X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ועדת חקירה ממשלתית היא במקרה הטוב "עבודה בעיניים" ובמקרה הרע ניסיון מצידו של ראש הממשלה אולמרט להיאחז בקרנות המזבח של השלטון ולא לתת את הדין על מחדליו וכשליו. רק ועדת חקירה ממלכתית - אם אומנם תמצא כי אולמרט אינו אשם בדבר - תוכל, אולי, להשיב לו את כבודו האבוד
▪  ▪  ▪

במסגרת מערכת הספינים המשוכללת מתוצרת בית מדרשו של ראש הממשלה אהוד אולמרט בשאלת הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת כל הפשלות הקשורות במלחמת לבנון השנייה, מנסים הספיניסטים שלו למכור לנו תיאוריה האומרת כך: ועדת חקירה ממלכתית היא "עסק בלי סוף" שיכולת פעולתה תוגבל בגלל הצורך ב"ים של עורכי דין" שכל נחקר יביא איתו וכך יתמשכו דיוניה עד בלי סוף.
עוד טוענים עושי דברו של אולמרט, כי אין למדינת ישראל את "הלוקסוס לשעשועים צורכי זמן" מן הסוג הזה, כיוון שאנו ניצבים בפני מלחמה חדשה הדורשת היערכות מהירה ומיידית, דבר שלא יתאפשר אם תקום ועדת חקירה ממלכתית. עוד טוענים תועמלני ראש הממשלה, כי בימים נוראים אלה די למדינת ישראל בוועדת חקירה ממשלתית "עם סמכויות", שמדרך הטבע תעבוד ביעילות לא מסורבלת ותסיים את חקירותיה במהירות ו"בא לציון גואל".
הפעילות הנמרצת מטעם שלוחיו המתוחכמים של ראש הממשלה יוצאת כנראה מתוך ההנחה, השגויה יש לומר, ש"כל ישראל מטומטמים" וכי העם הזה יקבל את ההחלטה הממשלתית ברוח טובה, וסוף סוף ישתתק ולא יוסיף להביע את מחאתו, כיוון שהנה, באמת, מוקמת ועדת חקירה. לספינים מן הסוג הזה ולחשיבה "אסטרטגית" מוטעית כזו אפשר לקרוא רק "עבודה בעיניים".
כדי שלא תהיה טעות ראוי להבהיר נקודה חוקית אחת פשוטה שעושה את כל ההבדל בין שתי הוועדות. הסמכות להקים ועדת חקירה ממלכתית, כמו גם ממשלתית, נתונה בידי הממשלה. בכך מסתיים הדמיון. ההבדל בין השתיים הוא כמו ההבדל בין שמים לארץ.
ועדת חקירה ממלכתית, לאחר שההחלטה על הקמתה נתקבלה על-ידי הממשלה ואף נקבע מי השופט שיעמוד בראשה - יוצאת לדרך עצמאית. לאחר תום חקירתה מעבירה הוועדה את ממצאיה והמלצותיה - כולל האישיות - לידיעת הממשלה. במקביל חייבת הוועדה להביא את מסקנותיה לידיעת הציבור, למעט נושאים העלולים לפגוע בבטחון המדינה. כפי שמקובל, הממשלה אינה יכולה להתעלם מן המסקנות.
ועדת חקירה ממשלתית היא היפוכו של דבר. דוח הוועדה הממשלתית מועבר לידי הממשלה, וכמובן לידי העומד בראשה. אין כל חובה חוקית לפרסם את הממצאים הכלולים בדוח וגם לא את ההמלצות. הממשלה יכולה להחליט לגנוז את הדוח וגם לא לקבל את ההמלצות. ממש בנוסח הבדיחה "ירצו - יאכלו. לא ירצו - לא יאכלו".
מדוע ההבדל הזה כל כך חשוב - גם לציבור וגם לממשלה ולמי שעומד בראשה?
אם, למשל, תמצא הוועדה הממשלתית, כי הפאשלונר המרכזי בכל אירועי מלחמת לבנון השנייה הוא ראש הממשלה אהוד אולמרט והמלצתה תהיה כי עליו לפנות את כיסאו כדי שלא יוסיף בעתיד חטא על פשע, יכול אולמרט להחליט שהוועדה "תקפוץ לי", לא לפרסם את ממצאיה ולהמשיך לכהן כראש הממשלה עד אחרית ימי הקדנציה שלו.
