X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרבה סבלנות [צילום: וילפרדו לי, AP]
תרומה ושכרה בצידה
יוצאים לעצמאות דיגיטלית
כידוע מגפת הקורונה עשתה שמות בקרב הקשישים והם היו המגזר שנפגע בעוצמה החזקה ביותר. עם זאת המגפה גרמה לגופים, ארגונים וגם ליזמים פרטים לבוא לקראת הקשישים ולהעניק להם מעט 'יחס חם'.
אוריאל שוראקי וגבי ארנוביץ [צילום: באדיבות המצולמים]

"אנו יזמים ירושלמים שבאים מעולם היזמות החברתית-טכנולוגית, ורואים חשיבות גדולה בכך שהטכנולוגיה תהיה נחלת הכלל". אלו דברים שאומרים אוריאל שוראקי (44) וגבי ארנוביץ (28). בעקבות התפשטות הקורונה והסגרים, החליטו שני הבחורים לנסות ולהעביר קורס אודות השימוש בסמארטפון למגזר הגיל השלישי באמצעות הזום על-מנת שיפסיקו להיות 'שק החבטות' של הקידמה הטכנולוגית. המיזם זכה להצלחה כבירה. למרות שהמגיפה כבר מאחורינו המיזם ממשיך ומדי שבוע מצטרפים אליו משתתפים חדשים. מספר ארונוביץ: "החיבור שלי לאוריאל החל כאשר פניתי אליו שיסייע לי במיזם שתכננתי עבור סטודנטים טרם תחילת לימודי באוניברסיטה. הוא כמובן נענה ברצון. לאחר כשנה וחצי מפגישתנו הזמין אותי אוריאל להקמת מיזם לימודי סמארטפון כאחד המייסדים. הרעיון להנגשת המידע לגיל השלישי חינם, כחלק מהקמת המיזם, בא מאוריאל באופן חד-משמעי". ארונוביץ, במקביל ללימודיו לתואר מינהל עסקים החל ללמוד את נושא הסמארטפון באופן עצמי. "הבנתי שהתואר אינו חזות הכל, ואם במהלך לימודי לתואר אוכל גם לתרום לאוכלוסיות אחרות מהידע יש לי, אבוא על 'שכרי'".
מיזם שיישאר תמיד חינם
שוראקי הוא מהנדס מערכות מידע ועבד שנים רבות בארגונים גדולים והוא בעל ניסיון וידע טכנולוגי רב. הוא ממקימי "אתר הברכות" הזוכה לפופולריות רבה ועל פניו חיוך תמידי הכובש לבבות. "מיציתי את עצמי כשכיר והחלטתי להקים עסק עצמאי ולהתפתח בנושאים המעניינים אותי". בשנת 2012 הקים שוראקי יחד עם יזמים נוספים את עמותת "madeinjlm" הפועלת לקידום יזמות וחדשנות במרחב הירושלמי. הקהילה גדלה לאלפי אנשים, וקהילות רבות נוספות קמו בעקבותיה ושינו את פני העיר. כיום שוראקי משמש בעלים של חברה ללימודי סמארטפון המעסיקה עובדים עם סניפים גם מחוץ לירושלים, כאשר לצידו ארונוביץ שותפו למיזם. הם אומרים: "אנו רוצים לעשות טוב בעולם. זו הגישה והמטרה שלנו. אנו מחפשים את האיזונים הכלכליים שיאפשרו לנו להתקיים וגם להעניק את המידע ללא עלות לכל מי שמעוניין". הם נותנים לדוגמה את חוברת ההדרכה המודפסת שהכינו והיא נשלחת לכל דורש תמורת תמיכה בהוצאות הכנתה, אך בכל מקרה קבצי החוברת נמצאים באתר שלהם וניתן להורידם ללא תשלום. שוראקי: "ליבת המיזם תישאר תמיד חינם וללא עלות".
שינוי מנטלי ודימוי עצמי
[צילום: צילום מסך, מאיר חוטקובסקי]

