X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המטרה שלנו היא להגדיר מצוינות באופן שידבר לכל מעגלי החברה לצערי אינני בטוחה שבמאבק הזה החינוך ינצח, ועל כך יש לתת את הדעת כל יום ויום תקציר מנאום בכנס הרצליה ביום 21.1.2006
▪  ▪  ▪

מדינת ישראל ניצבת בפני אתגרים חינוכיים יוצאי דופן. קיימת התלבטות עולמית כיצד להצעיד את החברה קדימה באמצעות החינוך. כחברה התלבטנו היכן לשים את סדרי עדיפויות שלנו. בדברים מסויימים הצלחנו יותר מכל חברה אחרת ובדברים אחרים לא הצלחנו מספיק. הפכנו את בית הספר הישראלי למקום שבו נוצרה החברה הישראלית, למקום בו נקלטה העלייה ולמקום בו יצרה רב התרבותיות הישראלית תשתית מאוחדת. אין חברה כמו החברה הישראלית ואין מערכת חינוך שקלטה מיליון עולים במהלך עשור. אנחנו הצלחנו להכליל בבתי הספר גם את חברות שהיה קשה להכלילן: חברות העולים, הערבים, וחברות שנמצאו בשולי המעמד הסוציו-אקונומי.
השאלה המתבקשת היא האם עשינו מספיק.
המטרה שלנו היא להגדיר מצוינות באופן שידבר לכל מעגלי החברה. היעד שלנו הוא יעד מורכב והוא עולה בקנה אחד עם הדברים שנאמרו על-ידי שרת החינוך האמריקנית ש"אף ילד לא נשאר מאחור". אנחנו צריכים שהפריצה תתרחש בכל החברה. יש לדרוש שבית הספר יגדיר לעצמו יעד ברור של קידום מצוינים. אם כל בית ספר יידרש לעשות זאת אנו נגיע למצב של מצוינות. זה יוביל למהלך שיאפשר שיווין הזדמנויות בחברה.
יש לפרוס רשת רחבה שתיתן מענה לאנשים צעירים. היום אנו מאתרים בעיות לימודיות בכיתות א' וב' באמצעות מבחני ה"מיצ"ב". כך אנו יודעים על המתרחש בכל כיתה ובכל בית ספר. אנחנו שואפים לאתר בשלב מוקדם יחסית את המתקשים ואת המצטיינים, בכדי לתת מענה לאלה ולאלה בצורה שלא תבוא על חשבון השני. ילד שאותר בראשית הדרך יתקדם מהר יותר.
בשלב זה העיניים מופנות לראשית דרכם של הילדים במערכת. זהו הכיוון ומשם צריך ללכת הלאה אל החינוך התיכוני והאוניברסיטאי. מערכת החינוך הישראלי יצרה המערכת תוכניות שהעולם כולו לומד מהם.אני אזכיר לדוגמא את תוכנית "עתידים". החברה הישראלית ידעה לשלב בין שני צרכים קיומים : מצוינות וצרכיו של הצבא. על-ידי כך קודמו ילדים במערכת שמכשירה אותם ונותנת להם ייעוד מקצועי. ישראל נמצאת במקום מספר שתיים בהמצאות טכנולוגיות בעולם בדיוק בשל המקומות האלה.
התוכנית לקידום מצוינות משלבת ידיים עם גורמים אחרים, כגון החברה האזרחית וצה"ל, שהופכים את המצוינות לשאיפה ולדגל עבור כל שכבות האוכלוסיה.
