X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בני ישראל עובדים בפרך במצרים ומאחוריהם עומד המצרי עם השוט ביד והנה מגיע משה ומבשר: אחיי, באתי בשליחות שמים להוציא אתכם אל החרות! חייכו ושימחו כי הגיע זמן הגאולה אבל, למרבה ההפתעה - בני ישראל לא שומעים לו הם בכלל לא רוצים חרות
▪  ▪  ▪
משה רבנו

ה' שולח את משה לבני ישראל להודיעם שבא בשליחות שמים לשחרר אותם מן העבדות וההשפלה, להוציא אותם מארץ מצרים ולקחת אותם אל ארץ שלהם, אל החרות.
"לכן אמור בני ישראל..אני ה'..
והוצאתי...
והצלתי...
וגאלתי...
ולקחתי...והבאתי אתכם אל הארץ" (שמות ו, ו)
ומשה בא אל בני ישראל ומודיע להם על ההבטחה הנפלאה והמרגשת הזאת. על השחרור מן העבדות. על הגאולה!
אבל העם לא מתרגש. בני ישראל שומעים, מתעלמים וחוזרים לעבודתם הקשה מאוד.
כי מי צריך גאולה כשאין כוח? איך אפשר להקשיב כשעובדים וטרודים ועייפים והרוח מרוטה ומה אכפת מגאולה? רק רוצים לנוח. העם לא רוצה אפילו לשמוע, העם בכלל לא רוצה גאולה. העם עסוק מידי בעבדות. הוא עייף. הוא כבר מורגל.
נשמתו, כבר נשמה של עבד, עדיין אינה מוכנה לגאולה. שנים רבות של עבדות במצרים חרטו בו נחיתות ורפיון. כיום עסוקים בני ישראל רק בלסיים את מכסת העבודה ולשוב לבתיהם כדי לנוח לקראת עבודת יום המחר. הם לא מוכנים עדיין לגאולה ולא מתייחסים כלל להודעתו הדרמטית של משה: "ולא שמעו אל משה מקוצר רוח ועבודה קשה" (שמות ו, ט)
איך אפשר להבין זאת? מי מעדיף חיים קשים על פני חיים טובים יותר? מי מסרב לתקווה לחיים יפים וטובים יותר? מי לא מוכן להאמין גם אם זוהי הבטחה אלוקית?
מי שנפשו נמרטה לחלוטין. מי שהושפל ודוכא כל כך עד שאין לו כוח אפילו לקוות, אין לו כוח לרצות וכל המילים והבטחות לא יעירו בו את החשיבה החיובית לחיים טובים יותר. אין כוח!
סיסמאות אינן עוזרות לחיזוק ולהוצאה מחיי שפלות. צריך קצת יותר ממילים, מהבטחות, צריך יותר מן התוכחות... צריך ניסים!
הרבה תמיכה
ובהמשך זה מה שבאמת קורה. נס ועוד נס מעירים בהם את האדם החופשי הרדום, מעירים בהם רצון ותקווה. זה קורה לאט-לאט. עם הרבה סבלנות של הרועה הדגול, של המנהיג המופלא, משה רבנו. המנהיג שידע להכיל, לרחם, ולשאת אותם על כפיים ממש. עם הרבה תמיכה של אהרון הכהן, עם שמירה מיוחדת ונשיאה של הקדוש ברוך הוא. שם, בטורח ובנתינה האינסופית, נמצאת הגאולה הנפשית וממנה - הגאולה הפיזית.
וכך מתחילה מסכת השחרור הגדול של בני ישראל מן העבדות הקשה במצרים. העם לא מוכן לשמוע? אז לך אל פרעה, דבר איתו שישלח אותם: "שלח את-עמי, ויעבדוני." (שמות ז, כו). ומשה נשלח אל פרעה לדרוש שיוציא את בני ישראל ממצרים. והוא חושש: "הן בני ישראל לא שמעו אלי ואיך ישמעני פרעה ואני ערל שפתיים" (שמות ו, יב)?
דברים הגיוניים לכאורה. אם העם לא רוצה גאולה ולא מאמין בה, למה שפרעה יסכים לוותר עליהם ולשלחם מארצו? ואם העם לא רוצה גאולה, אז לא צריך.
אבל הקב"ה לא מעודד את משה ולא מנחם אותו. נגמר השכנוע, נגמר הדיבור הרך. העם לא מסוגל לקבל את יכולתו להיות חופשי? דיבורים רכים לא יעזרו. והקב"ה פשוט דורש ממשה ואהרון ללכת ולמלא את תפקידם: "ויצוום אל בני ישראל ואל פרעה מלך מצרים, להוציא את בני ישראל מארץ מצרים".
על-פי הרש"ר הירש: "מספיק עם הוויכוחים. מספיק עם הדיבור הרך. עכשיו זוהי פקודה וזה בכלל לא חשוב אם אתם מוכשרים או לא. לא חשוב אם העם יתייחס, לא חשוב אם פרעה ישמע. אתם – רק צייתו"! כי הגיעה עת פקודה: "ויצוום" - בציווי: צא והוציא את העם!
כי לפעמים יש לחייב אדם להבין שגורל העבד הוא בר שינוי. ברגע שיבין שיוכל להיות חופשי, ברגע שישתחרר מעול העבדות הנפשית, יוכל הוא לשאוף לגאולה פיזית.
וכך מתחיל הסיפור המופלא של הגאולה.

תאריך:  01/02/2017   |   עודכן:  01/02/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הארץ / Haaretz
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמעון זיו
מסתבר כי המנוח מאיר דגן, ראש המוסד הקודם, היה זה שהכיר את מילצן והיה איתו בקשר אמיץ, והוא זה שהכיר בינו לבין יוסי כהן ודאג לשבצו שם במסגרת פעולות עלומות של המוסד
מנחם רהט
התנהלות הבית הלבן בשבוע הראשון לכהונת טראמפ מעידה כי הנשיא החדש צפוי להיות 'טוב ליהודים'    שקשה לסמוך על נבואות הזעם של כל המומחים לענייני קלינטון/טראמפ, לאחר שכל הערכותיהם הלא-מלומדות נתבדו
רעות המבורגר
יש אין סוף סטיגמות על מקצוע העבודה הסוציאלית    כל הבנות הדתיות לומדות אותו, העובדות הסוציאליות מוציאות ילדים מהבתים שלהם, אין כסף במקצוע הזה והוא אופציה שניה למי שלא הצליח להתקבל ללימודי פסיכולוגיה    אז למה כן ללכת ללמוד עבודה סוציאלית? כי אולי יבוא יום והחברה תשכיל להבין שזה אחד המקצועות הכי חשובים בעולם
אליהו קאופמן
העסקונה החילונית צריכה אומנם לכסות את פנייה מבושה כשהיא מדברת על "ניקיון כפיים" ו"ערכי מוסר", ומנגד כולם, מימין ומשמאל, אפשרו ומאפשרים לאנשי ה"רבנות הראשית" לעבור על דתם, אך גם על החוק
גפנה שחם
אחיזה טיפולית מרסנת בפנימיות הלכה למעשה: הפער בין הרצוי למצוי    מהי האחיזה הנהוגה בפנימיות מסוימות? כיצד מתרחשת?    כתיבתי מגיעה מנקודת מבט אישית, מהתנדבות בעבר בפנימיה ומתוקף היותי עובדת סוציאלית לעתיד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il