X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לידידתנו בוושינגטון מנהג מימים ימימה - לשגר לאזור גנרלים מלומדים כדי ללמדנו כיצד לפתור את הסוגייה הפלשתינית אלא שבמקרים רבים השליחים מארה"ב אינם מבינים את המציאות תשאלו את המתאם הביטחוני דייטון, שחשב שהחמאס נחלש
▪  ▪  ▪
לא תמיד צודקים.
מסע ייסורים בחסות צה"ל
יוסי עבדי
Nfc מגיש: מסע הייסורים בדרך לנחלת המידע * פנינו לצה"ל, בסך-הכל ביקשנו נתון פשוט, שום דבר מסובך * מה קיבלנו? 3 ימי המתנה, 14 שיחות טלפון, דיון עם 5 קצינים - ואפס תשובה * עיתונאי זר מזמן היה מקפל תיקים ובורח * ההסברה הישראלית - תמונת מצב
לרשימה המלאה

הברית הבלתי כתובה בין וושינגטון וירושלים היא נכס מדיני-אסטרטגי עבור מדינת ישראל. היתה זו ארה"ב שהצילה אותנו ממשבר כלכלי עמוק בשנות השמונים, היתה זו ארה"ב שנתנה לישראל תמיכה בלתי מסויגת במלחמתה בטרור האיסלאמי, וזו אותה ארה"ב אשר מגבה את ישראל ביחסה לשאלת הגרעין האירני. המשענת האמריקנית היא אכן תוספת לבסיס הכוח הישראלי, ומשפרת את דימויינו בתפוצות.
היחסים בין שתי המדינות מורכבים, ושורשיהם נטועים במניעים היסטוריים, פוליטיים וכלכליים. לעיתים, התלות הפוליטית-כלכלית בידידתנו הטובה ביותר, גם עומדת לנו לרועץ. יש מי שמעריך כי ההתנגדות הנחרצת כלפי הקולות הנשמעים מכיוון דמשק, הם המחיר של אותם "יחסים מיוחדים", מחיר שאנו נדרשים לשלם במלואו.
מאז החלה האינתיפאדה הפלשתינית השנייה, מרבים האמריקנים לשלוח נציגים למזרח התיכון. לרוב, מדובר בגנרלים ידועי-שם, אשר מנסים ליישב מצבי משבר, להוביל לביסוס השלבים הראשונים של משא-ומתן מחודש, ובמסגרת זו, גם רואים עצמם כגורם מקשר ביחס להסדרי הביטחון המקומיים בגבולות. הערכותיהם המודיעיניות, מהוות אפוא, נקודת מפנה והכרעה במדיניות שהם מובילים, ופעמים רבות מביאות את ישראל ליישום דרכי פעולה, שאולי לא היתה נוקטת.
בכירים רבים בממשל הישראלי, מביטים על עמיתיהם האמריקנים בנימת השתאות. הכרעותיהם של שליחי וושינגטון נתפסות בעיני כמה מהם, כדברי "אלוהים חיים", ואין מי שיטיל ספק, ולו קטן, באשר לרמת מקצועיותם. לא פעם נשמעה האמירה: "אנחנו עוד צריכים ללמוד מהם", באופן המציג את ישראל כחסרת ניסיון (יחסי) בתחומה.
להטיל ספק
ההידרדרות הביטחונית בשטחים, מאפשרת לנו לנתח באור שונה את טיב הערכותיהם של הגנרלים האמריקנים. הכאוס המוחלט בשטחים, היה אומנם עניין של זמן בעיני המודיעין הישראלי, אשר לדבריו "נערך מבעוד מועד". בכירים במערכת הצבאית, טוענים היום כי חזו את השתלטות החמאס על מנגנוני הרשות, וכי ההפתעה הייתה לא בעצם ההתרחשות, אלא בעצם הזמן הממושך שלקח לאנשיו של ח'אלד משעל לממש את פוטנציאל האיום.
אם להיות הוגנים, לא היה קשה לחזות את פרץ האלימות בשטחים. האש בוערת כבר חודשים, העימותים מול הפת"ח מתחזקים, וחמאס צובר כוח: כוח פוליטי מקומי, אך בעיקר - כוח צבאי. הברחות הנשק ממצרים דרך תעלות תת-קרקעיות נמשכות כל העת, וכמות אמצעי הלחימה הולכת וגדלה.