מסיור באתר "פשוטק" קשה שלא להתפעל עד כמה התורה הטכנולוגית הסמארטפונית שמפחידה כל כך הרבה חסרי ניסיון היא באמת פשוטה באופן המונגש על-ידי שוראקי וארונוביץ. כל מפגשי המיזם בזום מתועדים בזמן אמת עם משתתפיו ופתוחים לכל. בנוסף, יש סיכום מילולי של השיעור וגם ניתן ליצור קשר עם היזמים בוואטסאפ באופן פרטני. לאחרונה התקיימו שיעורי זום הייחודיים לגיל השלישי כמו בנושאים של קניות בטוחות ברשת, טעינת זכאות לנסיעה ללא עלות לבני 75 ומעלה באפליקציית רב קו, סקירת הונאות ועושק קשישים ברשת ועוד. ארונוביץ: "התלמידים המבוגרים מספרים כיצד הדבר עוזר להם בקניות, בתחבורה ציבורית, במציאת מידע והתקנת אפליקציות. הם מודים כי כבר עבר להם הפחד והחשש מהטכנולוגיה.
התלמידים מציינים כי דבר חשוב ביותר עבורם הוא השינוי המנטלי שהם עברו והוא גדול וחשוב יותר מהידע הטכנולוגי. הוכחת היכולת העצמית והגברת הביטחון והדימוי מול המשפחה והסביבה הקרובה עושה להם ממש טוב". לשאלתי כיצד נבחר שם הפרויקט שלהם צוחקים היזמים. מספר אוריאל בצניעות עם חיוכו המקסים: "התחרבשנו מספר ימים במציאת שם ולא הגענו להחלטה. אשתי שנחשפה להתלבטויות שלנו הציעה שנקרא לפרויקט "פשוט". פרסמנו פוסט בפייסבוק וביקשנו מהחברים שלנו לסייע בקביעת השם, ועל-פי רוב המצביעים בחרנו בשם "פשוטק". למעשה הקרדיט מגיע לאשתי ולכל החברים שלקחנו חלק בהצבעה"
סבלנות ומתן כבוד יוצאי דופן
המשתתפים המבוגרים במיזם חסרי מילים ואינם יודעים נפשם בביטוי הבעת תודתם לשני המדריכים. מספר ארונוביץ "הפידבקים שאנו מקבלים ממשתפי המיזם הם מדהימים. הם פשוט לא נשארים אדישים על התרומה שאנו מעניקים להם בטכנולוגיה חדשה שהם נחשפים אליה לראשונה". חיה קושניר, תושבת הרצליה, המגדירה את עצמה אזרחית ותיקה מאוד מאוד צולמה בזום מודה לצמד המדריכים: "אני מבקשת להודות לשני המופלאים, אוריאל וגבי, העושים מלאכת קודש בנאמנות רבה ונוגעת ללב כבר חודשים ארוכים. בסבלנות אין קץ ובהקפדה על מתן כבוד ("תראי אם את יכולה לפתוח את המיקרופון שלך בבקשה"). הם מלמדים אותנו – הדור שלא גדל בחשיפה למחשוב – להשתלב במציאות של היום. הם למדו אותנו שפה חדשה, או אולי שימוש חדש בשפה ישנה. ולי בכל אופן – אזרחית ותיקה מאוד – הרחיבו את שדה הראייה הטכני-לשוני-טלפוני בצורה מרתקת".

