הסתברות גבוהה למצוקה רגשית? חשש ממשי מצלקות נפשיות? אל תצחיקו אותם. עושה רושם כי אין דבר היום אשר ימנע, מהחפצים בכך, לקחת חלק בתוכנית ריאליטי. באיזו עוד פלטפורמה תוכל להפוך לכוכב בין לילה, ולזכות ב-15 דקות "שלמות" של תהילה. בעבר הלא כל-כך רחוק, כשנינט טייב הייתה עדיין חיילת אלמונית מקריית גת, הסתפקנו בצפייה בחבורה של אלמונים, לצד אנשי בידור מוכרים, שהתחרו ביניהם מי מצליח למצוא מהר יותר שיר שמתחיל באות ג'. אלא שמאז "לא נפסיק לשיר" הפך ל"
כוכב נולד", נפתח ערוץ טלוויזיה שכל ייעודו לאפשר לצופים לצפות בכל רגע נתון במתרחש בבית "
האח הגדול", והריאליטי השתלט על חיינו בסערה והפך לתופעה תרבותית רחבה. במרוצת השנים, דברים שריגשו את הקהל בעבר, הפכו ללא מעניינים בעליל במציאות של היום. כפועל יוצא, ישנה החרפה והקצנה של הפורמטים, ובהתאם גם גידול והחרפה בנזקים הנפשיים שנגרמים למשתתפי תוכניות אלה.
בעוד שבעבר הוערכו המשתתפים על-פי הכישורים שלהם, כיום הם נשפטים על-פי עוצמת הטמפרמנט שלהם, או גודל הטרגדיה האישית שפקדה אותם, ורצוי שאלה יהיו כמה שיותר קיצוניים. אין זה מפתיע שמדובר במציאות המייצרת מתחים נפשיים - המשתתפים נתונים למניפולציות מתוחכמות של ההפקה, שמאוד מתאמצת להוכיח, בכל פעם מחדש, כי השמיים הם בהחלט לא הגבול. תוכניות הריאליטי הפכו לבעלות אופי תחרותי יותר, פרסונאלי יותר ו"צהוב" יותר, כשבמרכז התוכנית עומד המתמודד - רצוי שיהיה אחד כזה שסיים בהצטיינות יתרה קורס בסחיטת דמעות.
אז מה נדרש מהמשתתף הפוטנציאלי, מעבר להיותו קיצוני, בעל יכולות מרשימות לריב ו"סחטן" דמעות? חתימה על חוזה, כמובן. בין שלל הסעיפים שמופיעים בחוזה של משתתפי "האח הגדול", ניתן למצוא שורה של ויתורים על זכויות משפטיות ואחרות. ביניהם נמצא סעיף ויתור על הגשת תביעות נגד ההפקה בגין עריכת התוכנית, סעיף הפוטר את ההפקה בגין נזק, אובדן רווח, פגיעה בשם הטוב, במוניטין או בפרטיות, וכן סעיף הפוטר את ההפקה מאחריות לנזק נפשי או אחר שעלול להיגרם עקב ההשתתפות בתוכנית. במילים אחרות - השתתפת וסבלת נזק? בעיה שלך. סעיפים דומים ניתן למצוא בחוזים של הפקת "בייק אוף ישראל" (ריאליטי בתחום האפייה) והפקת "הישרדות".
המשתתפים הפוטנציאלים נמצאים בעמדת נחיתות מול חברות ההפקה - הביקוש להופיע בתוכניות מסוג זה גדול מהיצע התוכניות, וניהול משא-ומתן קשוח הוא בערך הדבר האחרון אשר יקנה למועמד מסוים יתרון על פני שאר המועמדים. המצב הזה מאפשר להפקה לעשות ככל העולה על רוחה. כפי שניתן לראות בפרשות השונות הנחשפות לציבור, הפרובוקציות והמניפולציות שמייצרת ההפקה, על-רקע האווירה התחרותית והחשיפה התקשורתית, עלולות להוות גורמי דחק משמעותיים ולהוות רקע להתפתחות משברים נפשיים ואף פיסיים. לטעמי, התועלת החברתית המופקת מתוכנית אלו קטנה מהעלות שעל המשתתפים, ואף על החברה כולה, לספוג בעקבות הנזקים האמורים, בעיקר לאור העובדה שישנה דרך ליצור שעשוע להמונים מבלי לייצר נזקים נפשיים. אנשי ההפקה אינם אנשי זדון, אלא אנשי טלוויזיה, לרוב איכותיים, הנתונים ללחץ קשה מנשוא שנובע מהתביעה מהם לעמוד במבחן ההשקעה, בהחזר כספי ובאחוזי הרייטינג. במציאות כזו, לא רק שלא קיים עבורם תמריץ להשקיע באמצעים שיבטיחו את שלומם הנפשי של המתמודדים, אלא שקיים עבורם בדיוק התמריץ ההפוך.
