X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כמה מאכזב לגלות כי רבים מהיוזמות בתחום החינוך הפיננסי שאנו עדים להם בישראל, בעצם משחזרים את הכישלונות שנעשו בארה"ב לפני עשור
▪  ▪  ▪
ד"ר יריב שולם [צילום: יח"צ]
עטיפת הספר

על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2015 54% ממשקי הבית שבבעלותם חשבון בנק היו במצב של משיכת יתר ("אוברדרפט") לפחות חודש אחד במהלך השנה האחרונה, ו-37% מהם קיבלו פנייה אחת לפחות מפקיד הבנק בשל חריגה ממסגרת האשראי. מציאות זו בה אנשים רבים כל כך לא מצליחים לגמור את החודש היא תוצאה של מספר גורמים במקביל. בין גורמים אלו מקובל לציין את יוקר המחיה, שיטות מיסוי בעייתיות, וריביות שערורייתיות על חובות. עם זאת, ישנה סיבה אחת שהשפעתה גדולה מכל הסיבות האחרות והיא: הרמה הנמוכה של הידע הפיננסי של הציבור.
מחקרים מצאו כי רמת הידע הפיננסי של האוכלוסייה פשוט אינו מספיק בכדי להתמודד עם הפיתויים והמורכבות של החיים הקפיטליסטים בכלל והשינויים במוצרים הפיננסים בפרט. בישראל נעשים לאחרונה מספר ניסיונות להכניס את תחום החינוך הפיננסי לתוך מערכת החינוך. המהלך נראה הגיוני מתבקש וחשוב, אך מסתבר שהתוכניות האלו מתעלמות מעשרים שנות מחקרים שנעשו בארה"ב והוכיחו כי קורסים כאלו לא עוזרים!
לעזור להורים
באחד מהמחקרים האלה, לקחו מכללה וחילקו אותה לשתיים. רק חצי מהסטודנטים עברו קורס פיננסי ואילו החצי השני לא. בסיום הקורס, שתי הקבוצות עברו מבחן שקבע באופן ברור כי הסטודנטים שעשו את הקורס הפיננסי היו בעלי ידע פיננסי רב יותר מחבריהם שלא עשו את הקורס. לאחר כחמש שנים, כשהנשאלים בינתיים בגרו והתחילו לנהל כספים במשפחתם, בדקו אם אותם אנשים שעברו את הקורס זכרו את החומר, ומצאו כי הסטודנטים שעשו את הקורס הפיננסי עדיין היו בעלי ידע פיננסי טוב יותר מחבריהם שלא עשו את הקורס הפיננסי. עם זאת, לתדהמת החוקרים, לא נמצא שום הבדל מהותי בהתנהגות הפיננסית המעשית של שתי הקבוצות. במילים אחרות, האנשים שהשתתפו בקורס לא היו במצב פיננסי יותר טוב מהקבוצה שלא עברה קורס כלל!
בעקבות הממצאים אלו, יצאו החוקרים למצוא פתרון לשאלה יותר מהותית והיא: "מה כן יגרום לאנשים לשנות ולשפר את ההתנהלות הפיננסית שלהם"?
הממצאים העדכניים מלמדים כי המקום הטוב ביותר עבור ילד ללמוד על כסף זה בבית אצל ההורים שלו. תהליך הלמידה בבית כולל מה שההורים אומרים לילדים בצורה ישירה במקביל לדוגמה אישית שההורים נותנים. לכן, אם אנו רוצים לגדל דור של אנשים שיודעים לנהל את הכסף שלהם בצורה טובה יותר, עלינו לעזור להורים שלהם להבין איך להתנהל עם כסף. לאחר מכן עלינו לעודד את אותם הורים לדבר, ללמד ולשטף את הילדים שלהם בידע זה.
כמה מאכזב לגלות כי רבים מהיוזמות בתחום החינוך הפיננסי שאנו עדים להם בישראל, בעצם משחזרים את הכישלונות שנעשו בארה"ב לפני עשור. נראה כי ההתעקשות ליישם אסטרטגיה שהוכחה כלא יעילה קשורה לעובדה כי בכל מקרה כבר יושבים מאות שעות בכיתות הלימוד. זה נכון שקשה ומורכב יותר ללמד הורים מאשר תלמידים במערכת החינוך, אך עדיף שנשקיע מאמץ בליישם תוכניות שעשויות לעבוד במקום לבזבז זמן וכסף על תוכניות שאנחנו יודעים שלא באמת יועילו.
אז מה עושים בפועל? מתחילים לדבר עם הילדים על כסף, מבררים איפה יש קורס בהתנהלות פיננסית יעילה ולומדים איך עוברים מהישרדות פיננסית להצלחה. גם עבור עצמינו וגם עבור הילדים שלנו!
הכותב הוא מחבר הספר החדש "מסע פיננסי, המפה להצלחה פיננסית של המשפחה הישראלית" בהוצאת אוריון. הספר ממציע טיפים והמלצות להתנהלות כספית משפחתית בריאה ומזמין את הקורא לייצר לעצמו תוכנית הבראה כלכלית אישית בהתאם לצרכיו.
תאריך:  14/02/2017   |   עודכן:  14/02/2017
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה קונפורטס
המחקרים מראים שהטכנולוגיה משפרת את הקשר בין המורים לתלמידים, מסייעת להם להעלות את הציונים ועוזרת לצמצם את אי-השוויון שבין החינוך המיוחד לזה הרגיל    מדוע הממשלה לא מכניסה את היד לכיס העמוק שלה?
יוני בן-מנחם
בחירתו של יחיא סינוואר למנהיג החדש של רצועת עזה מחזקת את מעמדה של אירן באזור. מדובר בניצחון האגף הניצי בחמאס הנתון למרותה של אירן אשר נמצאת במאבק מול הנשיא החדש טראמפ ומול ישראל
עידן יוסף
הצבתו של אלי בן-דהן בתפקיד סגן שר הביטחון לא שיפרה את אופיו היהודי של צה"ל ולא מנעה מגמות הפוגעות ביהדות. להפך, דווקא בתקופתו הגיע מצב הדת בצה"ל לאחד מרגעי השפל
אליהו קאופמן
פחות מעשור עבר וכל רעש הצלצולים של "אירופה מאוחדת" קורס אט, אט    יתרה מכך, גם מדינות "מוצקות" ב"איחוד האירופי" נתונות כיום בסכנה של מרד פנימי, ו"משאלי העם" מאיימים על המשך קיומן
יוסף אליעז
בעקבות מכתבו של ד"ר אושבורן בהארץ מיום 6.2.2017    מֵיכָל הָאַמּוֹנְיָה בלב מפרץ חיפה הוא רק דוגמה כואבת לאי-תפקוד הממשלה, ולחוסר האכפתיות שלה לשלום אזרחיה, חייהם, כספם ובטיחותם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il