X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה הוא היחס הראוי ליצר הרע, כיצד נוצר ומה ייעודו? חוכמת האמת מספקת את התשובות
▪  ▪  ▪

לאורך כל הדורות, החל ממתן התורה וכלה בספרים המאוחרים של חז"ל, דיברו החכמים רק על שני הכוחות הפועלים במציאות. הרצון להשפיע של הבורא והרצון לקבל הטבוע בנברא. בשפה המיוחדת להם, "שפת הענפים", כינו המקובלים את שני הכוחות הללו בכינויים ושמות שונים. יצר הטוב ויצר הרע, המצווה והעבירה, הטהרה והטומאה, החיים והמוות... כל אלו מדברים אך ורק אודות שני הכוחות המוזכרים לעיל, כי דבר אין לך זולתם בכל המציאות.
אולם לשם מה מלהתחילה נברא הרצון לקבל? מדוע נטבע באדם היצר הרע, להיות לו למכשול כל ימיו?
מחשבת הבריאה
כבר הורונו חז"ל, שלא ברא הקב"ה את העולם אלא בכדי להשפיע טוב לנבראיו. ועקב כך, ברא בנשמות מידת רצון גדולה עד מאד, לקבל את אשר יעד להן. שהרי מידת גודלו של כל תענוג וכל הנאה, מדודה במידת גודלו של הרצון לקבל אותם. וככל שהרצון לקבל גדול יותר, הנה בשיעור זה ממש מידת התענוג גדולה אף היא. והפוך, ככל שהרצון לקבלו פחות יותר, הרי באותה המידה פוחת שיעור התענוג מקבלתו.
מכאן שמתוקף מחשבת הבריאה עצמה ליהנות לנבראים, ברא השי"ת בנבראים רצון לקבל בשיעור המופרז ביותר, שווה הערך למדת התענוג הגדול, שחשב לענג את הנשמות. כי התענוג והרצון לקבל עולים בקנה אחד.
השתוות והפכיות הצורה
ומייד בהיטבע הרצון לקבל הנאתו ית' בנשמות, נוצר שינוי הצורה ביניהם, כי הרצון לקבל אינו נמצא כלל בהבורא ית', שהרי הוא שלם מעצמו קדמון לכל דבר. ומתוך שינוי צורה זה הגיע הנברא להפכיות הצורה ממש, עד שלא נמצא בו שום רצון להשפיע, בדומה לבורא, אלא רק הרצון לקבל לעצמו.
ומתוך כך תכף נפרדו הנשמות מעצמיותו ית', ונעשה ההסתר של הבורא מן הנבראים. כי כמו שהגרזן חותכת ומפרידה בדבר הגשמי - לחלקו לשנים, כן הפכיות הצורה מבדילה ברוחניות - לחלקה לשנים. מכאן ששיעור ההרחקה ברוחניות היא כפי שיעור הפכיות הצורה, וכנגד זה הקירוב, הוא כמידת השתוות הצורה.
לקבל על-מנת להשפיע
למעשה, עם הרצון לקבל נברא אף היצר הרע. שמתוך שלהוט אחרי קבלת טובה להשלמתו עצמו, הנה משום זה יוצא להרע לזולתו, מתוך "הרצון לקבל" את השלמתו עצמו.
מרגע היפרדות הנברא מן הבורא, החל תהליך הדרגתי של תיקון הרצון לקבל. תיקון זה הוא התנאי למימוש תכלית הבריאה - להיטיב לנבראים. כי העונג הגנוז והצפון לנבראים עתיד להתגלות רק ברצון המתוקן בתכונת ההשפעה, בדומה לבורא. כלומר רק כאשר כל מעשינו יהיו על-מנת להשפיע נחת רוח ליוצרנו, מבלי לשתף שום הנאת עצמנו בכך, נזכה להשיג את העונג המיועד מתוך השתוות הצורה.
יעוד היצר הרע
כתוב כי "אין אדם עומד על דברי תורה אלא אם כן נכשל בהם תחילה" (גיטין מג ע"א). וגם "אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא" (קהלת ז, כ).
פסוקים אלו מעידים על הדרך המיוחדת של התיקון. כי דווקא מתוך גילוי החיסרון והרצון למלאותו, מתקדם האדם על דרך התפתחותו. "ההעדר קודם להויה". על-מנת להגיע לתיקון היצר הרע, עלינו לברר את שיעור ההפכיות מהבורא. בכדי לתקן את הרצון לקבל, חייבים תחילה להרגישו ולבררו כלפי המצב השלם, כיתרון האור מתוך החושך.
על כן התקדמותנו לא הייתה מתאפשרת אלמלא הרצון לקבל הטבוע בנו, אלמלא היצר הרע. כי הוא לנו כחומר לרכב עליו, כהר להתעלות מעל אל ההשגה הרוחניות.
מטרת האדם
כתוב במסכת קידושין, "בראתי יצר הרע, בראתי לו תורת תבלין, והמאור שבה מחזירו למוטב".
אמת היא שאין האדם מסוגל לשנות את טבעו בעצמו. אלא מתוך השתוקקותו לשוב ולהידבק בחיי החיים - להשפיע נחת רוח ליוצרו, יכול למשוך המאור שבתורה, שיחזירו למוטב.
האדם יועד לבוא למדרגה היותר נכבדה וחשובה, שירגיש את אלוקיו, במלוא ההרגשה האנושית הנכונה לו. וכמו שיודע ומסוגל להרגיש רצונות זולתו, כן ישכיל בדרכי השי"ת, ככתוב אודות משה: "וידבר ה' אל משה פנים אל פנים כאשר ידבר איש אל רעהו".
כל הדת, על תורותיה, מצוותיה, כתביה ומדרשיה, היא אך ורק ביחס למטרה היחידה והנעלה הזו, שהיא הסגת הבורא על-ידי הנבראים.

מקורות למאמר זה מאמרי הרב יהודה לייב אשלג, בעל הסולם זצ"ל: "תורת הקבלה ומהותה", "הקדמה לספר הזוהר" ו"מאמר לסיום הזהר".
תאריך:  20/10/2007   |   עודכן:  20/10/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
כל תייר (גם ישראלי, כמובן) זכאי, במרבית המדינות, לקבל חזרה את המס-ערך-מוסף ששילם, אבל לפעמים ארוכה ומתישה הביורוקרטיה הכרוכה בכך
ד"ר יובל ברנדשטטר
ג'מאל זחאלקה רוצה לטהר את היהדות מן הציונות שמשחירה את פניה. על איזו יהדות הוא מדבר
יואב יצחק
רפי גינת נמנע מטיפול ברשתות גדולות, בנקים ובעלי הון ושררה    במקום זאת הוא מסתפק מטיפול בעבריינים קטנים ומציגם משל היו ראשי הפשע המאורגן    וגם: תזכורת בדבר ההודעות הכוזבות שמסר גינת לבית המשפט
אברהם (פריצי) פריד
על הטרנספר של השמאל ועל הג'יהאד של בני אלון. על העסקים של סימנס בישראל ועל מנכ"לית בנק שדואגת לכם. על אין ספק משפטי וגילוי ראיה לטובת אולמרט, ועוד
נסים ישעיהו
להמשיך את דרכו של אברהם אבינו זה אומר להתמודד ולנצח במאבקים מול הרע הגלוי והמסתתר    אבל בעיקר זה אומר לחשוב עצמאית ולא להכנע לתכתיבים רעיוניים או מוסריים הזרים לדרכו של אברהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il