X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כל מה שרציתם לדעת על החיסון החדש למניעת סרטן צוואר הרחם
▪  ▪  ▪

לאחרונה, קיבל החיסון החדש של חברת מרק נגד סרטן צוואר הרחם -גארדסיל (GARDASIL), את אישור משרד הבריאות הישראלי, והוחל בהכנסתו לקופות החולים השונות.
חיסון זה, של חברת מרק, (Merck), משווק בישראל ע"י חברת MSD. החיסון כבר זכה לתשבחות רבות, וכבר לפני כשנה קיבל את אישור ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקני). לאחרונה, נכנס החיסון לשימוש רוטיני במדינות סקנדינביה, קנדה, אוסטרליה, מקסיקו, ברזיל, ארגנטינה, טייוואן וסינגפור.
החיסון ששמו המלא הוא- Quadrivalent Human Papillomavirus Recombinant Vaccine- נועד להגן מפני ארבעה זנים של וירוס הפפילומה האנושי (HPV): זנים 16 ו-18 שאחראים לכ-70 אחוזים מהמקרים של סרטן צוואר הרחם, וזנים 6 ו-11, שאחראים לכ-90 אחוזים מהמקרים של יבלות באיברי המין.
מהו וירוס הפפילומה האנושי (HPV)?
וירוס ה-HPV הוא וירוס שכיח הפוגע בגברים ונשים כאחד. קיימים מעל 100 זנים של הוירוס, אולם רובם אינם גורמים לסימפטומים כלשהם ,ונעלמים באופן ספונטני.
מאידך, כ-30 זנים של ה-HPV עלולים ל"תקוף" את איברי המין. זנים מסוימים עלולים לגרום ליבלות באיברי המין ולשינויים שפירים בצוואר הרחם. חלק מהזנים עלולים לגרום להיווצרות תאים לא תקינים בשכבת הכיסוי של צוואר הרחם, אשר עלולים להפוך בהמשך לסרטן, או שגורמים לסרטן כבר בשלב הראשוני. ה-HPV נקשר גם למחלות נדירות אחרות, לרבות סרטן הנרתיק והפות, RRP, גידולים חוזרים בדרכי הנשימה ומחלות גרון שונות.
ארגון הבריאות העולמי מעריך כי 630 מיליון איש נגועים ב-HPV. ישנם כ-40 מיליון מקרים שבהם ישנם תאי צוואר רחם לא תקינים ומצבים טרום-סרטניים.
מאחר שאנשים הנגועים ב-HPV עלולים שלא להראות כל סימן או סימפטום - הם עלולים להעביר את הוירוס מבלי לדעת זאת. כל מי שעוסק בפעילות מינית המערבת מגע באיברי המין (או באיברים אחרים, כיד הדמיון הטובה) עלול להידבק ב-HPV, גם אם אינו מקיים יחסי מין מלאים. קיימת הערכה כי קיימים עד 40 מיליון מקרי הדבקה ב-HPV ברחבי העולם.
גילוי ההידבקות בוירוס
רוב הנדבקות ב-HPV מתגלות לראשונה כתוצאה מבדיקות "פאפ" (pap smear) לא תקינות. בדיקה זו מסייעת לגלות תאים לא תקינים בשכבת הציפוי, עוד בטרם הספיקו להפוך למצב טרום-סרטני או לסרטן של צוואר הרחם.
הגילוי המוקדם הינו חשוב מאחר שבמצבים טרום סרטניים רבים בצוואר הרחם - ניתן לטפל בהצלחה רבה אם הם מתגלים בשלב מוקדם.
סרטן צוואר הרחם
סרטן צוואר הרחם הינו מחלה חמורה ולעתים מסכנת חיים. סרטן צוואר הרחם הוא גורם התמותה השני בשכיחותו בקרב נשים בעולם.
כאמור, סרטן זה מתחיל כאשר האישה נדבקת בזנים מסוימים של נגיף ה-HPV. מדובר בעיקר בזנים 6,11,16 ו-18. כאשר האישה נדבקת בזנים אלימים אלה, ובמידה ומערכת החיסון אינה נפטרת מהזיהום, תאים תקינים עלולים לגדול באופן לא תקין ולהפוך לנגעים טרום סרטניים. ללא גילוי מוקדם וטיפול-התפתחות תאים לא תקינה זו עלולעה כאמור להפוך לסרטן. ברוב המקרים, התהליך נמשך מספר שנים ,אם כי במקרים נדירים עלול הדבר להתרחש בתוך שנה.
כמחצית מהנשים המאובחנות עם סרטן צוואר הרחם הן בגילאי 35-55. סביר להניח כי מרביתן היו חשופות לזני ה-HPV מחוללי הסרטן בשנות העשרים לחייהן.
ניתן להבחין בסימנים הראשונים כאשר הסרטן מתפתח ופולש לרקמה השכנה. הביטוי השכיח ביותר הוא דימום נרתיקי לא תקין, המתרחש בזמנים שונים מזמן המחזור החודשי, או דימום חזק מהרגיל. ייתכן גם כאב בזמן קיום מגע מיני. עם זאת, סימנים אלה עשויים להצביע גם על מצבים אחרים, מלבד סרטן.
כאשר ישנו חשד, בד"כ מתבצעת בדיקת ה-PAP (משטח צוואר הרחם), ובמידה והיא אינה תקינה - ניתן להתקדם עם בדיקות נוספות כגון בדיקת דנ"א של הוירוס, קולפוסקופיה (צפייה בצוואר הרחם באמצעות מכשיר מיוחד), או ביופסיה (נטילת דגימת רקמה לצורך אבחנה דפיניטיבית).
