X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האומנם דרושה התערבות ממשלתית בשוק כרטיסי האשראי? "ההתערבות הממשלתית" הדרושה היא זו שנעשתה זה מכבר בידי הרשות להגבלים עסקיים ואין צורך בגורם ממשלתי נוסף מתערב
▪  ▪  ▪

לפני ימים אחדים פרסם ד"ר ירון זליכה, החשב הכללי, בכובעו כיו"ר הוועדה לכשלי שוק בענף כרטיסי האשראי, מאמר בו הגיע למסקנה, כי "רק התערבות ממשלתית תפתור את כשל השוק של כרטיסי האשראי".
מעורבות ממשלתית בתפעול ובמחירים של ענף כלכלי מסויים, אמורה להיות יוצאת דופן בכלכלת שוק חופשי ומוצדקת בעיקר כאשר קיים כשל שוק והתחרות בענף אינה אמיתית. לבחינת שאלת התחרות בשוק והסדרתו נדרשה הרשות להגבלים עסקיים אשר לאחרונה הסדירה את נושא סליקת כרטיסי האשראי במשק. לכן, לא ברור מה ראה החשב הכללי להוסיף מעורבות ממשלתית נוספת, אלא אם מדובר במאבקים בין רשויות השלטון לבין עצמן.
לשוק כרטיסי האשראי בישראל, יש כמה מאפיינים ייחודיים -
1. כרטיסי האשראי מונפקים, לבקשת הלקוח, על-ידי הבנקים וחברות כרטיסי האשראי.
2. כרטיסי האשראי מונפקים במותגים בינ"ל (ויזה, מאסטרקארד וכד'), ורק מותג אחד הינו מקומי, המותג "ישראכרט". ניתן לרכוש בהם בכל בית עסק המכבד את המותג.
3. הזיכיון לבנקים להנפקת כרטיס בינ"ל ניתן רק לגורמים בנקאיים או גורמים פיננסיים דומים. כך שלא ניתן להגדיל למעשה את מספר המנפיקים;
4. בית העסק המקבל תשלום באמצעות כרטיס כזה, קשור לאחת מחברות כרטיסי האשראי (כיום בישראל שלוש חברות כאלה), והיא מתחייבת כלפיו, כנגד עמלה, כי תכבד את סכום הרכישה ללא חשיבות למצב חשבונו של בעל הכרטיס. פעילות זו של התחייבות כלפי בתי העסק לכבד כרטיס אשראי מאותו מותג, היא "סליקת" הכרטיסים.
5. חברות כרטיסי האשראי בישראל אינן רק סולקות כאמור לעיל, אלא ממלאות חלק מתפקידי הבנק עמו הן קשורות, בחובותיו לפי החוק, כמנפיק (משלוח דוח חודשי, אישור העסקות, מתן אשראי בכרטיס וכד'). כל אחד מן הבנקים קשור לחברת כרטיסי אשראי מסויימת, מתוך השלוש הקיימות;
מבנה זה של השוק מצריך, כי בין חברות כרטיסי האשראי המפעילות מותג זהה ("ויזה" למשל) יתקיים הסכם לאותם מקרים שבית העסק קשור לחברת כרטיסי אשראי אחת ואילו הכרטיסים הם של בנק שאינו קשור עם חברה זו. ללא הסכם בין החברות לא ניתן לאפשר קיום תוכניות האשראי, למשל. הסכם כזה כולל גם תשלום עמלה שמשלמת החברה המציגה את התשלומים על בנק הלקוח. זו העמלה הצולבת.
