X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
22 שנים אחרי, דלק ההסתה, שמניע מקרים כמו רצח רבין, עדיין כאן והוא מאיים להתלקח בכל רגע בניגוד לעבר, הפעם משפיעה על כך גם הטכנולוגיה, ובעיקר הרשתות החברתיות אלא שניתן להשתמש בה גם כדי לצמצם את התופעה
▪  ▪  ▪
22 שנה אחרי [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
מילים הורגות
הטכנולוגיה נרתמת גם היא למאבק ולרשות אלה שרוצים להילחם בהסתה ובשנאה יש לא מעט כלים, תוכנות ואפליקציות שיכולים לסייע להם. אבל צריך קודם כל לרצות, ולפני כן להפנים ולהבין שמילים, תמונות, שלטים וכרזות כבר הרגו ראש ממשלה בישראל.

22 שנים לאחר רצח ראש הממשלה, יצחק רבין ז"ל, הרוצח יושב מאחורי סורגים, אבל המניע לרצח, ההסתה והשפה האלימה לא רק שלא נעלמו, אלא הם קיימים כיום, ובמובנים מסוימים בעוצמה הרבה יותר גדולה מאז.
הסיבה לכך היא השפעתן של הרשתות החברתיות, כגון פייסבוק (Facebook), וזמינותם של פלטפורמות טכנולוגיות מבוססות טלפונים חכמים, אפליקציות של מסרים ישירים וטוקבקים באתרי אינטרנט. כל זה לא היה אז.
טקסי הזיכרון לרבין ולרצח מתקיימים השנה בתקופה שבה האלימות המילולית מגיעה לשיאה. קרן ברל כצנלסון, המפרסמת באופן קבוע את מדד השנאה ברשת, העלתה (יום ד', 2.11.17) עידכונים לגבי מדדי שנאה כלפי שופטים ובכלל. על-פי מדד זה, בשנה החולפת, מאז נובמבר שעבר, פורסמו לא פחות מ-40 אלף פוסטי שנאה נגד שופטים. הדוח מראה שבשנה האחרונה נרשמו ברשת הישראלית כחמישה מיליון התבטאויות של שנאה באופנים שונים - עלייה של 16% לעומת השנה שעברה.
הדוח דירג את מילות השנאה השכיחות שהגולשים השתמשו בהן, ברמה חודשית. גם נתון זה מראה שהלקח מרצח רבין לא נלמד: המילה "בוגד", שהיו מי שהצמידו אותה לראש הממשלה לפני הרצח, הופיעה בשנה האחרונה בממוצע 18 אלף פעמים בחודש. עם זאת, היא לא המילה הרווחת ביותר מבין ביטויי השנאה: "מטומטם" הופיעה 58 אלף פעמים. הדוח עוקב אחרי השנאה ברשת גם ברמה היומית והאוכלוסיות השנואות ביותר על הגולשים אתמול (ג') היו הערבים (41%), השמאלנים (12%), הלהט"בים (10%), החרדים (1%), וגם המזרחיים, הימנים ואחרים.
מי אשם בכישלון?
הכישלון בצמצום התופעה מתחלק בין שני גורמים: האחד הוא הכישלון של המערכות שאמונות על חינוך והסברה לשרש אותה. המערכות האלה כשלו בין היתר בגלל מנהיגים פוליטיים וחברתיים, מובילי דעה, מורים והורים, שאמורים לשמש דוגמה בהקשר זה אבל חלק מהם לא עושים זאת. ד"ר ענת רוזיליו, מנהלת דוח השנאה של קרן ברל כצנלסון, אמרה שהעלייה בהסתה נגד השופטים ובית המשפט באה ביחס ישיר לעלייה בהתבטאות של פוליטיקאים ואישי ציבור שתוקפים את השופטים. לא פחות חמורה השתיקה סביב ביטויי שנאה כלפי שופטים, ובמיוחד כאשר הם נאמרים על-ידי נבחרי ציבור.
יש גם את המרכיב השני שאליו אנחנו אוהבים להפנות אצבע מאשימה, במידה מסוימת של צדק: בעלי החברות המפעילות את הרשתות החברתיות. בשנתיים האחרונות נערכו דיונים רבים עם נציגי החברות, והועלו הצעות חוק שונות ומשונות שנועדו לאלץ אותן להוריד או לסנן ביטויי שנאה. לרוב מדברים אצלנו בהקשר זה על הסתה לטרור, אבל ממדי ההסתה בתוך החברה הישראלית, כפי שמשתקפים בדוח, לא פחות חמורים.
נכון שאפשר וצריך לדרוש מהבחורים הטובים של מארק צוקרברג וג'ק דורסי להתאמץ קצת יותר בכל מה שהם עושים כדי לסנן ביטויים גזעניים וביטויי שנאה, ויש להודות שהם עושים לא מעט בגלל הלחץ שמופעל עליהם, לא רק מישראל. אבל ההתמכרות להתנפלות על הרשתות החברתיות עושה להרבה מאוד אנשים את החיים קלים יותר.
כאשר הועלתה לפני כשנה בכנסת הצעת חוק שתחייב את בעלי הרשתות לסנן ביטויי אלימות והסתה, טענו אנשי המכון לדמוקרטיה שמדובר בבריחה מאחריות, שכן אלה שצריכות לאכוף את איסור ההסתה, שמעוגן ביותר מחוק אחד, הן רשויות האכיפה - המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט. פעם אחר פעם מתגלים אלה כרחמנים בני רחמנים, בכתבי אישום ובמשפטים שמתנהלים בנושאי הסתה ברשת. הכלים קיימים, וכל מה שצריך זה לגלות נחישות ולטפל באלה שמסיתים. סביר להניח שאי-אפשר לתפוס כל גולש שמשחרר קללה ברשת, אבל ישנן קבוצות ידועות ומוגדרות שמובילות את המגמה, והן אלה שמייצרות את השיח האלים, שעלול להוביל לשליפת האקדח ולירייה בגב של ראש הממשלה, או לאלימות אחרת.
הטכנולוגיה נרתמת גם היא למאבק ולרשות אלה שרוצים להילחם בהסתה ובשנאה יש לא מעט כלים, תוכנות ואפליקציות שיכולים לסייע להם. אבל צריך קודם כל לרצות, ולפני כן להפנים ולהבין שמילים, תמונות, שלטים וכרזות כבר הרגו ראש ממשלה בישראל.
22 שנים אחרי, הדלק שמניע מקרים כמו רצח רבין עדיין כאן והוא מאיים להתלקח בכל רגע.