חשיבות החיסון החדש
כאמור, בהעדר חיסון, רוב האנשים הפעילים מבחינה מינית- יידבקו בנגיף הפפילומה האנושי במהלך חייהם. עקב העובדה כי אין בהכרח תסמינים או סימנים, מי שנדבק - עלול להעביר את הנגיף לזולתו מבלי שיהי מודע לכך בכלל.
כפי שהדגשתי, קיימים למעלה מ-100 זנים של הנגיף. החיסון החדש לא יעניק הגנה מפני כל הזנים, ואולם הוא מהווה הגנה ביעילות המתקרבת ל-100% בפני ארבעת הזנים ה"אלימים" של הוירוס, (זנים 6,11,16 ו-18), שהם הגורמים העיקריים ליותר מ-70% ממקרי סרטן צוואר הרחם, ול-90% ממקרי היבלות באיברי המין. החיסון פועל בצורה מיטבית כאשר הוא ניתן לפני שבאים במגע הזנים הללו של הוירוס.
במאמר שפורסם בעיתון הרפואי LANCET, נטען כי בארה"ב כל תלמידות בתי הספר חייבות להיות מוגנות מפני סרטן צוואר הרחם באמצעות החיסון הנ"ל. מאמר זה נכתב כתגובה לחוק חדש שחוקק במדינת מישיגן, ארה"ב, הקובע כי החיסון נגד וירוס הפפילומה יינתן לכל הילדות בבתי הספר. במאמר ב"לנסט" מצוין כי בתרחיש האידיאלי אמורים גם בנים להתחסן, אך בשלב מאוחר יותר, כשיהיו נתונים ברורים יותר לגבי נתוני המחלה, לגביהם ההמלצה כיום היא לתת את החיסון לילדות ולמתבגרות מגיל 9 עד 17 שנים, ובנשים- מגיל 18 עד 28 שנים. בחלק ממדינות העולם- נהוג לתת את החיסון גם לבנים, ולא רק לבנות.
החיסון עצמו ניתן כזריקה- ב-3 מנות, כאשר המנה השנייה ניתנת חודשיים לאחר הראשונה, והמנה השלישית ניתנת 6 חודשים לאחר המנה הראשונה. יש להקפיד לקבל את שלוש מנות החיסון בכדי להפיק את מלוא התועלת וההגנה שהוא מספק.
בישראל, החיסון קיבל את אישור משרד הבריאות, ונכנס לרוב קופות החולים. עם זאת ירחק הזמן עד שייכנס בארץ לתוכנית החיסונים הרוטינית. לעת עתה - כל המעוניינת לרכוש את החיסון יכולה לעשות זאת תמורת סכום "סמלי " של כ-500 ש"ח למנה.
הכותב הוא מומחה ברפואת ילדים, מומחה במטו-אונקולוגית ילדים, המרכז לבריאות הילד של הכללית, חיפה.
תאריך:  18/07/2007   |   עודכן:  18/07/2007
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
מניעת סרטן צוואר הרחם
תגובות  [ 2 ]מוצגות  [ 2 ] כתוב תגובה 
1
חיסון לצואר הרחם
פלפלית  |  18/07/07 23:40
 
- סרטן האמהות
תפוזית  |  19/07/07 08:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ניר בן לביא
מחקרים ומאמרים רבים שפורסמו בעשור האחרון בוחנים את האמיתות והמיתוסים בתחום מיון העובדים. רבים מן המאמרים מפריכים מיתוסים ואמונות רווחות בנושא מיון העובדים ומפרטים רשימת המלצות אפקטיבית ביותר לשיפור אפקטיביות ראיון העומק
יהונתן דחוח-הלוי
חמאס מודה לראשונה בטעויות שביצעה בהפיכה הצבאית ברצועת עזה. תמונת המצב הנוכחית מעניקה הזדמנות לישראל לתקן את שגיאת ההינתקות החד-צדדית ולסייע לשקם את הרשות הפלשתינית באיו"ש כגורם שלטוני, תוך הוצאת החמאס מהמשחק הפוליטי.
עו"ד שרון, עו"ד הורנשטיין
הסדרי המיסוי המיוחדים ביחס לאופציות במקרקעין, פינוי בינוי, חילוף זכויות במקרקעין וקומבינציה פקעו ביום 31.12.06 וטרם הוארכו עד כה, תוך יצירת ואקום חקיקתי. במסגרת הרשימה ייבחנו מהן כוונות רשות המיסים בהקשר זה כפי שהן באות לידי ביטוי בהצעת חוק
דיאן טייכר
אני מתחננת - אני ממש רוצה להאמין שהצדק הוא שנעשה בבתי המשפט ולא עסקות נוטפות אינטרסים, אני ממש רוצה להאמין שלכל אחד מגיע יומו בבית המשפט גם אם אינו אוחז בתפקיד ציבורי או בחשבון בנק רציני
גורי גרוסמן
כל הכבוד לכם בנינו היקרים המתגייסים למרות הכול לשירות ארוך ומתיש, כל הכבוד לכם המתנדבים ליחידות העילית, למרות שהוריכם שגורשו מבתיהם עדיין מתגוררים במעברות הקרויות בלשון מכובסת קרווילות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il