X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בידי מי נתון הכוח להכריע בשאלות חוקתיות יסודיות, בידי העם ונציגי הנבחרים או בידי בית המשפט העליון, ששופטיו ממונים?
▪  ▪  ▪

הציטוט הבא נלקח מנאום ההשבעה הראשון של נשיא ארצות הברית אברהם לינקולן הנחשב כאחד מגדולי הנשיאים וכמי שמנע בכוח מנהיגותו את פילוגה של ארצות הברית לשתי אומות נפרדות ועוינות.
"איני שוכח את העמדה הנקוטה בקרב מקצתנו שלפיה בסוגיות החוקתיות חייב להכריע בית המשפט העליון. כן אינני מכחיש שהחלטות מעין אלו מן ההכרח שיחייבו את הצדדים הנוגעים בדבר ובדבר עצמו, ומצד כל שאר מוסדות השלטון הן ראויות לכבוד ולהתייחסות בכל מקרה אחר. אומנם ייתכן שהחלטות כאלו יהיו שגויות לגבי מקרה נתון, אך מאחר שהן מוגבלות למקרה מסוים, מאחר שעדיין אפשר שיידחו ולעולם לא יהיו תקדים למקרים אחרים, נקל לסבול את השפעותיהן הרעות מאשר לסבול את רעותיה של שיטה אחרת.
בה בעת חייב האזרח גלוי הלב להודות שאם מדיניות הממשל בשאלות חיוניות הנוגעות בעם כולו צריכה להיות מוכרעת ללא עוררין על-ידי החלטות בית המשפט העליון, ברגע שהחלטות אלו מתקבלות -בהתדיינות רגילה בין צדדים בתביעות אישיות - יחדל העם להיות אדוני עצמו, שכן בכך, במידת מה, העביר העם את השלטון במו ידיו לידי אותו בית משפט מכובד...." [4.3.1861]
הנשיא לינקולן לא העלה בדעתו קיומן של עתירות ציבוריות שבהן המודל של סכסוך בין "צדדים הנוגעים בדבר" הוא פיקטיבי. הוא בוודאי לא חזה בית משפט עליון שתפקידו העיקרי הנו עיסוק בעיצוב נורמות כלליות ולא הכרעה בסכסוכים. אף על-פי כן דבריו שנאמרו לפני כמעט 150 שנה יכלו להיאמר גם כיום במדינת ישראל. השאלה בידי מי נתון למעשה הכוח להכריע בשאלות חוקתיות יסודיות, בידי העם ונציגי הנבחרים, או בידי בית המשפט העליון, ששופטיו ממונים (אינם מתמודדים בבחירות), עדיין תלויה ועומדת וההכרעה בה טרם נפלה.
כחלק ממאבק הכוח בין בית המשפט העליון לממשלה אנו עדים לתהליך מתמשך והרסני של שלילת הלגיטימיות משלטון שנבחר בצורה דמוקרטית. העיקרון שנבחרי ציבור ממלאים תפקיד מפני שהעם בחר בהם ויש להותיר את שאלת בחירתם, או הדחתם, בידי העם בבחירות, נחשב בעיני הממונים מטעם עצמם על שלום הציבור כרעיון נפסד. הנהירה אל בית המשפט העליון, כמקור סמכות חלופי, לצורך הכרעה בשאלות בעלות משמעות חברתית, פוליטית או חוקתית חשובה, הפכה לשגרה. בית המשפט העליון נענה ברצון לפונים אליו והסיר מעליו מגבלות של זכות עמידה ושפיטות.
מה שמצער יותר הוא ששופטי בית המשפט העליון, בעבר ובהווה, ממשיכים לבזות, באופן אדיב אך שלא ניתן לטעות במשמעותו, בפסקי דין ובהזדמנויות אחרות, את השלטון הנבחר ובכך הם מהווים גורם פעיל במערכה נגד המערכת הדמוקרטית. במערכה זו מונפים דגלי טוהר המידות והמנהל התקין, אך מטרתה הבלתי מוצהרת הנה לבזות את ההליך הדמוקרטי, להפחית את משקלם המוסרי של הנבחרים ולגרוע מסמכותם החוקית. תוצאה זו תגביר בהכרח את כוחו וסמכותו של בית המשפט העליון וזו בעצם המטרה האמיתית.
