X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רש"י מבקש ללמד אותנו דבר אחר, חשוב מאין כמותו. שאם באים אליך הגויים בטענות מופרחות, אתה תדע את האמת. אתה תדע שלא "ליסטים אתם, שכבשתם ארצות שבעת גויים". אתה תדע שארץ ישראל נבראה לכתחילה להיות ארצו של זרע יעקב
▪  ▪  ▪
כתב יד רש"י [צילום: האוניברסיטה העברית]

מה שבאמת צריך להתוות את קוי התנהגותנו כיהודים בארץ ישראל הם הדברים שבורא עולם שרטט וקבע בתורתו הקדושה. מי שדוחה עובדה זו יתקשה להסביר על מה הוא מבסס את יהדותו. אם יטען שעל ההיסטוריה - הרי שדברי ימי עמנו כולם מושתתים על ההנחה בה פתחנו בדברים, ומשום כך הקפידו היהודים לשמר את אורח חייהם - ועובדה זו יצרה מציאות היסטורית. אם יטען שעל מנהגים קדומים... אכילת גפילטע פיש לא יהפוך שום גוי ליהודי.
ואם התורה היא הקובעת, הרי שצריך להבין אותה לאשורה. צריך לרדת לעומק הדברים המובאים בה. על כן נדרש רש"י (והמפרשים האחרים) להביא לנו את פסוקי התורה בצורה בהירה, שנוכל להבינם ולשלבם בחיינו.
רבי שלמה יצחק, הלא הוא רש"י החכם, התחיל את פירושו לתורה (אחרי שהודיע לנו שאינו בא לפרש אלא "פשוטו של מקרא") בהסבר מדוע נדרש הקב"ה לפתוח את ספרו במעשה הבריאה.
אם התורה היא המרשם להבנת היקום, והיא גם קוד ההתנהגות המחייב, ולא זו בלבד, אלא שהיא גם ספר חוקים, מה אנו למדים מן הפסוקים בה פותחת התורה?
נביא כלשונם את דברי רש"י הראשונים לפירושו המונומנטלי:
בראשית - אמר רבי יצחק: "לא היה צריך להתחיל (את) התורה אלא מ'החודש הזה לכם', שהיא מצוה ראשונה שנצטוו (בה) ישראל! ומה טעם פתח בבראשית? משום (תהלים קי"א ו') 'כח מעשיו הגיד לעמו - לתת להם נחלת גוים'. שאם יאמרו אומות העולם לישראל: 'לסטים אתם, שכבשתם ארצות שבעה גוים' - הם אומרים להם: 'כל הארץ של הקב"ה היא. הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו. ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו'".
רש"י טורח להסביר לנו דבר חשוב ביותר. הגם שהתורה היא ספר החוקים שמנחים את חיינו, יש הגיון בכל מה שמובא בה. גם אם אין אנו תופשים מייד את משמעות הכתובים. תיאור הבריאה בא כדי להדוף את טענות הגויים על "אכּיבּבּּבּּבּּוש".
"שאם יאמרו אומות העולם לישראל: 'לסטים אתם, שכבשתם ארצות שבעה גוים' - הם אומרים להם ... "
מה מבקש רש"י השנון ללמד אותנו? שאם בבית הדין של האג, או במועצת 'הביטחון' של האו"ם יטיחו בפנינו שאנו סתם כובשים וזה לא יפה, וגם נוגד את החוק הבינלאומי, ויטילו עלינו סנקציות ... כל זה יתבטל כי אנו נטען שרש"י כותב בפירוש לספר בראשית שרבי יצחק אמר ש...
נו, באמת!?
אכפת להם שם בהאג, או באו"ם? או בבג"ץ? מעניין אותם מה אמר רבי יצחק? מי הוא בכלל? ומי זה הרש"י ההוא, שמביא את דבריו של אותו רבי יצחק? ומה זה מעניין מה שכתוב בספר המצחיק הזה שהיהודים סוגדים לו?
אין בדל של ספק שזו גישת האומות. ועל כן, אנו - שבאמת סוגדים לתורה - חייבים להבין מדוע רש"י מנמק כך את פסוקי בריאת העולם.
אין מה לשכנע גויים. חשוב להשתכנע בצדקתנו אנו. רש"י הבין הבן היטב שאין מה להסביר לגויים האנטישמיים. כל הנמקה שתביא בפיהם תיזרק לקרן זוית. השנאה היא שמכתיבה את התייחסותם אלינו ולא העובדות.
רש"י מבקש ללמד אותנו דבר אחר, חשוב מאין כמותו. שאם באים אליך הגויים בטענות מופרחות, אתה תדע את האמת. אתה תדע שלא "ליסטים אתם, שכבשתם ארצות שבעת גויים". אתה תדע שארץ ישראל נבראה לכתחילה להיות ארצו של זרע יעקב, הוא ישראל.
על הדברים הללו חשבתי כאשר קראתי את מאמרו המעולה של עו"ד אביעד ויסולי באתר "מחלקה ראשונה" - "הפיקציה של האג".
[קישור]
ראוי לשוב ולקרוא את דברי רש"י ולחזור ולהבין את העובדות שויסולי מביא במאמרו החשוב.
תאריך:  05/12/2016   |   עודכן:  05/12/2016
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
שאם יאמרו אומות העולם - לסטים אתם..
תגובות  [ 9 ]מוצגות  [ 9 ] כתוב תגובה 
1
לא לחינם
הלך הזרזיר  |  5/12/16 14:43
2
קשקשת של דתיים
הירונימוס  |  5/12/16 21:10
3
אמת
אברהם י-ם  |  5/12/16 23:13
4
הנוסחה מאד
באום  |  5/12/16 23:48
5
"טענות מופרחות" ?!?! ל"ת
אבל כזה אתה.  |  6/12/16 05:57
 
