X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משהו השתבש בשיח בין צה"ל לבין חלקים נרחבים בציבור. אפשר שאלו שינויים בציפיות הציבור מהצבא, ויתכן גם שזהו טישטוש מרחב ההפרדה שבין קצינים במדים לבין קצינים בדימוס ובמילואים, שאינם בשירות פעיל אלא "רק" אזרחים מן השורה
▪  ▪  ▪
בני גנץ, יאיר גולן, גדי איזנקוט, משה יעלון [צילום: דו"צ]

על-רקע הוויכוח הציבורי הסוער למדי שהתנהל לאחרונה סביב נושאים ותכנים שבהם התבטאו קצינים בכירים בצה"ל באורח שנוי במחלוקת, טוב עשה הרמטכ"ל שמינה ועדה מטכ"לית, בראשות אלוף, לבדיקת הנושא. שוב הסתבר שאסור להשאיר את הנושא פרוץ לשיקול דעתו הפרטי של כל לובש מדים בנפרד, תהיה דרגתו אשר תהיה. ריבוי מקרים של "החלקה מילולית על קליפת בננה" ע"י קצינים בדרג הבכיר ביותר בצבא, בצורה שמעוררת מחלוקות חברתיות חוזרות ונשנות, מעידה כי משהו השתבש בשיח בין צה"ל לבין חלקים נרחבים בציבור. אפשר שאלו שינויים בציפיות הציבור מהצבא, ויתכן גם שזהו טישטוש מרחב ההפרדה שבין קצינים במדים לבין קצינים בדימוס ובמילואים, שאינם בשירות פעיל אלא "רק" אזרחים מן השורה.
דרכי התנהלות מוגדרות היטב, אמורות להקל על החיילים בכל הרמות, לנווט את דרכם בסבך החברתי המודרני והפלורליסטי, שבו עודף "פתיחות", "חירות" ואינדיבידואליזם מוחצן, מביאים אותו לעיתים קרובות אל סף אנרכיה; וצבא אנרכי איננו שורד.
על-כן, הבדיקה צריכה להניב גישה עדכנית לטיפול במעורבות צה"ל בשיח החברתי בכלל, וברשתות החברתיות בפרט. בסיכומו של דבר התנהלות צה"ל צריכה לתרום לקונצנזוס הלאומי ולא למחלוקות הלאומיות. אם מחיר חידוש או שימור הקונצנזוס סביב צה"ל, הוא מיתון המעורבות של חיילים במדים בשיח הפוליטי השוטף, חייבים לשלם מחיר זה.
הדיון האזרחי-פוליטי בהגדרתו איננו שיח של מומחים. שיח מומחים אמור לשאת אופי שונה לחלוטין מזה של השיח הציבורי. עליו להיות מגובה בעובדות בדוקות, בעידכון מקצועי ברמה גבוהה ובמחקרים רלוונטיים, שיטתי, מנומק ואינטגרטיבי ככל האפשר. הדיון הציבורי, בין אם הוא נערך ברשתות החברתיות, בטלוויזיה או ברדיו, איננו מספק תנאים אלה. מסרים עיתונאיים, למעט, אולי, תחקירים טובים ויסודיים, הם ביטוי לדעות אישיות של הכותבים, מסוננות ע"י עורכים, שאינן דעות-מומחה. לכן, אני מסתייג מהבעת דעות אישיות של עיתונאים כאשר הן מעורבות בעבודת הדיווח שעליה הם אמונים בדרך כלל.
רבים מתעלמים מהעובדה ששיח פוליטי שמשתתפים בו קציני מילואים, מהם רבים שהשתחררו כבר לפני שנים רבות, אינו שונה מהותית משיח אזרחים אחרים. לכן, אינני רואה בעין יפה שימוש שעושים קציני מילואים בדרגותיהם הצבאיות לשם הצגת עמדות פוליטיות. פוליטיקה איננה צבא, כשם שצבא איננו פוליטיקה - כל אחד בדיון והמטען האישי שלו: פוליטי, צבאי, כלכלי, טכנולוגי, משפטי או אחר. מאידך-גיסא, קצינים במדים, במיוחד בדרגים הגבוהים, נתפסים כברי-סמכא, כמי שמעודכנים ויודעים על מה הם מדברים, וכמי שמבטאים את "דעות הצבא" או את "רוחו". אעל-פי שבמקרים רבים הדבר איננו מדויק, עצם העובדה שכך נתפסים הדברים בציבור אומרת דרשני ומחייבת שיקול-דעת וזהירות.
