המצב הקיים: פלוני, הוא ספק גופי תאורה. הוא סיפק גופי תאורה לחברה עימה הוא עובד ושלח לה חשבונית מס עבור התמורה. עבר חודש, חלפו חודשיים אך זו לא פרעה את התשלום. מנהל הכספים של החברה הודיע לפלוני כי בשל קשיי נזילות ישלמו לו רק בעוד שלושה חודשים. כלומר, 5 חודשים לאחר שסיפק את הסחורה. פלוני כבר שילם את התשומות עבור הסחורה וזאת, טרם שזכה לקבל את התמורה לסחורה שסיפק. אם לא די בזה, על-פי חוק מס ערך מוסף, חייב פלוני בתשלום המע"מ בגין העסקה מאחר שסיפק את הסחורה.
על-פי החוק הקיים, ישנו כאן מצב אבסורדי. פלוני חייב לשלם למדינה מס, שטרם גבה ומבלי שהדבר תלוי בו.
מצב זה חמור פי כמה כאשר הלקוחה של פלוני היא המדינה עצמה. זו מחייבת את פלוני לשלם לה מס שהיא עצמה טרם שילמה לו. מצב עניינים זה רווח במדינת ישראל ויוצר עיוות ופגיעה בעסקים רבים.
עסקים רבים נאלצים מדי חודש לשלם סכומי מס ניכרים כאשר, על אף הקבוע בסעיף 16 לחוק מס ערך מוסף, שהמוכר או נותן השירות חייב בתשלום המס, ברור כי המוכר או נותן השירות משמש למעשה שליח גביית המס של המדינה מהקונה. מכאן שיש מצב בלתי מתקבל על הדעת ולפיו העוסק משלם מס שטרם עלה בידו לגבות.
קיימת גם אפשרות נוספת: עפ"י תקנות מס ערך מוסף ישנם עוסקים שהחיוב שלהם במס הינו על בסיס מזומן, כלומר עם קבלת התמורה. הללו אינם נפגעים מדחיית תשלום בידי לקוח, בהיבט של תשלום מע"מ, שכן רק עם קבלת התשלום חל עליהם החיוב במס. בין אלה ניתן למצוא עורכי דין רואי חשבון ובעלי מקצועות חופשיים נוספים. יחד עם זאת, יש לזכור כי גם על אלה חלים קריטריונים ואין זכות זו חלה באופן אוטומטי.
תיקון העיוות:
כאמור, המצב בו מחייבת המדינה עוסקים בתשלום מס, שטרם קיבלו הוא בעייתי, ולעיתים יכול להביא גם לפגיעה חמורה בעסק ובתזרים המזומנים שלו.
כדי לתקן עיוות זה יש לתקן את חוק מס ערך מוסף באופן שעוסקים, יהיו חייבים בתשלום מע"מ, רק עם קבלת בתמורה מן הלקוח. גביית המס על-ידי המדינה אולי תיפגע לזמן מה, אך מצב זה יתאזן בהמשך עם הפיכת שיטה זו לרוטינה. מאידך, ייתן הדבר "חמצן" לעוסקים רבים ויחדל לפגוע ביציבותם הכלכלית של עסקיהם.
"נערי האוצר" ודאי יעמדו על רגליהם האחוריות ויתנגדו נחרצות לתיקון חקיקתי זה, אך עלינו לזכור כי הכנסת היא מעל האוצר. ראוי לתקן את החוק ויפה שעה אחת קודם.