X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עזמי בשארה מתיימר לפתור את השאלה "מהי נאורות?" ונופל באבחנת "הגייס החמישי"
▪  ▪  ▪

ושוב הוא בראש הכותרות שעל סדר יומנו הדביק. היה זה מעייף עד מרגיז לקרוא ראיון שהעניק אך בתחילת אוגוסט 2006 ח"כ (?) עזמי בשארה ל-Ynet, שם הוא אמר על מאשימיו בזלזול: "אותם אנשים אפילו לא מסוגלים להבין את הספרים שאני כותב ואת הרעיונות שאני מעלה".
באמת מעניין עד כמה אנחנו לא מצליחים לרדת לסוף דעתו של בשארה בספריו, על רעיונותיהם הנאורים למכביר. ניתן להביא לדוגמא את הספר שבשארה ערך, בשם "הנאורות - פרויקט שלא נשלם?" (הוצ' הקיבוץ המאוחד, תשנ"ז 1997). בשארה הקדים מבוא לקובץ הזה, המכיל שש מסות מקוריות על נאורות ומודרניזם, ממיטב ההוגים של המחשבה האנושית: עמנואל קאנט, ז'אן לה-רונד ד'אלמבר, משה מנדלסון, מאקס הורקהיימר, מישל פוקו ויורגן האברמס.
במבוא לאסופת המאמרים בשארה מתיימר לפתור את השאלה "ובכן, מהי נאורות?". אחד מהמאפיינים הבולטים שהוא מציב למושג הנאורות, בהתבסס על ההוגים כמובן, הוא "עיקרון הסובלנות, הנקשר בפילוסופיה החברתית והמוסרית לשנאת הפנאטיות וההסתגרות".
בשארה בוודאי רואה את עצמו אדם נאור, הכפוף לעקרונות הנאורות, עליה יזם קובץ מאמרים "אקטואלי ביותר במבוכה הרלטיביסטית של ימינו", כהגדרתו במבוא המקיף שהקדים לו. רק חבל שמעלליו של האיש דוחקים אותו לאותה "מבוכה רלטיביסטית של ימינו". כך למשל, באותו ראיון ל-Ynet, בשארה גם נשאל על הביטוי "גייס חמישי", והשיב ברדידות הבאה: "בכלל, אם אותם אנשים היו מכירים את ההיסטוריה היהודית, הם לא היו מעיזים להשתמש בביטוי 'גייס חמישי'. אם הם היו לומדים, הם היו רואים שהשתמשו בביטוי הזה בגרמניה וצרפת בתקופת מלחמת העולם הראשונה וכך גם בהקשרים אחרים, כמו זה של דרייפוס".
אך אלו כמובן דברים בטלים. הביטוי "גייס חמישי" נולד בין השאר בימי מלחמת האזרחים הספרדית (1936 עד 1939), כדי לתאר את תומכיו הסמויים של הגנרל המורד פרנסיסקו פרנקו, בעל בריתם של היטלר ושל מוסוליני. הואיל ולפרנקו היו ארבעה גייסות, התומכים הסמויים קיבלו את הכינוי "הגייס החמישי" (אגב, את הביטוי טבע בגאווה רבה אחד מקציני פרנקו. הוא דווקא השתבח בגייס החמישי הזה).
כאשר גנרל מולה עלה על מדריד בראש ארבעה גייסות באוקטובר 1936, הוא נשאל מי מהם יגיע לבירה ראשון. מולה ענה שיהיה זה הגייס החמישי, שנמצא בתוך העיר.
קשה למצוא מקבילה להתנהגות של חברי הכנסת ד"ר אחמד טיבי, עזמי בשארה ומוחמד ברכה במדינות פרלמנטריות של ימינו. כאשר ארגוני הטרור יורים טילי קסאמים לתוך שטח ישראל, תוקפים מוצב צה"ל בצד שלנו של הקו הירוק וחוטפים חיילים - וכל זאת אחרי שיצאנו מרצועת עזה על חיילינו ומתנחלינו, היה אפשר לצפות שחברי הכנסת הערבים יגנו מעשים אלה ויצטרפו למאמצים של נשיא מצרים ואחרים לשחרר את החטופים לאלתר. אך ההפך קורה, חברי הכנסת האלה מאשימים בכל את ישראל ורואים בחטיפת החיילים אמצעי לגיטימי לשחרור אלפי אסירים עם דם על הידיים שנשפטו על מעשי טרור ורצח.