ההסכם והעמלה אושרו לאחרונה בידי הממונה על ההגבלים העסקיים. ללא הסכם כזה בין שתי החברות, הסליקה תעשה באמצעות החברה הבינ"ל, כפי שהדבר נעשה לגבי כרטיסי אשראי של תיירים, למשל. אפשרות אחרת היא כי בית העסק יאלץ להתקשר בנפרד עם כל אחד מן הסולקים לגבי הכרטיסים שהבנקים שאת כרטיסיהם הוא מתפעל הנפיקו , דבר שללא ספק יפחית את התחרות. לכן, הסכם בין חברות כרטיסי האשראי, בפיקוח הרשות להגבלים עסקיים, רצוי לצרכנים במידה רבה יותר, מאשר הסדר חליפי כאמור.
בהגדרה, לא תיתכן תחרות על עמלה שאמורה להיות מוסכמת בין הצדדים. בשל העובדה כי בהתקשרות עם חברת כרטיסי אשראי סולקת, בית עסק שוקל רק את גובה העמלה וטיב השירות שהוא מקבל, שכן שתי החברות מקבלות את כל כרטיסי אותו מותג, נוצרה תחרות קשה בשוק זה.
מסקנתו של זליכה, לפיה בשל ההסדרה של הממונה על ההגבלים, במשך תקופת ההסכם לא יקומו מתחרים חדשים, אינה מדוייקת. הקמת חברת כרטיסי אשראי חדשה אינה כדאית בשל התחרות בענף ולא קשורה לאישור הממונה. כיום, כאמור, כל סולק מתחרה עם הסולקים האחרים של אותו מותג על גיוס בתי העסק, והתחרות בנושא זה קשה.
לסיכום, ניתן לומר כי אין כיום כשל שוק בנושא סליקת כרטיסי האשראי, נושא אותו מוצע להסדיר במעורבות ממשלתית נוספת, אדרבא יש תחרות רבה בשוק זה.

עו"ד מיכאל הרצברג שותף במשרד י. ריכטר, הרצברג, יוגב, סיון ושות', המשמש יועץ לחברות כרטיסי אשראי לשעבר היועץ המשפטי של בנק ישראל.
תאריך:  04/01/2007   |   עודכן:  04/01/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רגולציה בשוק האשראי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
רגולציה בעברית החדשה= אסדרה ל"ת
עורך דין  |  5/01/07 09:42
2
מאמר מעניין ותמציתי
מוטי-טל  |  12/10/07 15:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתי טוכפלד
בדיוק לפני שנה נלקח אריק לבית החולים ושקע בתרדמת עמוקה    אריק היה אחרון המנהיגים, למרות שכמעט כל דבר שעשה, הוכח כטעות
אלון דהן
מתודות מחקר התנועות המשיחיות והמשיחיות עצמה כתופעה היסטורית, נותנות בידינו כלים טובים למדי להבין את תופעת ארקדי גאידמק ואת האווירה הציבורית סביבו, ולהאירה באור חדש
עו"ד יראון פסטינגר
סיכום שנת המשפט 2006 עומד בסימן המשבר העמוק שבו שרויה מערכת המשפט. לאחר שבמשך שנים נהנו מערכת המשפט והעומדים בראשה ממעמד של כמעט "קדושים" ומאמון ציבורי גבוה במיוחד, התנפץ השנה אמון הציבור ברעש גדול
מאיר טרוסמן
לאורך ההיסטוריה של האנושות, פירות היו תמיד מוטיב חוזר ונשנה בכל תחומי ההבעה האנושית- אמנות, דת ומיתולוגיה. פירות בדרך כלל מתקשרים בתודעה, וכך הם גם מוצגים, כאלמנטים של שמחה, יופי, חיות, ויטליות, שפע, בריאות, מלאות, חוזק, בשלות, יסוד האדמה, חושניות. במאמר זה אתרכז בשני פירות עיקריים: תפוח ורימון
יעל לוטן
אירועים הם כלי חשוב בעבודת איש יחסי הציבור. האירוע הוא מרכיב חשוב בבניית מוניטין, תדמית, מיצוב ומיתוג. ייזום אירועים הינו חלק בלתי נפרד מתוכנית העבודה ומההערכות התדמיתית של ארגון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il