תאריך:  02/11/2017   |   עודכן:  02/11/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יצחק רבין / Rabin Yitzhak
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הלקח שלא נלמד מרצח רבין
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
אותי לימדו שיש לקרוא לפושע
ב_שמואל  |  2/11/17 17:43
2
מאמר ללא תכלית
קורא בעיון  |  2/11/17 18:01
3
מרי אזרחי נגד אוסלו זה הסתה ?
ב .ל  |  2/11/17 18:01
4
מטומטם זו לא הסתה ל"ת
איששש  |  2/11/17 20:11
5
המאמר קובע ששני גורמים אשמים
ב_שמואל  |  3/11/17 05:27
6
ההסתה כיום היא נגד נתניהו
הלקח שלא נלמד  |  3/11/17 08:20
7
צריך להיות 0מולן אמיתי או טמבל
מוטי1  |  3/11/17 10:34
8
הנחת היסוד במאמר הזה שגויה
אהוד פרלסמן  |  3/11/17 11:03
 
- צודק בכל מילה ואות שכתבתה
ישראלי שזוכר  |  6/11/17 09:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
שותפים למחדל הנהגת המדינה, בצידו של האיש הקטן ברחוב, המושפע כמובן מהלך-רוחה. מתרבים בתוך כך הקולות המתייחסים בביטול למשמעותו האמיתית של המעשה המטלטל, ופוגעים בכך בזיכרו של מי שהיה מנהיג כה דגול
חגי ברעם
השארת האחריות בידי משטרת ישראל, שלא השכילה להקים מערך הנחייה ראוי לשמו בתחום האבטחה, תוך אי-התייחסות מספקת למכלול האתגרים העומדים בפני האבטחה בשנים הקרובות, הכוללים איומים חדשים, שימוש גובר בטכנולוגיה ועוד, תהיה משגה ולכן יש צורך מהותי בהקמת רשות ממלכתית לאבטחה בישראל
עמוס גלבוע
למשל, בכתבה מכובדת בתקשורת הודגש כי בגלל ביבי אובמה העביר ברוב גדול בקונגרס את הסכם הגרעין האירני    שקר וכזב, ההסכם לא עלה בכלל להצבעה, הרוב היה בכלל נגדו
ציפי לידר
בשולי הכותרות: התשובה לזוהֵר - מפלגה ערבית ציונית    קַבלו את הכוח הנשי החרדי העולה    עונש מוות למחבלים?    וּלקינוח רוזנטל כמשל
עו"ד ראובן דינור
העובדה שצבי גור ביצע את אחד ממעשי הרצח המתועבים ביותר בתולדות המדינה, אינה רלוונטית לבקשתו לשחרור מוקדם לאחר שריצה 37 מתוך 45 שנות המאסר שנגזרו עליו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il