X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הסיסמה "לדינמומטר יש צוות מומחים", הייתה פעם אחת מסיסמאות הפרסומת שהושמעו ברדיו השבוע נכנסתי למכון הרישוי לעשות "טסט", ולא יכולתי שלא להתרשם ממקצועיות הבוחנים - לקרוא כדי להאמין
▪  ▪  ▪
חותמת כשרות [צילום: אנה קפלן/פלאש 90]

ככבר עשרות שנים שאני לא נכנס למכוני הרישוי של "דינמומטר". השבוע עברתי ביד אליהו, סמוך למכון הרישוי "דינמומטר", ונזכרתי שאני חייב להעביר את המכונית טסט עד סוף החודש. זו הייתה טעות גדולה לבחור במכון הרישוי הזה לעשות בו את הטסט, ועל טעויות משלמים.
סוד גלוי הוא שישנם כמה מכוני רישוי שכדי לעבור את הטסט בפעם הראשונה, צריך לקחת בחשבון הוצאות קטנות נוספות, אבל כל מי שרוצה לקבל את חותמת הכשירות לרכב ולא לחזור שוב למכון, לא דופק חשבון לעוד כמה עשרות שקלים, ואני כן.
הייתי בטוח שהשיטה שהייתי עד לה שנים רבות עברה מהעולם מזמן. אבל שיטות פשוטות שהופכות לכאורה מתוחכמות מלוות אותנו ועוד ילוו אותנו שנים רבות. מכיוון שמרבית כלי הרכב שנעים על הכבישים הם כלי רכב חדשים, נסגר בפני מכוני הרישוי חלון ההזדמנות לעשות עוד קופה קטנה במקרה שהרכב פולט עשן, אבל לא צריך לדאוג, הראש היהודי ממציא לנו פטנטים חדשים, כדי שנאלץ לשלם עוד קצת ונצליח לעבור את הטסט.
סכום מופקע להחלפת נורה
החשמלאי שבדק את מכוניתי על עמדת הבדיקה היה חביב ונעים, הוא אמר לי אחר כך שהוא זיהה אותי מהטלוויזיה. אבל העובדה הזאת לא מנעה ממנו לסמן בטופס הבדיקה את הצורך להחליף גם את הנורה שמאירה את מספר הרכב, וגם את שתי נורות החניה הקטנות בנימוק שהן שרופות.
אני מניח שאיש זקן, אדם שאינו בקיא, או אדם שתחום חשמלאות הרכב זר לו, מקבל מיד את האבחון המקצועי של מומחי "דינמומטר". אני לא קיבלתי. נסעתי לחשמלאי הרכב שבמתחם "דינמומטר", והופתעתי לגלות שנורות החניה פועלות, והנורה היחידה שדורשת החלפה היא הנורה שמאירה את מספר הרישוי.
גם החשמלאי שהוא עובד "דינמומטר", הסכים איתי שיש צורך להחליף רק נורה אחת שעבורה נדרשתי לשלם 30 שקלים, סכום מופקע לכל הדעות על עבודה שנמשכה לכל היותר שלוש דקות. ערנותי, חסכה ממני הוצאה של 60 שקלים מיותרים נוספים שנדרשתי לשלם על תקלה שלא הייתה.
חזרתי אל הבוחן שסימן בטופס הבדיקה שאני מחויב להחליף שתי נורות נוספות, וביקשתי ממנו לקבל הסבר על החלטתו המקצועית. הסברתי לו שגם העובד האחראי על החלפת הנורות סבור שאין צורך בהחלפה וביקשתי לקבל את הסבריו להחלטתו המקצועית.
הנורה לא מפזרת את האור...
הבוחן לא התבלבל לרגע, ניכר היה שהוא מתורגל בשאלות כאלה. הוא השיב לי ללא היסוס "המנורה לא מפזרת טוב את האור". אני מבקש רק להזכיר לכם שהנורה היא נורת חניה, והאמירה של הבוחן היא אמירה סתמית ובוודאי שאיננה מקצועית.