גם כאשר חיילי צה"ל לובשים מדים, הם כמובן חלק מהחברה הישראלית ואינם יכולים או צריכים להתנתק ממנה. אולם, לצה"ל כמסגרת לאומית פלורליסטית, בעלת ייעוד לאומי-מרכזי-עליון של הגנה עם העם והמדינה, אסור להיות מיוצג באמצעות עמדות פוליטיות קונקרטיות בוויכוח הציבורי, משום שבכך הוא סוטה מייעודו ופוגע במעמדו. את ההדברות הפנים-צה"לית יעשה צה"ל במסגרותיו, כחלק מהשיח הצה"לי המגוון בין המפקדים לחיילים. את החלק הפוליטי החיצוני, לרבות ברשתות החברתיות, יעשו החיילים כאשר הם פושטים את מדיהם וחוזרים למסגרות האזרחיות.
צה"ל איננו מופקד על "חינוך ואינדוקטרינציה" של הציבור הישראלי. "ההחלקות" המילוליות האחרונות של קצינים בכירים, מוכיחות שרגישותם הפוליטית-אידיאולוגית "מתחרה" ללא הצלחה יתרה ברגישותם למעמדו הניטרלי של הצבא בזירה הפוליטית וללא רגישות מספקת להשפעת כל סטייה מכך על מעמדו הציבורי ועל תפקודו המיטבי כצבא-העם מול אתגריו המקצועיים. בהתרסה מסוימת מול דברים ששמענו לאחרונה אומר, שמבחנו האמיתי של הצבא הוא במניעת פגיעות באזרחים או במטרות ישראלים ולא במיזעור נזקיו של האויב. מי שאיננו שלם עם סדר עדיפויות זה, אולי אינו צריך לשרת בצבא בתפקידים בכירים. ייתכן מאוד שמשמעות הדברים ההלו היא גם שיש לבחון גם את עודף המשפטיזציה שחדרה להתנהלות הצבא ואת השפעתה על אורח החשיבה ויכולת התפקוד המיטבית של הדרג הצבאי והמדיני הבכיר גם יחד בשאלות-יסוד של הביטחון הלאומי.

1. יוסי יהושע, ידיעות אחרונות, 8.5.16, עמ' 22.
תאריך:  19/05/2016   |   עודכן:  19/05/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אוטונומיה אישית
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החזית החברתית של צה"ל
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
מצטרף ומחזק את דבריך אלו! ל"ת
א. וינשטיין  |  19/05/16 12:52
2
צודק בהחלט. אמת לאמיתה. אנחנו
קורצ'אק  |  19/05/16 13:04
3
הדרג הבכיר בצהל מהחוג הסמולי
בבר  |  19/05/16 16:53
4
הם קוראים את עיתון "הארץ"
שמואל פישר  |  20/05/16 06:10
5
הפיקוד הבכיר של הצבא עובר
שבץ חלובה  |  20/05/16 06:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס גלבוע
גם בעבר אמר בוגי דברים נכוחים, והותקף בגסות משמאל, וע"י חלק מהתקשורת. פגם אחד אני מוצא בדבריו. אין בהם ולו מילה אחת של הסתייגות מוחלטת מההשוואה המופרכת שעשה סגן הרמטכ"ל בין גרמניה הנאצית לבין ישראל
שמעון זיו
אביגדור כשר ביטחון זוהי שערורייה חסרת אחריות מבית מדרשו של נתניהו. אביגדור התחיל עם זה כבדיחה והתאהב בבדיחה עד כדי לשים זאת כתנאי בל יעבור
יובל לובנשטיין
בקרתי במספר חנויות של סופרפארם בחגיגת המועדון האחרונה והתבוננתי היטב מה קנו הלקוחות. רובם מילאו את הסלים במוצרי סופר רגילים ופחות במוצרי בית מרקחת, דבר שמציב את סופרפארם כרשת השנייה בישראל ולא את יינות ביתן או רמי לוי
הרב ישראל רוזן
מה משותף לשורת האישים הבאה מעבר לזה שכולם היו רמטכ"לים, סגני רמטכ"לים, ראשי שב"כ ומוסד או משהו בסביבה: שאול מופז, גבי אשכנזי, בני גנץ, אמנון ליפקין, דן חלוץ, יאיר גולן, עמי איילון, מאיר דגן, יעקב פרי, יובל דיסקין? ויש אשר יצרפו גם את בוגי יעלון ונוספים שנשמטו, ועמהם הסליחה . התשובה: משיכת הגה 'מדיניות הביטחון' שמאלה, לעתים עד השוליים לעתים בזיגזוג מסוכן
חניאל פרבר
ספירת העומר שונה מתפילה. בתפילה יש חובה לקרא ולכוון בכתוב, אבל בספירת העומר הפעילות הנדרשת היא "ספירה" ולא "קריאה" כפי המובא בספר דברים: "שבע שבתות תספור לך, מהחל חרמש בקמה (מיום קצירת העומר שהיא ראשית הקציר) תחל לספור שבעה שבועות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il