לא לחינם הדוגמא היחידה אפוא שעולה להתנהגות כזאת של חברי פרלמנט היא של מנהיגי הסודטים אחרי עליית היטלר לשלטון בגרמניה ב-1933. קונרד הינלין וחבריו להנהגה של המיעוט הגרמני הסודטי נהפכו לגייס חמישי של גרמניה הנאצית וסללו את הדרך להחרבתה של צ'כוסלובקיה.
כך שהביטוי לא היה קיים בזמן מלחמת העולם הראשונה, ובוודאי לא בימי אלפרד דרייפוס. ויתרה מכך, העלילה על דרייפוס היתה נתעבת במיוחד, מפני שהוא היה פטריוט צרפתי נלהב, ללא נאמנויות כפולות, במידה רבה יותר צרפתי מצרפתי. לצערנו, מאוד קשה להגיד דברים כאלה על ישראליותו של בשארה.
אתר הבית של המחבר
תאריך:  12/04/2007   |   עודכן:  12/04/2007
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
הנאורות האבודה של בשארה
תגובות  [ 11 ]מוצגות  [ 11 ] כתוב תגובה 
1
ההתיחסות לבישגדארה מיותרת ל"ת
א מ רול  |  12/04/07 09:59
2
לא לתת לו להיכנס לישראל
אייל.ב  |  12/04/07 10:07
3
כל הערבים גיס חמישי
גבע דרום  |  12/04/07 11:15
 
- גם השמאל הישראלי גיס חמישי ל"ת
ע.ג1  |  12/04/07 17:29
4
גייס חמישי לא נוגד נאורות
מיכל מירושלים  |  12/04/07 11:39
5
מדוע להשחית מלים לחינם על כלב
אחמד זיבי   |  12/04/07 11:48
6
בלבול בין בוּרוּת לנאורות
ב.ק.  |  12/04/07 15:08
7
גם הדר' טיבי, בין הנאורים ל"ת
הניה  |  12/04/07 17:26
8
אכן,גייס חמישי,זעקנו בעבר.
vavgoh  |  12/04/07 22:41
9
רוב הח"כים הערבים מזדהים עם
שי אלידע  |  12/04/07 23:17
10
הנאורים הם בעיני עצמם. אפשר  ל"ת
להתוכח על המושג  |  13/04/07 12:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גל סער
שורש הרע פה הוא בשיטת הבחירות והממשל המאפשרות לעשבים שוטים כגון זה לשגשג ללא הפרעה תוך רמיסת נורמות שלטוניות ומוסריות בסיסיות
יואב לוין
עובדים בשכר נמוך הם ביזיון כלכלי, חברתי ומוסרי. אבל לך תסביר את עובדות החיים של עובד המשתכר כ-3,600 ש"ח לאלי יונס - בכיר האוצר בעבר ומנכ"ל טפחות בהווה. כן, המנכ"ל יונס משתכר גם הוא שכר מינימום, אבל מדי שעה
עו"ד יוסף פנדריך
לכאורה, מדינת ישראל מכבדת את חופש הביטוי הפוליטי    בפועל, ישנה סתירה בין החוק הפלילי לבין עיקרון חופש הביטוי, והזכות לשם טוב של השלטון נסוגה מפניו    המצב כיום הוא של דיקטטורה בלבוש דמוקרטי
אביתר בן-צדף
הערה על יום השואה, הקרֵב אלינו (יום ב', 16.4.2007): משרד האוצר של מדינת ישראל מתעלל בניצולי השואה, החיים עדיין בתוכנו
איתן גנור
30 שנים למהפך השלטוני, ועדיין יש מי שאינו מסוגל לקחת אחריות ומעדיף להאשים את ה-"אליטה הישנה"    תגובה למאמרו של בן דרור ימיני "מכת ברק"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il