או, למשל, אם תחליט הוועדה שיש לסלק מן השלטון את "השילוש הקדוש" - אולמרט, פרץ חלוץ - יכול ראש הממשלה להחליט כי הוא מאמץ את ההמלצות הקובעות שיש להרחיק את פרץ מתפקיד שר הביטחון ובשאר הכוכבים, כולל בו עצמו, לא לגעת. בקיצור - במקרה כזה לא תהיה לציבור הישראלי היכולת לקבוע מי צריך לתת את הדין ומי לא. וכיוון שהשליטה על המידע פרי חקירתה של הוועדה הממשלתית תהיה בידי ראש הממשלה - יוכל החוטא לצאת נשכר.
במלים פשוטות ניתן לסכם את הסוגיה ולומר כך: ועדת חקירה ממשלתית היא במקרה הטוב "עבודה בעיניים" ובמקרה הרע ניסיון מצידו של ראש הממשלה להיאחז בקרנות המזבח של השלטון ולא לתת את הדין על מחדליו וכשליו. הליכה בנתיב "הממשלתי" של החקירה אינה יכולה להחזיר לאולמרט את אמון הציבור שהלך לאיבוד. רק ועדת חקירה ממלכתית - אם תמצא כי אולמרט אינו אשם בדבר - תוכל, אולי, להשיב לו את כבודו האבוד. וגם אז, ורק אז, אם ירצה להמשיך לשאת במשרה ציבורית כלשהי, יצטרך אולמרט להעמיד את עצמו לשיפוטו של הבוחר.

תאריך:  18/09/2006   |   עודכן:  19/09/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חקירע ממשלתית
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
אנחנו משחקים באש
א.ל. רמת-גן  |  18/09/06 15:33
2
ועדת חקירה ממלכתית במינוי ביניש?
נחום שחף  |  18/09/06 23:50
3
We need UN-BAISED Committee ONLY ל"ת
Winograd=Agranat  |  18/09/06 23:52
4
מעשה תרמית מובהק.
א.ל. רמת-גן  |  19/09/06 10:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
"הביאו את הגופה" - מושג משפטי, שפירושו בקשת צו משופט, להביא לבית המשפט אדם שמסרב להתייצב, מסתתר, נעלם ונוכחותו חיונית. כך נראית גם הפוליטיקה והחברה שלנו - שדורשת עריפת ראשים, דם, נטילת אחריות מיידית, ללא בדיקה וללא חקירה וידיעת כל העובדות לאשורן
נרי אבנרי
מכל עמי העולם, היהודים הינם היחידים שמותר להם להיות פרנואידים. שישה מיליון קורבנות שואה, נותנים לנו את הזכות הזאת. תחברו אותה למטורף האירני, והזכות הזו הופכת לחובה
גורי גרוסמן
ייתכן שהכינוי "ערבושים" אינו יאה לקצין משטרה, אולם ראוי לציין כי הם הרוויחו אותו ב"יושר", בשנים ארוכות של מאמרי שטנה, נאומי הסתה מתלהמים, והזדהות פומבית עם המרים שבאויבינו
חן בן אליהו
חלוץ הלך לפני מחנה המאפיה השלטת, הלך ונשחת עד היסוד. הוא עצמו, מבלי שישים לבו לכך, נתן להבין את מצבו הערכי-מוסרי הירוד באחת ההופעות העלובות שלו בתקשורת, בין מינויו לתפקיד לבין גירוש היהודים והרס הישובים, פשע הפשעים עליו פיקד בשליחות המאפיה השלטת
דודו אלהרר
אם יש קרע עמוק בתוך החברה היהודית במדינה, הרי שהקרע בין ערבים ליהודים עמוק פי כמה וכמה. אם הגשר בין הפערים בתוך החברה היהודית הוא רוביקון, גשר בין ערבים ליהודים הוא חלום באספמיה. על כל פנים לעת הזאת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il