X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אמר נפוליאון: עם אשר מתאבל על מר גורלו במשך 1,700 שנה כאילו זה קרה לו אך אתמול, בטוחני כי תקומה תהיה לו וישוב הוא אל ארצו כמו הימים ההם!
▪  ▪  ▪

במעגל השנה ישנם ימים מיוחדים שהם מצוינים אצל רוב העם היהודי כימים וכסמל למאורעות גדולים אשר קרו בהם, למרות מרחק של אלפי שנים מאז. לא כך אנו רואים בנוגע ליום תשעה באב, המצוין עקב חורבן הבית הראשון והשני ועוד מאורעות קשים שקרו לעם היהודי לדורותיו דווקא ביום קשה זה (חטא המרגלים, נפילת ביתר, גירוש ספרד ועוד). בציבור הכללי נראה מעין אדישות כלפי יום מרכזי בחיי העם היהודי לדורותיו.
מדוע? האם לא היה מן הראוי שיום המסמל את ההיסטוריה של העם לדורותיו, את המאורעות בדרך לתקומתו של העם היהודי מאז כניסתנו לארץ ישראל בידי יהושע, יצוין על-ידי הציבור לגווניו השונים?
נראה, כי שורש הבעיה הינה החינוך לזיקה ולשורש ההיסטוריה עתיקת היומין של העם יהודי, מאז ימי אברהם אבינו לפני 3,300 שנה. כאשר הנוער של היום בקושי יודע את ההיסטוריה העכשווית, וכלל לא מודע להיסטוריה עתיקת היומין והשורשים שמהם צמחנו עד הלום.
המשרד האמור לתת את השינוי המהותי בעניין, הינו משרד החינוך, אשר עליו לכלול את ההיסטוריה השורשית במעגל הלימודים הכללי הבסיסי, כמו יתר לימודי החובה. משרד החינוך בימים אלה החליט להציב בסדר יום של החינוך הכללי במדינת היהודים את לימודי הנכבא. חורבן הבית, ההיסטוריה של העם, זה מחוץ למעגל החינוך.
אם היה ניתן, רק על הצביעות בסוג החלטה שכזאת, היינו צריכים לקבוע יום צום ואבל לאומי. הכיצד הגענו לחושך שכזה שעינינו טחו מלראות את אשר רואה אותו כה ברור, ילד בן יומו. שהרי לא יעלה על הדעת, שיום כה חשוב ומיוחד בשנה לעם היהודי לדורותיו, יהיה אך ורק נחלתם של קומץ יהודים שומרי תורה ומצוות. כמו שלא הייתי מעלה על דעתי שיום השואה ייזכר אך ורק על-ידי יהודים שניצולו מגיא ההריגה והמשרפות.
אלמנט נוסף שיכול להיות במקרה זה לרועץ הינו מרחק הזמן. כאשר חורבן שקרה לפני 1,925 שנה, קשה להתאבל עליו. טענה אווילית. כפי שאת יום השואה לא יעלה על הדעת שהעם היהודי לא יזכור בעוד 200 שנה, למרות מרחק הזמן, וחוסר בעדויות חיות של אישים שעברו אותה. וזאת, מהסיבה הפשוטה, כי יש לזכור ימים וציוני דרך מיוחדים של העם היהודי בתולדות ההיסטוריה שלה. ויהי מה. זה כמובן, מחוץ לקונצנזוס של מחנות, וגוונים שונים בעם היהודי בארץ או מחוצה לה.
זאת ועוד: לדברי חז"ל, האבל הוא עכשווי, עלינו, לא רק כזכר על הימים הקשים ההם. שהרי יום צום תשעה באב, מצוין בכל דיני האבלות כאילו אך זה קרה אתמול. וכל כך למה? לדברי חז"ל משום שכל עוד סיבת הגלות קיימת ולא נבנית בית המקדש בימינו כאילו החרבנו אותה במו ידינו. סיבה זו כידוע הייתה מחורבן הבית השני - שנאת חינם.
האם אין זה אקטואלי, יותר ויותר כיום בימים משופעים בחדשות, שאין לך יום שאינו קשה מחברו, ראשית כל במאבקים הקיימים בתוכנו, ששורשם הינו שנאת חינם המביאה לכל המחלות הקיימות?
