X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"הטרדת עד" הינו חוק המוגדר בחוק העונשין, אז איך בכל זאת עושים את ההבחנה בין הטרדה לבין חתירה לאמת?
▪  ▪  ▪

נושא "הטרדת עד" עלה שוב לכותרות בקשר למתלוננת מפרשת רמון, שגילתה שחוקרת פרטית מנסה לדלות ממנה פרטים על חלקה בפרשת הנשיקה עם רמון. "הטרדת עד" זהו מצב שלפני ותוך מתן עדות, לאחר מתן עדות יש להגן על העד או על-ידי החוק להגנת עדים או באמצעות חוק להגנת הפרטיות.
"הטרדת עד" מוגדר בחוק העונשין התשל"ז-1977 בסעיף 249 בזו הלשון: "המטריד אדם בנוגע להודעה שמסר האדם, או עומד למסור בחקירה על-פי דין, או בנוגע לעדות שמסר האדם או עומד למסור בהליך שיפוטי, דינו מאסר שלוש שנים. סעיף 249א - הטרדת עד בנסיבות מחמירות - מאסר מ 14-5 שנה (בהתאם לסוג ההטרדה והאיומים), כלומר: לשון החוק ברורה, ניתן להטריד עד בשלב שלפני משפט, בשלב החקירה ובשלב של לפני מתן עדות.
המטרה שמאחורי החקיקה הספציפית, למנוע מגורמים בעלי אינטרס, שיש להם עניין במשפט או בחבריו של הנחקר או הנאשם, להשפיע ולאיים על עדים שישתקו, ישנו עדותם, יחזרו בהם בחקירה או בעדות בבית המשפט.
מאחר וכבר היו דברים מעולם והתופעה חוזרת על עצמה ודי רווחת בתחום החקירות הפליליות ומעשי הפשיעה, ניתנה לסעיפים הרלוונטיים גם פרשנות מרחיבה, כדי לשמור על העדים ובמיוחד על מערכות אכיפת החוק. המקרה הבולט לאחרונה בתחום זה היה, הרעלת עד מדינה בתחומי בית הסוהר יום לפני מסירת עדותו בתיק פשע חמור. יש להניח שאם הצליחו להשתיקו על-ידי הרעלה ניסו כנראה, קודם להשפיע עליו לחזור בו מעדותו, לשנותה או לסרב להעיד, וכשזה לא צלח, הוחלט לחסלו ובכך למנוע את עדותו.
המונח "הטרדה" קיבל פרשנויות שונות ורחבות על-ידי פסיקת בתי המשפט והוא פורש על-ידי בית המשפט העליון, הנשיא מאיר שמגר, הכולל בתוכו פניות טלפוניות, צלצולים בלתי פוסקים בטלפון ובדלת, מעקבים גלויים וסמויים, פניות שירות, פניות על-ידי חברים, מקורבים ופניה למשפחת העד בכוונה להשפיע כדי שיחזור או ישנה עדותו. יתרה מכך, הפסיקה הרחיבה את היריעה עד כדי כך שכללה גם פניה לאדם שעלול או יש ביטחון שיהיה עד תביעה, כדי שפניה אליו תחשב כהטרדת עד.
פסק הדין הידוע בנושא זה, קיבל את הכינוי הפגישה הלילית, בו נפגשו כמה מעורכי הדין המובילים בישראל עם אדם שהיה פוטנציאל לעד תביעה ,ואכן שובץ בכתב האישום כעד, כדי לשוחח איתו על המקרה שעליו העיד או עומד להעיד במשטרה, גם אם עשו זאת ללא כוונת זדון או כוונה פלילית. עצם הפגישה עם עד תביעה פוטנציאלי נחשב כהטרדת עד.
במעשים שפורסמו בתקשורת, על הפעולות שנעשו כלפי המתלוננת (מפרשת רמון), ניתן להבין ולהסיק שנעשו לכאורה פעולות התואמות הטרדת עד. אבל מאחר וה' כבר העידה, סיימה את חלקה ואף נחקרה בחקירה נגדית, ניתן לומר שההגנה הטובה ביותר שעומדת לצידה היא בתחום חוק הגנת הפרטיות הקובע כי פגיעה אסורה בפרטיות: "היא בילוש או התחקות אחרי אדם, העלולים להטרידו או הטרדה אחרת", פגיעה בפרטיות נחשבת לעבירה פלילית עם נעשתה בזדון בידיעה או בכוונה תחילה. כמו כן, ניתן לתבוע על פגיעה בפרטיות גם בתביעה אזרחית ובמשפט אזרחי אין צורך להוכיח את אלמנט "הזדון" לצרוך קבלת פיצויים.
סעיפי חוק קרובים לנושא ורלוונטיים לצורך פרשנות משפטית הוא סעיף 246א לחוק העונשין, הדחה בעדות שעונשה 7 שנות מאסר.
אבל סעיף 248 נותן לאדם/נאשם שפנה לעד, כדי לשכנעו למסור "גרסת אמת", כלומר: יחזור בו מעדותו, או יתקן אותה כדי לספר את האמת, הגנה מהחוק ומעבירה פלילית בתנאי שמדובר בגילוי האמת. סעיף 248: "תהיה לנאשם הגנה, אם יוכח שעשה את המעשה למען גילוי האמת או מניעת שקר." כלומר: החוק הפלילי הבין שיש לאפשר לאדם להגן על עצמו על שמו ועל חירותו, אם עשה את המעשה למען "גילוי האמת" או מניעת שקר, שיכולים לסבכו ולהרוס את עולמו, מקצועו ומשפחתו. אין שום מניעה לדעתי, להחיל הגנה זו גם על סעיף "הטרדת עד" בתנאי כמובן שהדברים נעשים במסגרת ובגבולות החוק.