בימים הקרובים יתקיים דיון לגבי לימודים באוניברסיטה עבור מאות תלמיד תיכון. אנחנו, במערכת החינוך, צריכים לתת כלי חשיבה לתלמידים ותוכנית לעידוד החשיבה והיצירתיות. למערכת החינוך הישראלית יש את הכלים לעודד יצירתיות וחשיבה. זו לא נחלתם הבלעדית של המצטיינים. תחת הנחייתה של פרופ' ענת זוהר עוסקת מערכת החינוך בשינוי תוכנית הלימודים כדי להחדיר חשיבה יצירתית. אנחנו מקדמים מאות בתי ספר במסגרת האגף הניסיוני בתוכנית חדשה, שבמסגרתה כל מורה יעבור תהליך של חשיבה שוטפת, דינאמית ויצירתית. אני מאמינה שמערכת פועלת נכון כאשר המנהל, המורה, ההורה והילד לוקחים חלק בחינוך. אין חינוך פאסיבי.
יש אופק שאליו אנו שואפים. השאלה האמיתית היא האם החברה מוכנה לקחת את היעדים האלה ולשים אותם בראש סדר העדיפויות שלה. בארה"ב כאשר הוחלט על התוכנית "אף ילד לא נשאר מאחור" התקצוב עלה ב-40% כדי שיוכלו לעמוד בתוכנית הזו. חברה שרוצה לתבוע מעצמה צריכה לתת את המשאבים לכך. אם אנו רוצים לטפל בכל בעיות החינוך הרחבות והמגוונות צריך את התגייסות כל חברה.
אנו עומדים בפני שני איומים. הראשון הוא העולם הגלובלי. מול זה מתמודדים במצוינות וביכולת אקדמית. איום נוסף הוא העולם הפונדמנטליסטי. אנו רואים בו השקעה רבת משאבים בחינוך לטווח ארוך. החינוך הפונדמנטליסטי לא מתפשר, ואם נסתכל היום איפה נמצאת ההשקעה החינוכית הגדולה והתשתיתית ביותר היא לא בהכרח בעולם המערבי.
המאבק שלנו, אם כן, הוא לא רק עם הקדמה, ובשתי החזיתות הללו אנו מגמגים הרבה יותר ממה שראוי היה. הכנס הזה עוסק בחוסן לאומי, לצערי אינני בטוחה שבמאבק הזה החינוך ינצח, ועל כך יש לתת את הדעת כל יום ויום.

תאריך:  23/01/2007   |   עודכן:  23/01/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדיניות לקידום מצויינות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
האשה הזאת - חיה בסרט. מי כתב לה את הנאום הפלצני? ל"ת
הניה  |  23/01/07 19:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חזקי אריאלי
המסר החברתי הברור הוא שנושא המצויינות הינו אסטרטגי ואינו שייך למותרות    מדאיג שמערכת החינוך לא נתפסת כמטפחת אלא נתפסת בתחתית הסולם, בהשוואה למערכות חינוכיות אחרות    תקציר מנאום בכנס הרצליה ביום 21.1.2006
פרופ' מרים בן פרץ
פרופ' בן-פרץ מציגה את נייר העמדה של וועדת ההיגוי במסגרת "העמותה למצוינות בחינוך"    תקציר מנאום בכנס הרצליה ביום 21.1.2006
צבי גיל
בחברות מתקדמות - מבערים את השחיתות, גם אם אין בה היבט פלילי, אלא רק היבט מוסרי    ביעור השחיתות היא הליבה של הסוגיה
בנימין (פואד) בן אליעזר
שר התשתיות הלאומיות, בנימין (פואד) בן-אליעזר בכנס הרצליה: "מחובתנו לשמר את האפשרות לייצר אנרגיה גם בדרכים אחרות"; בנושא אירן: אסור לישראל לעמוד בראש חזית המאבק כנגד ההתגרענות האירנית"
נרי אבנרי
גם הנאורים שבשמאלנים שמעו ושומעים את האיומים על מחיקת ישראל. לצערי, יש ביניהם "מוזיקאים", שמלחינים מנגינות של שירי ערש לטקסטים המאיימים האלה - מה שמסביר את החלומות על שלום ודו-קיום. צריבתו של רגע היקיצה תהיה קשה...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il