X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אני מאמינה שמורים רבים פונים להוראה מתוך אידיאלים חינוכיים, מתוך מחשבה שהם יכולים להיות גורם משפיע על ליבם ונפשם של ילדים. למורים אלה גישתו של היינץ קוהוט עשויה להיות כלי משמעותי במגע היומיומי שלהם עם תלמידים
▪  ▪  ▪
[צילום: איסאם נאסר/פלאש 90]

היינץ קוהוט היה פסיכואנליטיקאי אמריקני יהודי, יליד וינה, אשר ברח לארה"ב ב-1939 לאחר הכיבוש הנאצי בוינה. במוקד תפיסתו הטיפולית הציב את חשיבותו של העצמי, כמרחב המרכזי שבו מתחוללים חיי הנפש שלנו.
העצמי הוא היסוד החווה בנפשנו. המקום דרכו אנו חווים את חיינו. כשטוב לנו, כשרע לנו, כשמשעמם לנו, כשבודד לנו, כשאנחנו שמחים, אנחנו במרחב העצמי שלנו. חווית הערך שלנו כבני אדם, עד כמה אנחנו "שווים", משמעותיים, עד כמה הקיום שלנו בטוח, כל אלה, הם המנוע המרכזי שמניע אותנו. לפי קוהוט. בריאותו, מיצוקו ויציבותו של העצמי, הוא המפתח להתנהלות שלנו כיחידים. לכן, העצמי הוא המוקד אצל כל אחד מאיתנו, אותו עלינו לטפח.
אחד הדגשים החשובים שהביא קוהוט היא ההבנה, שכולנו זקוקים לאחר, על-מנת לכונן את העצמי שלנו. לכולנו צרכי עצמי המתעוררים במפגש עם האחר בציפייה להיענות מצדו.
מהם צרכים אלו? בעיקר צורך בהתפעלות (צרכי מראה), כלומר הצורך, שמישהו בעולמנו, ישים אותנו במרכז, וצורך באידיאליזציה - הצורך להישען על דמות מעוררת השראה, או להיות מונחה על-ידי ערכים ואידיאלים.
אחת התובנות העולות מתפיסה זו, היא, שבניגוד לחשיבתנו האינטואיטיבית, אף פעם אין אנו עצמאיים לחלוטין, ואנחנו זקוקים לאחרים על-מנת לכונן את העצמי שלנו. איננו מחזיקים תכונות או מהויות קבועות, הן בנות שינוי ותלויות במבט של האחר המתבונן בנו.
כשהאחר מתבונן בנו בהתפעלות, מזהה את הפוטנציאלים שבנו, ומאפשר לנו תנאים של חיבה לבטא את עצמנו, אנו נופיע במיטבנו. כאשר האחר אינו "רואה" אותנו, לאורך זמן, אנו כבים לאט, מאבדים ביטחון, ותפקודנו יורד פלאים. אנו גם מתחילים להאמין בכך שאנו "לוזרים". במילים אחרות, לאחר המשמעותי, המתבונן בנו, יש יכולת "לברוא" אותנו, לטוב ולרע. זהו כלי רב עוצמה, שאם משתמשים בו בתבונה, הוא עשוי לקדם ולחזק, אנשים רבים, ובוודאי ילדים, שהם עדיין כחומר ביד היוצר.
קוהוט טבע את המושג זולתעצמי, שמתאר את תפקידו של האחר לגבינו. זולתעצמי, הוא אותו אחר אמפטי, אשר נכון להשיל מעצמו את הצרכים שלו, ולהתמסר לצרכי העצמי שלנו, על-מנת לתת להם מענה. הוא הופך עצמו למעין 'המשך' שלנו, ומתבונן על חוויותינו ותחושותינו, מנקודת המבט שלנו. כשמישהו מתבונן בדברים מנקודת מבטנו ומגלה הבנה לגביהם, זוהי תחושת הקלה גדולה, ואנו חשים שהקיום שלנו והאמת שלנו, הם לגיטימיים ובני קיימא. זה, מצדו, מחזק אותנו, ובונה את האסרטיביות שלנו לפעול בעולם בהתאם לרצונותינו, שאיפותינו ויכולותינו.