מכאן, ששימוש בחוקר פרטי כדי להשיג ראויות חדשות, שיוכיחו את אמיתות הסיפור של הנאשם, הוא לגיטימי, מגובה חוקית ואין בכך עבירה או סתייה מהנורמות המשפטיות המקובלות, ובכפוף לפעולות על-פי דין. רצוי להזכיר, שהשימוש בחוקרים פרטיים הוא הליך חוקי והחוקרים הפרטיים פועלים על-פי חוק החוקרים הפרטיים ושירותי שמירה - התשל"ב-1972 והשימוש בהם נפוץ מאוד בתחומים של סכסוכים עסקיים, סכסוכים משפחתיים במשפטי גירושין והראיות שמושגות על ידם קבילות.
בנושא זה ראוי להדגיש, כי יש מקרים לא מועטים, בהם ראיות חדשות או שינוי גרסה של עדים שכבר העידו, התבררו כלא נכונות, מזויפות שנקנו בכסף, שהושפעו מלחצים ואיומים, או הונעו על-ידי נקמנות, שנאה וקנאה, לכן צריך להיות זהירים וערניים כי גורלות של אנשים מוטלות על הכף וכבר היו זיכויים ושינויי פסקי דין. בכל הנוגע לפרסום על החוקרת הפרטית מחברת ויצמן-יער, בשלב זה לא נראה לי שנעשה עבירה פלילית, אלא אם יובאו עובדות חדשות ונוספות.
להדגיש בשיטת המשפט הנהוגה בארה"ב, השונה מהשיטה האדוורסרית הנהוגה אצלנו, ניתן לסנגוריה לשוחח עם עדי הגנה לפני ואחרי מסירת עדותם במשטרה ובבית משפט כדי להצליב עדויות וגרסאות, ואין בכך עבירה או הטרדה, אם אין בפגישה/שיחה משום איומים או שוחד לשינוי עדות.
לסיכום ניתן לומר: עד שמסר עדות בחקירה משטרתית או בבית משפט - בעיקרון לא צריך לחשוש מהטרדה, רדיפה, או לחצים לשינוי עדותו, תפקידה של המשטרה והפרקליטות לדאוג שהאזרח שמסר עדות, לא יוטרד, שלא לצורך וההגנה עליו ועל זכויותיו חשובה ביותר ליציבות שלטון החוק ופעילות תקינה על מערכת אכיפת החוק.
לכן, עד שמרגיש שהוא מאויים, ושמנסים להשפיע עליו לשנות את עדותו, רשאי וחייב לפנות למשטרה/פרקליטות ולבקש עזרתם, הגנתם ועצתם.
לאחרונה חוקק החוק להגנה על עדים שבא להסדיר את המסגרת להגנה על "עדי-מדינה" שמאוימים אישית ומשפחתם, הסדר שפועל שנים רבות בארה"ב ובמדינות אחרות. החוק עדיין לא הופעל במלואו בשל בעיות תקציב ומימון, אבל מערכת החוק ושמירה על שלטון החוק, תוך מלחמה בלתי מתפשרת בארגוני פשע, אלימות, סחר בסמים ובנשים, לא משאירה ברירה, אלא להשקיע מאמצים וכספים כדי שהחוק יעבוד ויצליח, למען ביסוס שליטה משפטית יציבה.

הכותב הנו עורך דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי. בעבר שימש כפרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  22/07/2007   |   עודכן:  22/07/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הטרדת עדים - מתי ואיך
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
היי פכטר, ספר נא לנו גם
ע. סובול  |  22/07/07 21:47
2
למשטרה מותר הכל-להגנה אסור הכל ל"ת
ההבדל ברור לגמרי  |  22/07/07 22:17
3
כבר שנים שאני מחפשת בנרות
דודה בלומה  |  23/07/07 02:33
4
איפה הסיר?
סדום ועמורה  |  23/07/07 03:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי עבדי
דוח פנימי של מערכת הביטחון חושף כי "חלק מהחיילים אינם מקצועיים"    האם יש לנטוש את תפיסת "צבא העם" לטובת "צבא מקצועי"?    ובכלל, האם נאמר בלב שלם כי המצב הנוכחי משביע רצון?
עו"ד יצחק גאגולה
משבר ענק במנהיגות, במערכת המשפט ובמערכת החינוך מספק מדי שבוע כותרות רבות הממחישות את כישלונה הטוטאלי של מנהיגות ישראל
אפרי הלפרין
ראש הממשלה העדיף למנות ועדת חקירה ממשלתית ולא ממלכתית בכדי לקצר את תהליך הסקת המסקנות, אך משנראה שהמסקנות לא מתאימות לו, לבעלי ההון והעיתון הם מבקשים לשנות את כללי המשחק
ראובן לייב
"עיר הטיפשים" המתולוגית, מפולין של פעם, מצאה לה משכן בישראל. הביטו על שילוט הדרכים המוצב בכבישי ארצנו ותבינו
יהודית מליק-שירן
תלאותיה של משפחה יהודית-ציונית בעלייתה ארצה לפני קום המדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il