בואו נעשה ברשותכם חישוב קטן. אני לא טוען שכך נוהג מכון הרישוי בדרך של קבע, אבל אם מכון רישוי כלשהו עושה זאת, ומאה אנשים ביום נדרשים להחליף נורה, המכון דופק קופה של שלושת אלפים שקלים ביום. זאת בהנחה שכל נהג נדרש להחליף נורה אחת בלבד. בחשבון חודשי המכון מרוויח תשעים אלף שקלים, ובחישוב שנתי 1,080,000 שקלים, וכל זאת רק בהחלפת נורה אחת, שידרשו להחליף לא יותר ממאה נהגים ביום. תסכימו שזאת הברקה אמתית, שאם היא נעשית היא שוברת את כל השיאים של עושק, גזל, מרמה וכל מה שתרצו.
אני מקווה מאוד שמנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר אייל. תשלח אל מכוני הרישוי נהגים סמויים כדי לגלות אם מדובר במקרים בודדים או בתופעה. מה שברור הוא שיש לאסור לאלתר על מכוני הרישוי להפנות לקוחות אל חשמלאי רכב בתחום מכוני הרישוי וגם מחוצה להם.
ל"דינמומטר" יש צוות מומחים
אני משוכנע שהיועצים המשפטיים של משרד התחבורה יסבירו לטרנר אייל, שמהלך כזה הוא ניגוד עניינים חמור שאסור לתת לו להמשיך אפילו יום אחד נוסף.
הטענה כאילו זהו שירות שניתן לרווחת הנהגים שעוברים את הטסט היא קשקוש. אף נהג אינו מוכן לשלם עבור שירות שאין לו צורך בו, ובמצב הדברים שנוצר יתקשה משרד התחבורה לאכוף את החלטת הבוחנים.
ומה אומרים ב"דינמומטר"? שם לא מתרגשים. מנהל העבודה התורן התקשה להבין על מה אני מתלונן, משום שהמכון לא גבה ממני כסף עבור החלפת שתי הנורות שנדרשתי להחליף וגיליתי שהן מאירות, נורות שהיו תנאי להעברת הטסט.
איך אומרת הפרסומת? "לדינמומטר יש צוות מומחים". קשה להתווכח על זה.

הכותב הוא משפטן ששימש מנהל חטיבת החדשות של הערוץ הראשון ויושב-ראש אגודת העיתונאים. הוא ממייסדי "יושרה לישראל", תנועה שקמה להילחם בשחיתות הציבורית וחבר ההנהלה שלה.
תאריך:  22/10/2018   |   עודכן:  23/10/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גרשון אקשטיין
קשה לי לקבל כתופעה שרווחת לאחרונה בציבור, שנשים שותקות במשך כ-30 שנה וכעת לפתע מתעוררות ומאשימות בגלוי את מטרדיהם לשעבר
ראובן לייב
הספקות הרבים המלווים עדיין את המשפט הטעון מחייבים את פתיחתו מחדש כדי שהצדק יצא לאור
יוני בן-מנחם
משבר קשה ביחסי ישראל עם ירדן בעקבות החלטת המלך עבדאללה שלא להאריך את החכרת אדמות נהריים וצופר לישראל. המלך עבדאללה מנסה לרצות את הרחוב הירדני על גבה של ישראל ולאותת לארה"ב וישראל כי לא יקבל את "עסקת המאה" של טראמפ
יוסף עוזר
עניין המשיח החילוני ומלכי הפלאפל הסתירו זעם ובושה, מה עוד שרגשות נקם נצפנו בו    התימנים רקדו מול האשכנזים בלהקת ענבל... אבל במשפחה התימנית סיפרו בלחש על תינוקות חטופים
ציפי לידר
בשולי הכותרות: קרדיולוגיה - מדוע התמותה בקרב נשים גבוהה משל הגברים?    טיבי יועץ אש"ף, זוכרים?    ולקינוח האם אתה מאושר?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il