תמריץ אפקטיבי
עד היום, טרם התקבלה הכרעה מחייבת של בית המשפט בעניין תקפותן החוזית של תניות הפטור שבחוזי ההשתתפות, שכן מרבית התביעות נגד הפקות תוכניות הריאליטי הסתיימו בהסדרי פשרה. טענה משפטית, המקובלת על רבים בהקשר זה, גורסת כי תניות, הכוללות ויתור על זכותו של מתמודד לתבוע את הנזקים שנגרמו לו במהלך ההשתתפות בתוכנית, אינן תקפות, וזאת מחמת סתירתן ל-תקנת הציבור. תניות אלה חוסמות את זכות הגישה של המתמודד לערכאות המשפטיות, זכות אשר נתפסת כזכות יסוד, ולפיכך, כך לפי הטענה, יש לראותן כבטלות.
על אף טענה זו, ההפקות של התוכניות השונות ממשיכות בשלהן, והכותרות בגין הנזקים שנגרמים למשתתפי תוכניות הריאליטי לא מאחרות לבוא. לפיכך, יש למצוא דרך לייצר תמריץ אפקטיבי שיגרום להפקות להשקיע באמצעי זהירות בכל הקשור מניעת נזקים נפשיים למתמודדים. בבחינת הרגולציה הכללית של
הרשות השנייה, נמצא כי אין מדובר בהגבלות קונקרטיות, אלא בכללים כלליים, ולא בכדי: נראה כי אין מקום, בחברה דמוקרטית, למנוע את שידוריהן של תוכניות הריאליטי, להגביל לפרטי פרטים תוכן מסוים או לאסור על ההפקה להפעיל מניפולציות רגשיות, ליצור מריבות ולערוך באופן מגמתי. על הפתרון להגיע מכיוון אחר.
פתרון אפשרי יכול להיות שימוש בכלי משפטי בדמות הטלת אחריות נזיקית. ככל שהטיעון המשפטי שהוצג בדבר בטלותן של תניות הפטור תקף, הרי שהמשמעות המעשית היא שיש אפשרות להחיל את הדין הנזיקי. הצעתי היא לנסח כלל משפטי המטיל על ההפקה אחריות שאינה מבוססת אשם לנזקים נפשיים שנגרמו למתמודדים במהלך ההשתתפות בתוכנית. כלומר, מרגע שהוכח כי נגרם למתמודד נזק נפשי במהלך השתתפותו בתוכנית, תהיה מוטלת על ההפקה אחריות מוחלטת לפצותו בגין נזקו זה, מבלי להידרש לשאלות הקשורות במצבו הנפשי הקודם של המתמודד או לשאלות הקשורות במאמציה של ההפקה למנוע נזקים מסוג זה. חיובה של ההפקה בפיצויים של המתמודדים שסבלו נזקים תטיל עליה את מלוא העלויות שפעילותה כרוכה בהן, לרבות הנזקים שהיא מייצרת. בעקבות הפנמת עלויות אלה, ההפקה תשקול נקיטה אופטימאלית באמצעים שנועדו למנוע נזקים. גם במחיר של פגיעה בשיעור הרייטינג, ההפקה תעדיף להימנע מהפעלת מניפולציות שעלולות לגרום, בין אם בהווה ובין אם בעתיד, נזק נפשי למתמודד, משום שהיא יודעת שיהיה עליה לשאת באחריות לנזקים אלה.