- כ"ף או חי"ת ???
יוסף דיין  |  6/12/16 11:17
 
- "לזהות את עצמי "???
במדינה הנפלאה  |  6/12/16 13:51
6
מופרחות או מופרכות?
פוצוצוץ  |  6/12/16 10:55
7
שאם יאמרו אומות העולם
גד  |  6/12/16 13:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספותישראלי-פלשתיני
איציק וולף
ראש מועצת הכפר סילוואד עתר, באמצעות ארגון השמאל יש דין, בניסיון לעצור את העברת תושבי עמונה לשלוש חלקות המוגדרת כ'נכסי נפקדים'    "אין כל בסיס לקביעה כי ישנה "חשיבות אזורית" שמצדיקה את השימוש החריג בחלקות המדוברות"
אליקים העצני
אין להכליל, ובכל הנוגע לפרט הערבי עומד מולנו אדם, לא "ערבי". ובכל זאת, הגם שלא כל מוסלם טרוריסט, כמעט כל הטרוריסטים בעולם - מוסלמים! זה מחייב אבחנה בין היחידים לחברה שלהם
יוני בן-מנחם
מחמד דחלאן יכנס בקרוב במצרים ועידה נגד מחמוד עבאס בגיבוי של כמה ממדינות ערב. יו"ר הרש"פ הביא לפיצולה בפועל של תנועת פתח והלגיטימיות שלו נפגעה בקרב הציבור הפלשתיני ו"הרביעיה הערבית"
אריאל י. לוין
עוד מבט על ההיתקלות השבוע בין פעילי דאעש בגולן לבין חיילי גולני: גם אם ההתקפה לא הייתה מתוכננת, יש להביא בחשבון שהיא לא תהיה האחרונה
יוני בן-מנחם
מצרים נוקטת גישה חדשה כלפי ממשל חמאס ברצועה בניסיון להביא לרגיעה ביטחונית לאורך הגבול עם הרצועה ובצפון סיני. מצרים מאותתת ליו"ר הרש"פ כי היא חוזרת לקחת תפקיד פעיל בזירה הפלשתינית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il