[צילום: צילום מסך, מאיר חוטקובסקי]

יהודית גיטלין תושבת רעננה, אזרחית ותיקה מזה מספר שנים היא משתתפת קבועה במיזם ה"פשוטק". יש לה ניסיון לימודי מהשתתפותה במספר יוזמות קודמות של לימודי סמארטפון מאז פריצת מגפת הקורונה. מספרת גיטלין: "בתקופת הקורונה היו הרבה מיזמים ללא תשלום, אך "פשוטק" הם בין הבודדים, ואולי היחידים, הממשיכים את המיזם חינם גם לאחר הקורונה ואפילו ביתר שאת. הם עושים זאת לשם שמים. האתר שלהם נגיש וקל לתפעול. הם סבלניים ואדיבים בצורה יוצאת דופן. קודם לכן נעזרתי בנכדים שלי אך אף פעם לא הייתה להם סבלנות כפי שיש לאוריאל וגבי. בעקבות לימודיי יש לי את האומץ לתפעל את המכשיר, להיכנס לאפליקציות שקודם לכן פחדתי להשתמש בהן, והיום הגעתי למצב שאני עוזרת לאחרים בפתרון בעיות".
שוראקי וארונוביץ לא נשארים אדישים לשפע הפירגונים שהם מקבלים, ובאחד המפגשים האחרונים הם פנו לסבים והסבתות והודו להם מכל הלב. "אנו לא מפסיקים לקבל מכם אהבה וחיבוקים וגם הרבה בקשות מצדכם לתמוך בפרויקט. רצינו לומר שריגשתם אותנו וחיממתם את ליבנו מאוד. תודה לכם. אתם מוכיחים לנו כמה חשובה הדרך בה אנחנו צועדים ביחד". צמד היזמים גם מכיר בעובדה שהם עצמם יוצאים נשכרים בחיבור שלהם לאזרחים הוותיקים והם מוסיפים. "אנחנו מתבוננים על הדרך שעשינו יחד והיא יפה ומופלאה! הודות לכם אנחנו נשארים בעניינים, הודות לכם אנחנו לוקחים את הזמן להבין דברים לעומק, הודות לכם אנחנו לומדים תכונות ואפליקציות שלא הכרנו והודות לכם הפכנו גם לחברים טובים שצועדים יחד בדרך שמשמחת אותנו מאוד".
לידיעת גולשי האתר: אוריאל שוראקי וגבי ארונוביץ ישמחו להצטרפותם של גולשי אתר ניוז 1 למיזם לימודי הסמארטפון חינם, וממליצם להעביר את אמצעי הקשר שלהם גם למעוניינים אחרים שאינם נמנים על גולשי אתר. כתובת אתר האינטרנט להרשמה למפגשי הדרכת הזום: [קישור]/. לקבלת חוברת ההדרכה חינם: יצירת קשר בוואטסאפ: +972 54-682-9294. ניתן לכתוב בגוגל "פשוטק" ובדף החיפוש כתובת האתר תופיע בראש העמוד.

הכותב חבר באיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית ומועצת העיתונות הישראלית לתקשורת.
תאריך:  27/10/2022   |   עודכן:  30/10/2022
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם רהט
הוד מעלתו הבוחר נקרא להצביע על-פי מיטב מאוויי ליבו והשקפתו, ולהתעלם מהסקרים שמעולם, אבל מעולם, לא הוכיחו אמינותם
אלכס קושניר
קחו את ה-43 מיליארד שקל ריבית מהחוב של ביבי ותחלקו ב-4 מיליון, תקבלו כעשרת אלפים שקלים בשנה, שכל אחד מכם משלם מכספי המיסים
עו"ד צבי שוב, עו"ד ירום שגן
תזכיר חוק מבקש להסדיר את הג'ונגל של חניות הנכים בבניינים משותפים, אך עלול לייצר שורה של בעיות חדשות
עו"ד יוסף ויצמן
פיקוח אמיתי על אתרי הבנייה, גביית מחיר כבד מכל המעורבים, אחריות מוסרית של הרוכשים - כל אלו נחוצים כדי להיאבק במותם של עשרות פועלים מדי שנה
עו"ד צבי שוב, עו"ד סער כהן
תביעת ענק של הקרן הקיימת נגד רשות מקרקעי ישראל מעלה לדיון את האפשרות שניהול קרקעות הקרן יילקח מידי הרשות    הפרדה כזאת תשפיע משמעותית על שוק הדיור - לטוב או לרע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il