אלא שהאמריקנים ראו לאחרונה את המציאות הישראלית-פלשתינית באור מעט שונה. אולי שונה מאוד. לא התחזקות חמאסית, לא הברחות נשק, לא היחלשות תלולה של אבו-מאזן. "חמאס נחלש מול כוחותיו של יו"ר הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס, בעוד ישראל חוששת לתת הקלות לפלשתינים ומסרבת לסייע בשרטוט אופק ביטחוני" - כך העריך המתאם הביטחוני האמריקני לרשות הפלשתינית, הגנרל קית דייטון, בדיווח שמסר לקונגרס ולמשרד החוץ האמריקני. הערכותיו נשמעו אך לפני שבועיים ימים.
לדברי דייטון, כפי שעלה מהפרסום בעיתון הארץ (1 ביוני), כוחות הביטחון הנשיאותיים שבשליטת עבאס, הוכיחו יכולת מבצעית משופרת בעימותים האחרונים מול חמאס. לעדותו, הקמת הכוח מתקדמת בקצב משביע רצון והוא רואה סימנים להיחלשות בפועל של תנועת החמאס. דייטון גם ציין כמה פעולות חיוביות של הכוחות, בהן בלימת מתקפת חמאס במעברים וסגירת שתי מנהרות להברחת נשק ממצרים.
לא מדויק בעליל
הנה כי כן, הערכותיו של איש המודיעין האמריקני, נציגם במזרח התיכון, נראות כתלושות מן המציאות. אך לפני שבועיים הוא היה פה, ולא השכיל להבין את היותה של חמאס "פצצה מתקתקת", פצצה פוליטית, פצצה ביטחונית. המציאות בשטח, כנראה, ציירה לו רושם שונה, מוטעה, לא מדויק בעליל.
על ישראל להכיר ביחסה המיוחד של ארה"ב, אך להבין במקביל כי הערכות הגנרלים מוושינגטון אינן תמיד תואמות למציאות אותה אנו חיים מידי יום ביומו. דרכי הפעולה הנדרשות מאיתנו, מתבססות לא אחת, על אותן הערכות, של אותם אנשים ועל אותן טעויות.
על ישראל ורשויות הביטחון, לסמוך על עצמן, על עצמן בלבד, ולא לתלות את צעדיהן הביטחוניים בהערכות מודיעיניות זרות ובלתי מבוססות. ההערכה האחרונה שהוצגה על-ידי הגנרל האמריקני קית דייטון, מוכיחה זאת היטב.
המאמר פורסם לראשונה באתר "אומדיה"
תאריך:  21/06/2007   |   עודכן:  21/06/2007
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
האמריקנים (לא) תמיד צודקים
תגובות  [ 1 ]מוצגות  [ 1 ] כתוב תגובה 
1
האמריקאים תמיד צודקים
יובל ברנדשטטר  |  21/06/07 13:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד משה כאהן
מהם העקרונות בקביעת מה תרכוש חברה הרוכשת חברה אחרת? האם תרכוש את מניות החברה או שמא תרכוש רק את הפעילות העסקית שלה?
אהרון רול
המושג הנכון הוא "משפחה נעדרת אב" ואכן זהו מצבם של הילדים במשפחה זו - דהיינו הם נעדרי אב, אך אינם יתומים, האב שריר וקיים
עו"ד פנחס פישלר
במשרד הביטחון נתקיימה זה לא מכבר "חפיפה" בת שעתיים במשכן הכנסת בירושלים    השר פרץ העביר לשר הביטחון אהוד ברק את שרביט ה"פיקוד" על המשרד החשוב, הרגיש והמורכב ביותר במדינה, והכל במשך 120 דקות    שיטת זבנג וגמרנו    אתם מבינים את זה?
ענבל בר-און
כולם בירכו את מי ששבר את הגזירה הכביכול דטרמיניסטית שנכפתה עליו, קרי את מי ששבר את מסורת ה'לוזריות' של עצמו, והפך ל'וינר'    הציבוריות הישראלית שהורגלה במנטרה שלפיה 'פרס = לוזר', כל כך היללה ושיבחה את שבירת הקללה הזו, אשר נדמה היה שהיא בלתי ניתנת לשבירה, עד שכולם שכחו כמה דברים, כמו לדוגמא שפרס מעולם לא היה לוזר
עו"ד יוסף אבידור
זהו בון-טון לדבר היום בזכות קליטתם של פליטי דרפור, אשר בימים אלה גונבים את גבול המדינה בעשרות ובמאות, דרך גבול מצרים-ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il