ילדים מבלים שעות רבות בביה"ס. מה עובר עליהם שם רגשית? האם ביה"ס הוא חוויה מעצימה, סביבה מגדלת עבורם? במקרים רבים, לא. מטבע הדברים, העצמי שלהם עדיין אינו מגובש, ואת צרכי העצמי שלהם, להתפעלות ולאידיאליזציה, הם מפנים כלפי כל מבוגר שנקרה בדרכם. במקרים רבים, הם נתקלים בסביבה רגשית אדישה, מנוכרת, או לא מבחינה במצוקתם. האשמה אינם בהם. גם לא במורים, אך המחיר של ניכור זה בו גדלים הילדים, הוא גבוה, ואיננו יכולים לשער את עצמתו. מה יחשב ילד כזה, על עולם המבוגרים? איזה מבוגר יצמח להיות?
עבודת המורים היא קשה ושוחקת. במקרים רבים הם פוגשים ילדים בעייתיים, חצופים, מזלזלים, וחסרי עניין בלימודים. הדבר מרוקן גם את המורים, מתחושת השליחות וחשיבות הייעוד שלקחו על עצמם בבואם להיות דמויות חינוכיות.
מעמדה זו, של המורה, קשה להבחין, כי התוקפנות, והאדישות, הן סממני ייאוש של הילד, מכך, שמישהו בעולם המבוגרים יגלה עניין אמיתי בצרכיו ומצוקותיו.
אני מאמינה שמורים רבים פונים להוראה מתוך אידיאלים חינוכיים, מתוך מחשבה שהם יכולים להיות גורם משפיע על ליבם ונפשם של ילדים. למורים אלה גישתו של היינץ קוהוט עשויה להיות כלי משמעותי במגע היומיומי שלהם עם תלמידים.

בעלת הכשרה בתחום החינוך המיוחד ובתחום הייעוץ החינוכי. עובדת שנים רבות כיועצת חינוכית, מדריכה ומרצה במכללות להכשרת עובדי הוראה ולהכשרת יועצים חינוכיים. במחקרים ובמאמרים מדגישה את החשיבות הקריטית בפיתוח מודעות דווקא לצרכיהם של האנשים הסובבים את הילד עם הצרכים המיוחדים: משפחתו ואנשי הצוות הרב-מקצועי העובדים איתו.
תאריך:  25/09/2016   |   עודכן:  25/09/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אמפטיה ככלי חינוכי - פסיכולוגית העצמי של קוהוט
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה דרורי
""הצהרת בלפור" נתנה ליהודים את "פלשתינה" משני עברי הירדן. אלא שב-1924 אנגליה החליטה לקטוע שטח זה מ"הצהרת בלפור" ולתת אותו לערבים בעבר הירדן המזרחי להקמת מדינה משלהם, הלא היא ירדן"
ראובן לייב
קריאת אתר באב אל ואד על שמו של אלוף רחבעם (גנדי) זאבי היא פגיעה בלתי-מוצדקת בכבודם של לוחמי חטיבת הפלמ"ח "הראל", שחירפו את נפשם על כיבוש האתר
רו"ח צבי פרידמן
שלוש שנים לרפורמה במיסוי דירות מגורים, וכעת כבר ניתן לקבוע: לא זו הרפורמה לה חיכינו עשר שנים. כדאי להעיף מבט אל מעבר לים ולראות כיצד פועלים שם
יוני בן-מנחם
הנאומים באו"ם של ראש הממשלה נתניהו ושל יו"ר הרש"פ היו הצגה של הטחת האשמות הדדיות ומופע של חוסר תקווה    נתניהו גבר על מחמוד עבאס ביכולתו הרטורית אך שניהם לא הציגו שום רעיון רציני לפריצת המבוי הסתום
ד"ר חיים משגב
הרעיונות שמעלים עוזריו של שר האוצר מעולם לא נשמעו מטומטמים יותר; כגון, הרעיון "להשתיק" את השמאי הממשלתי הראשי, איש משרד המשפטים, כדי שהנתונים שלו, הסותרים את אלה של משרד האוצר, לא "יבלבלו" את הציבור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il