X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בחלק השלישי של שנת הביטוח, המבוטחת ביקשה להעביר את ביטוח החובה לרכבה החדש. חברת הביטוח הסכימה להעברה והוציאה תעודה חדשה בה צוין כי תוקף הביטוח מותנה בתשלום 46 שקלים. המבוטחת נפגעה בתאונת דרכים. אז התברר לה כי שכחה לשלם את 46 השקלים. חברת הביטוח התנערה מהמבוטחת בטענה שאי תשלום 46 השקלים מפקיע את תוקף התעודה. האמנם?
▪  ▪  ▪

זוטא היא מילה ארמית המופיעה בספרים מתקופת התלמוד. הביטוי זוטי דברים, לעומת זאת, על אף צלצולו העתיק, הוא ביטוי מודרני, המופיע רק בספרי הגות שנכתבו בעברית חדשה. לשון המשפט מחבבת ביטויים הנשמעים כלקוחים מן המקורות. הנה מקרה המדגים יותר מכל את משמעות הביטוי ואת השימוש המדויק שעשה בו השופט יצחק עמית, מבית המשפט המחוזי בחיפה.
ליאורה מכלוף רכשה בחברת הביטוח הדר פוליסת ביטוח חובה. מכלוף שילמה את מלוא הפרמיה לשנה מראש. סכום הפרמיה 2,026 ש"ח. ארבעה חודשים לפני תום תקופת הביטוח, החליפה מכלוף את רכבה. מכלוף פנתה להדר וביקשה כי זו תסב את ביטוח החובה לרכב החדש. למה לא, אמרה הדר ומסרה למכלוף תעודת ביטוח חדשה הנושאת את פרטי הרכב החדש. התעודה החדשה הוצאה לתקופה של ארבעה חודשים וצוין עליה "לתשלום סך 46 ש"ח".
עד כאן הכול בסדר.
כחודשיים לאחר הוצאת התעודה החדשה, נפגעה מכלוף בתאונת דרכים כשהיא נוהגת ברכבה החדש. מכלוף פנתה אל הדר ודיווחה לה על התאונה.
את בכלל לא מבוטחת אצלי, אמרה הדר למכלוף והפנתה את תשומת לבה לכך שאותם 46 שקל, שנדרשו בתעודת ביטוח החובה, לא שולמו בטרם התאונה.
אכן, הודתה מכלוף, עניין התשלום נשמט מזכרוני. אבל הרי שילמתי לכם במסגרת התעודה הראשונה את מלוא הפרמיה לשנה שלמה.
אין לך אלא להלין על עצמך, השיבה הדר. הרי רשום בתעודה מפורשות כי "בלי חותמת הבנק אין תוקף לתעודה זו".
המחלוקת בין הצדדים, הגיעה אל השופט יצחק עמית בבית המשפט המחוזי בחיפה.
נקדים ונבחן את טיבו של התשלום בסך של 46 ש"חשנדרשה מכלוף לשלם עבור תעודת ההחלפה, קובע השופט עמית. האם מדובר בפרמיה המהווה תנאי לתוקף ביטוח החובה, כטענת הדר, או בעמלה עבור עלות החלפת התעודה, כטענת מכלוף.
מהראיות שהובאו במשפט, מסיק השופט, כי התשלום בסך 46 ש"חהוא סכום קבוע המשתלם עבור תעודת החלפה. סכום זה אינו תלוי בסוג הרכב, בגודלו, בשנת הייצור וכיוצא באלה פרמטרים, אלא נובע אך ורק מעלות רישום הפרטים החדשים בתעודת הביטוח.
בפני השופט הובא גם מכתב פנימי של מנכ"ל אבנר למנהלי חברות הביטוח. באותו מכתב נרשם, כי כאשר המבוטח שילם את תעודת הביטוח השנתית אך לא שילם את התעודה החליפית, תכיר חברת הביטוח בכיסוי הביטוחי, אפילו במקרה בו כללה התעודה החלופית תוספת פרמיה עקב שינוי גודל הרכב.
ניתן לראות במכתב הפנימי ראיה לכך, שהתשלום בגין תעודת ההחלפה נתפס על-ידי חברות הביטוח כסכום המשקף הוצאה או עלות הנפקה של תעודה חלופית. מהמכתב הפנימי ניתן להסיק על נכונות חברות הביטוח להכיר בקיומה של חבות ביטוחית, גם אם לא שולם התשלום עבור התעודה החלופית.