אפילו הגויים מבינים את מה שרבים וטובים מתוכנו לא השכילו להבין. פשוט מחוסר מחשבה והתעמקות בעניין.
מסופר על המצביא הגדול נפוליאון, שביום ט' באב יצא בחוצות צרפת, ועבר סמוך מאוד ליד בית כנסת היהודי בעיר. להפתעתו שמע קולות בכי. שלח את אחד מעוזריו, על מה ולמה? לאחר בירור העניין, השיב העוזר, כי זה אבלות על חורבן בית המקדש, אשר בירושלים.
שאל נפוליון: לפני כמה זמן קרה הדבר?
השיבו לו: לפני 1,700 שנה.
אמר נפוליון: עם אשר מתאבל על מר גורלו במשך 1,700 שנה כאילו זה קרה לו אך אתמול, בטוחני כי תקומה תהיה לו וישוב הוא אל ארצו כמו הימים ההם!
זה הסוד של העם היהודי לדורותיו. עם שלא שכח את ירושלים כמו בימי עצב גם בעיתות שמחה, ומילות "אם אשכחך ירושלים, תשכח ימיני" הדהדו להם בכל חתונה או כל מאורע של שמחה. שלא נאמר, בשלוש תפילות מדי יום "ותחינה עינינו בשובך לציון ברחמים". כי מי שזוכר את העבר, הוא ראוי ואף יזכה לתקומה ותחייה מחדש. את כל זה יש לנו להקנות לילדנו, הגדלים ללא שורש ובסיס לחייהם כאן.
הכותב הינו עו"ד וח"כ לשעבר. מכהן כסגן נשיא הקונגרס העולמי של יהדות גרוזיה. לצד היותו רב ואיש ציבור, הנו כותב מאמרים ומרצה בנושאי אקטואליה, חינוך ומשפט.
תאריך:  24/07/2007   |   עודכן:  24/07/2007
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
מה שנפוליאון הבין...
תגובות  [ 2 ]מוצגות  [ 2 ] כתוב תגובה 
1
האבל אינו רק של הדתיים
יעל מרכז  |  24/07/07 23:52
2
יש להתאבל על מצבנו הרוחני
ירון הרצליה  |  25/07/07 11:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמיחי אתאלי
נראה שלפחות לעת עתה, ההבדל בין חירותו של אדם לבין המשך מאסרו היא מידת ההצלחה. מתברר שהמדד הוא לא כוונתו, רצונו, וניסיונותיו של המחבל לפגוע, זו שמכריעה היא השורה התחתונה, האם "הצליח"
עו"ד יוסי דר
אם היועץ המשפטי לממשלה יאשר את מה שיואב יצחק טוען לו, כלומר הוא יאשר שעו"ד ביניש מוחזק על ידו כחשוד בפלילים - או אז צפויה לבג"צ מבוכה לא פשוטה
בועז מושקוביץ
דוחות "בצלם" - הם תמיד חומר קריאה מרתק. הטקסטים שלהם - דוגמא ללוליינות מלים. הם יודעים לכתוב יפה, לשמור על חזות מהוגנת ולעולם להתחמק מאמירת אמת. הימין, כרגיל, עומד פעור פה
יואב עציון
לא העכבר אשם, החור אשם. הבעיה היא בנו, שבוחרים בכל פעם את אותם כושלים ונכשלים, את אותם האטדים ממשל יותם המבקשים כי נחסה בצל אשר הם אינם מטילים
חיים שיבי
מי שמוכר את עצמו כגלויה צבעונית שהיא מפתח לעתיד טוב יותר - שלא יקבול אם הוא נחשף, לעיתים רחוקות מדי, כסתם בן אדם על מעלותיו ועל חולשותיו
רשימות נוספות
הארי פוטר יחכה עד אחרי תשעה באב  /  עידן יוסף
פיצה לתשעה באב - באישור הבד"ץ  /  עידן יוסף
איך אומרים קינות ברוסית?  /  מחלקה ראשונה
מחורבן לאהבה  /  יעקוב זיו
תשעה באב וההחמצה הגדולה  /  מנחם ברוד
שבועות - סיבה לחגיגה  /  מוטי דזנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il