X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מתוך דברי האגדה אנו למדים שהחכמים באותו דור ידעו כי בליל פסח אומרים הלל כשם שהייתה רווחת ההקבלה כי באותו הלילה מתחילה עונה אקלימית חדשה - עונת הטל
▪  ▪  ▪
מצב של שירה [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

שני משפטים קצרים ומיוחדים המופיעים במדרש פרקי ד"ר אלעזר ל"ב דנים בערכו של ליל הסדר. הראשון: "הלילה הזה כל העולם כולו אומר בו הלל". השני: "הלילה הזה עליונים אומרים שירה". המשפט הראשון מיוחס ליצחק אבינו שעה שהוא מזמין את עשו בנו הגדול לעשות לו מטעמים בעיבורו של חודש ניסן, לילה בו עתידים עם ישראל לחוג את חג הפסח. המשפט השני מיוחס לרבקה אמנו הפונה לבנה יעקב האהוב עליה. כל משפט הנאמר מתאים לאופיו של האומר. הראשון משפט ריאלי והשני דמיוני יותר.
מובן ששני משפטים אלו מתייחסים לליל הסדר. בעיון באגדה המדברת על יציאת מצרים, נמצא שמדובר שם על שירה - שירת הים ושירת מרים. אומנם נזכרו שמחה וימים טובים גם לגבי ימים אחרים בשנה כגון: "שלא היו ימים טובים לישראל כט"ו באב ויום הכיפורים, שבהם בנות ישראל יוצאות וחולות בכרמים" (תענית פר' ד', משנה ח'). כמו-כן יוחסה השמחה לכלל החגים: "ושמחת בחגך" (דברים ט"ז, י"ד). אך הלל ושירה לא נאמרו בשום לילה אלא בליל הפסח בלבד.
מתוך דברי האגדה אנו למדים שהחכמים באותו דור ידעו כי בליל פסח אומרים הלל כשם שהייתה רווחת ההקבלה כי באותו הלילה מתחילה עונה אקלימית חדשה - עונת הטל, שהרי בנוסף לשני משפטים אלו, אומרים יצחק ורבקה במדרש: "הלילה הזה אוצרות טללים נפתחים בו". עובדה שבאה לידי ביטוי בתפילת שמונה עשרה - מוריד הטל. תפילת טל הייתה נאמרת החל מתפילת מוסף של יום ראשון של חג הפסח ועד שמיני עצרת של השנה שלאחריה.
כפי שאנו רואים עד עכשיו אין עדיין רמז למאורע ההיסטורי של יציאת מצרים. שני המשפטים הדנים בערכו המיוחד של הלילה מבהירים את ההתייחסות לעולם באופן כללי.
מה הניע את חכמי המדרש ליחס דווקא לליל הסדר מצב של שירה? יש המסבירים זאת שהרקע הוא עונת השנה המציינת את ה"אביב". הנוף, הצומח והחי, הפריחה, מראות השדות וקולות החי. תפאורה זו של גילויי הטבע המתחדשים מדי יום ביומו עמדו לנגד עינם של עם ישראל שהיה מעורה בארץ ובעבודת האדמה.
בחודש ניסן מסתיימת עונת הגשמים, האוויר מתייבש ומתחמם ומרגישים את בוא הקיץ. זו גם הסיבה שהקב"ה הוציא את עם ישראל בניסן, כפי שמצינו בדברי ר' עקיבא: "לא הוציאם אלא בחודש כשר לצאת, לא בתמוז - מפני השרב, ולא בטבת - מפני הצינה אלא בניסן, שהוא כשר לצאת בו בדרך, לא חמה קשה ולא צינה קשה" (במדבר רבה ג').
ר' עקיבא תולה את ההסבר במזג האוויר. בידוע הוא, שקיים קשר בין החג לבין העונה בה נמצא החג. חג הסוכות - חג האסיף וראשית הזריעה, חג הפסח - ראשית הנביטה וחג השבועות - חג הקציר וחג הביכורים. החגים הם חקלאיים וקשורים למשקעים ולמזג האוויר.
התעוררות הטבע לאחר החורף מוצאת את ביטויה במגילת שיר שירים הנקראת בפסח: "כי הנה הסתיו עבר הגשם חלף הלך לו, הניצנים נראו בארץ עת הזמיר הגיע וקול התור נשמע בארצנו..." (שיר השירים ב, י"א-י"ג). אולם האירוע של יציאת מצרים, אירוע מכונן בתודעת העם מצטרף כאן שיקול נוסף לרשימת השיקולים, שיקול הנוחיות.
השירה וההלל תופסים מקום מרכזי בחג. משירת הים שאמרו בני ישראל אחרי שחצו את ים סוף, עבור במגילת שיר השירים ועד פיוטים ושירים שנכתבו במרוצת השנים. כך גם ההלל הנאמר בליל הסדר שחיובו הוא כחלק ממצוות הלילה לספר ביציאת מצרים שמתוך הסיפור יגיע להלל ולהודיה לקב"ה, ובהמשכם של שאר ימי החג שנאמר ההלל ברוב עם והדרת מלך בהתאם לצווי: "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים", ומתוך כך עולה מעלת ההלל, השיר וההודיה לבורא העולם.
תאריך:  10/04/2019   |   עודכן:  10/04/2019
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספותחגים ומועדים
ארי בוסל
ה׳ שהוביל את עמו מארץ מצרים, מעבדות לחרות, שוכן בארץ המובטחת    ה׳ שוכן בתוך בני ישראל, בקרבנו
ציפי לידר
מדוע נקרא חודש ניסן בשם זה? ומה הקשר לתפילת נעילה ולעבודה? - על כך במאמר הקצר שלפניכם
איתן קלינסקי
בהגדה, אותה אנו נוהגים לחזור ולספר שנה אחר שנה ביציאת מצרים, אנחנו מקיימים את הנאמר בתורה, המצווה לנצור את זיכרון היציאה מעבדות מצרים לחיי חרות - "ושמרתם... לחוק לך ולבניך עד-עולם" (שמ' י"ב 24), עוד טרם התרחשות השחרור מכבלי העבדות
יפעת גדות
לקראת חג הפסח, משרד הבריאות בשיתוף המרכז הארצי למידע בהרעלות במרכז רפואי ברמב"ם וארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים מפרסמים נתונים וכללי בטיחות בשימוש בחומרי ניקוי וכימיקלים
יצחק מאיר
בהשראת "ומי שאיננו יודע לשאול" שבאגדה, כתבתי על בנים, על בנות, על כל אדם ששואל, ולפי שאיננו יודעים להשיב, אנחנואומרים עליהם שהם לא יודעים לשאול
רשימות נוספות
מכונת סוכריות מנטוס לכבוד פורים  /  גלית יצחק-אוגנוב
שוקון - גביע וופל במילוי קרם  /  גלית יצחק-אוגנוב
חיילים יאכלו סופגניות של מאפיית אריאל  /  עידן יוסף
חרות וצדק סוציאלי בסדר פסח  /  איתן קלינסקי
על ארבע בנות דברה תורה  /  איתן קלינסקי
ניסן על שום מה  /  ציפי לידר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il