הסך של 46 ש"חאינו פרמיה, אם כן, אלא עמלה בלבד, עמלה שנועדה לכסות את הוצאות החלפת תעודת הביטוח, בבחינת תשלום טכני גרידא. זאת, להבדיל מתעודת הביטוח המקורית שתכליתה לשכלל את חוזה הביטוח כנגד תשלום הפרמיה.
ייתכנו מקרים, בהם שינוי התנאים בפוליסה ישפיע גם על סכום הפרמיה, כגון הוספת נהג המורשה לנהוג ברכב, או תוספת של נהג צעיר או חדש. לא זה המקרה שבפנינו, קובע השופט. סכום הפרמיה שהיה על מכלוף לשלם נותר ללא שינוי. הוא שולם במלואו עם תחילת תקופת הביטוח. תעודת הביטוח המחליפה, הותירה על כנה את תקופת הביטוח. המבוטח הוא אותו מבוטח. סכום הפרמיה נותר אף הוא ללא שינוי.
טול מקרה, מבהיר השופט את עמדתו, בו שילם בעל הרכב את פוליסת ביטוח החובה במלואה לתקופה של שנה ותעודת הביטוח אבדה לו. יש להניח, כי כשחברת הביטוח תנפיק לבעל הרכב תעודה חדשה הוא יידרש לשלם עלות הנפקתה בסך 46 ש"ח. קשה להלום, כי במקרה שבעל הרכב לא ישלם את העמלה הנדרשת, נראה אותו כמי שנהג ללא כיסוי ביטוחי.
כך גם במקרה שלפנינו. שלילת הכיסוי הביטוחי היא תוצאה לא ראויה ולא צודקת.
לא זו אף זו, מוסיף השופט, "אפילו הייתי מגיע למסקנה שהסכום של 46 ש"חמהווה תוספת לפרמיית הביטוח, שלילת הכיסוי הביטוחי בשל אי תשלום סכום פעוט זה, בבחינת 'זוטי דברים', אינה תגובה עונשית צודקת והולמת בנסיבות המקרה. קל וחומר, משהגעתי למסקנה כי מדובר בעמלה בלבד".
מעבר לכך, אפילו בתוספת פרמיה מדובר, קובע השופט, מששילמה מכלוף את מלוא הסכום מראש לתקופה של שנה, יש לזקוף את התוספת שלא שולמה, לסוף התקופה. דהיינו, רק אם התאונה היתה מתרחשת ביום האחרון של תקופת הביטוח, אולי היה פתחון פה למבטחת. אלא שמכלוף נפגעה בתאונה שאירעה בעיצומה של תקופת הביטוח.
בסופו של יום, אם כן, חברת הביטוח הדר שילמה את מלוא נזקי גופה של מכלוף.

תאריך:  26/11/2006   |   עודכן:  26/11/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אסתרליס יעקוב
אצלנו מכהן בתפקיד ראש הממשלה איש עם שם משפחה שמקורו בשפות זרות - אולמרט. בעברית אין לשם הזה משמעות בכלל. אבל בלי לדעת את מקור שמו לוקחים בחשבון את המשמעות המסוכנת ביותר (המחמירה) - ואם לבטא אותו: "All Mort" נקבל...
אליקים העצני
הגיע הזמן להעלות בקול רם את דרישת השבות גם ליישובי הרצועה וצפון השומרון, גם באזני מי שלבו הציוני והאנושי אטום, אך שכלו והגיונו אוכפים עליו את המסקנה שאין עתיד לכל הנגב וגם לדרום הארץ ללא נוכחות יהודית צבאית - וממילא גם אזרחית - בתוך הרצועה
עו"ד אברהם פכטר
ההחלטה של בג"צ בדבר רישום בני זוג מאותו מין כנשואים בתעודת הזהות - היא כרסום נוסף בדמותה של ישראל כמדינה יהודית. ההחלטה מבחינה מעשית לא מחדשת הרבה, אבל יש לה השלכות ציבוריות, דתיות, הצהרתיות, סמליות - הרבה מעבר לתוכן המהותי. התומכים במדינת כל אזרחיה ומדינה אוניברסאלית יכולים לשמוח ולמחוא כפיים. שוויון זכויות - כן, אך לא בדרך זו
שי ברק
נראה כי יש מקום לשאלה מהיכן ההון והרכוש שצבר מר אולמרט? האם רק ממשכורתו כאיש ציבור? האם מעבודתו כעורך דין מצליח?
אביב ירון
ביחידת הליווי של משטרת מחוז תל אביב משרתים שוטרים שלא עברו הכשרה מתאימה לליווי עצורים/אסירים, מדובר ביחידה מגוחכת ובשוטרים בלתי כשירים לתפקיד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il