דיין
הנזק העיקרי בדברי יאיר גולן טמון בעובדה שהוא ריכז תשומת לב רבה כך כך. מה רע בזה? העובדה שהוא עמד במרכזה של הסערה, השכיח נאום אחר שנישא מפי אישיות בכירה לא פחות בטקס המרכזי לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה. נשיא מדינת ישראל, ראובן ריבלין, אמר דברים חמורים יותר מאותה השוואה נלוזה מפי יאיר גולן בין ישראל לגרמניה הנאצית
גילעד ושדי
"מפרט חוק המכר" המחויב בהצמדה לחוזה המכר הינו חלק בלתי נפרד מחוזה הדירה עליו תחתמו כאשר תקנו דירה חדשה מקבלן. משמעויותיו גדולות ולעיתים מרחיקות לכת בנוגע למתקני הדירה והצמדותיה כגון: חניה, מטבח, חשמל, מיזוג ועוד. דרשו לקבל את המפרט המלא מראש עוד לפני החתימה אחרת העלויות יכולות להגיע לאלפי שקלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il