אובדנו של לווין התקשורת "עמוס 6", רגעים אחדים לפני שיגורו, הוא ללא צל של ספק מכה מכאיבה בכנף של התעשיה הישראלית, ולא רק בשל הנזק הכספי הכבד שנגרם בעטיו, אלא גם מחמת הפגיעה ביוקרת הפרויקט.
כך או אחרת, התפוצצות הלווין מחזירה אותנו באחת אל מי שנחשב ליזמו והוגה-פיתוחו הראשון של הלווין הישראלי עמוס", הלא הוא חזי כרמל, לשעבר מבכירי "המוסד", שהיה בחייו גם דיפלומט ועיתונאי. כרמל, שנפטר לפני שמונה שנים, דאג כאחד מבעלי חברת התקשורת "ג'נרל סאטלייט" לפתח את הלווין "עמוס 1", ששוגר לראשונה בשנת 1996 מבסיס החלל האירופי שבגינאה הצרפתית.
מאז הספיקו לוויני "עמוס", שנבנו על-ידי התעשיה האוירית ושתופעלו בידי החברה הפרטית "חלל תקשורת", לעבור דרך ארוכה ולנחול במהלכה הצלחה מרובה, עד לכישלונו הצורב של "עמוס 6" בשבוע שעבר בפלורידה.
צינור-הידברות
לפיתוחו של הלווין "עמוס" יחס חזי כרמל חשיבות מודיעינית עליונה, ולא רק בעיתות של משבר ומלחמה, אלא גם בעידן של הפשרה, לצורך קידומם של תהליכים מדיניים, המשתנים בזירה הבינלאומית, ובמיוחד במזרח התיכון. את חשיבות פיתוחו הוא ראה בכך שהלווין נועד לסייע לניצולם של צינורות ההידברות החשאיים, שעליהם מופקד המודיעין מטבעו.
כך או אחרת רק המריץ כישלון שיגורו של הלווין "עמוס 6" את בחינת תחום פיתוחם של לוויני התקשורת בישראל על-ידי
מבקר המדינה. עם זאת ראוי להודות שמשרד המבקר נכנס לעובי הקורה כבר לפני חודשים אחדים, עוד טרם פיצוץ טיל השיגור שממנו נהרס הלווין האמור.
האמת ניתנת להיאמר שבשלב הנוכחי לא מוקדשים, בינתיים, משאבים כלשהם לפיתוחו של הלווין הבא בסדרה, כך שהפגיעה ב"עמוס 6" עלולה לדחות כעת את התקדמותו של הפרויקט למשך זמן רב.