איני מתעלם מהעובדה שחלק משופטי בית המשפט העליון מסתייגים ממגמה זו וסבורים שעליהם למלא את תפקידם כפוסקים בסכסוכים קונקרטיים, מבלי להשיג את גבולן וסמכותן של הרשות המחוקקת והמבצעת. שופטים אלו משקלם במוסד פחת ואין הם מהווים את עמדת הרוב. רק בדוחק נמנע לאחרונה בית המשפט העליון להורות לממשלה למנות ועדת חקירה ממלכתית, שזהות החברים בה ייקבע על-ידי נשיאת בית המשפט העליון ואשר תוכל להורות לממשלה שנבחרה על-ידי העם בבחירות חופשיות להתפטר. מי שאינו מבין את חומרת הדברים שהתרחשו חייב לקבל כמה שעורים בסיסיים במהותה של דמוקרטיה.
אנו רואים כיצד בית המשפט העליון פועל נמרצות להפיכתה של הרשות השופטת לרשות נבדלת ועצמאית לחלוטין מבחינה ארגונית ומנהלית. כך גם מקודמת "רפורמה" שתאפשר למוסד להתמקד אך ורק בשאלות עקרוניות, דהיינו, שאלות של קביעת נורמות חוקתיות ומשפטיות כלליות ופיקוח ושליטה על החלטות הרשות המחוקקת והמבצעת. שינויים ארגוניים אלו מטרתם אינה ייעול מערכת המשפט, אלא הפיכת בית המשפט העליון לרשות השלטונית הבכירה.
המאבק נגד האקטיביזם השיפוטי הוא לא פחות מאשר מאבק להצלתו של המשטר הדמוקרטי מדובר במאבק על העיקרון שהכרעות בנושאים חוקתיים ובקביעת נורמות בסיסיות וכך גם החלטות ביצועיות חייבות להתקבל על-ידי הרשות המחוקקת והמבצעת הנבחרות והעומדות למשפט העם בכל ארבע שנים,או פחות.
"מדוע לא ניתן אמון סבלני בצדקתו הסופית של העם? האם יש בעולם תקווה טובה מזו או שווה לה?" כך שאל הנשיא לינקולן בנאום השבעתו הראשון. למרות פגמיה וחסרונותיה המרובים של השיטה הדמוקרטית, למרות אי היעילות, השחיתות והפשרות שהן חלק בלתי נפרד ממנה, יש להתייצב ולתמוך בה. אין ספק כי מדובר בשיטה בעלת חסרונות למכביר, אך ניסיון דורות הוכיח שאין טובה ממנה.

המאמר פורסם באתר לשכת עורכי הדין בישראל
תאריך:  02/01/2007   |   עודכן:  02/01/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דמוקרטיה ואוליגרכיה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
CORRUPTION starts in JUDICIAL system ל"ת
NAPOLION B  |  2/01/07 21:49
2
Not so fast
ClearVision  |  3/01/07 00:32
3
מאמר מצוין-הנך באמת מבין דמוקרטיה על חולשותיה
א מ רול  |  3/01/07 06:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אסף זילברברג
כאשר צרכנים הינם חלק מרוב דומם, קולם לא נשמע והאינטרסים שלהם נפגעים    חשוב להשתמש בחופש הבחירה כדי לשהפיע על יצרני או מפיצי מוצרים
איגוד האינטרנט הישראלי
נייר עמדה בנושא התמודדות וחקיקה של איגוד האינטרנט הישראלי
צבי גיל
החינוך הוא תהליך שנמשך כל החיים ובית הספר הוא רק פרק קטן בתוכו    יש להעניק להורים שזקוקים לכך שעורים באזרחות ובהתנהגות ראויה
יאיר דגן
עד שנת 2000 נחשבה ישראל לגן עדן למלביני הון    כיום, נאמד היקפו של ההון השחור בישראל בלפחות 3 מיליארד דולר בשנה
עו"ד מיכאל הרצברג
"ההתערבות הממשלתית" הדרושה היא זו שנעשתה זה מכבר בידי הרשות להגבלים עסקיים ואין צורך בגורם ממשלתי נוסף מתערב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il