X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שעות ההוראה קוצצו בגרזן של קצבים סדיסטים. תוכניות הלימודים משתנות תדירות יותר מאשר האופנה בפריז ולונדון. אין קו מנחה, אין מטרות, אין סבלנות. הכל מהר ובלבד שיהיה. מי מבני האנוש מסוגל להדביק את הקצב?
▪  ▪  ▪

שביתת המורים נמשכת ובתור ממתינה שביתת המרצים באוניברסיטאות. הצדדים הניציים נלחמים כגלדיאטורים בזירה, והציבור אדיש מאי-פעם. השיח הציבורי, אם ניתן בכלל לכנותו כך, סובב סביב נושא השכר של המורים, ולמרבה הצער לא סביב הסוגיות המהותיות.
מערכת ההשכלה והחינוך בישראל נמצאת על סף - פשיטת רגל, אם לא מעבר לכך. ארגוני המורים נלחמים על עוד תוספות לשכר המורים שהוא ביזיון במלוא מובן המילה, אך גם על דמותה של מערכת החינוך. לזאת, הציבור לא נותן את דעתו, ולמען האמת, רבים רואים במערכת החינוך כשמרטף הזול ביותר. עוד יתברר, בעתיד הלא רחוק, ששתיקתו של הציבור הרחב היה אסון עבור ילדי ישראל. כדי שהציבור יבין את גודל הקטסטרופה, יובאו בהמשך כמה מן המחדלים העצומים של מערכת החינוך. יש לקוות, אם כי אלה חלומות באספמיה, שסוף-סוף, הציבור יתעורר וידרוש את המגיע לו.
1) מערכת החינוך העל-יסודית הפכה לבלתי רלוונטית לחלוטין במציאות של היום. במקום שמערכת החינוך תוציא תחת ידיה את התוצר הטוב ביותר, היא ממשיכה לגדל דור שכל ייעודו ציון. הזכאות לבגרות היא העיקר ולא מה לומדים. ציון עובר במקום תכנים, מכירת אשליות של "בגרות לכל" במקום למידה אפקטיבית. מנהלים אחוזי טירוף ואמוק, כוססים את ציפורניהם מה תאמרנה הבריות אם אחוז הזכאים לא יעלה, מנהיגים מדיניות פופוליסטית, על גבול העלבון האינטלקטואלי. דפים מלאים בניתוחים סטטיסטיים על אחוזי הזכאות לבגרות מתגלגלים כגלילי ניר טואלט במסדרונות בתי הספר. ישיבות חסרות כל תוכן מתקיימות כדי לדון, עד קץ הסבלנות, או יותר נכון, עד כלות הנשימה, על הישגי התלמידים בבחינות הבגרות. זהו המדד היחידי להצלחת ביה"ס, ושכולם ילכו לעזאזל.
2) תעשיית "הבגרות לכל" הפכה לתעשיה עתירת כוח אדם. "מומחים" השמחים שיש כישלונות, מסתערים על הטרף ונועצים בו את שיניהם. חוברות משוכתבות, פרי הבאושים של אתרי אינטרנט המציעים את מרכולתם, תופסות את מקום הספרים. הכל בתמצית, לא חלילה עד שיגלוש, כי מסכנים התלמידים שצריכים ללמוד מספרים. בתי הדפוס של בתי הספר לא עומדים בעומס השכפולים לתלמידים. מפעלי הנייר לא מספיקים להזרים את חומר הגלם המבוקש ביותר בכל בית ספר. מישהו שאל פעם, ומה בדפים הללו? אף אחד, כי זה לא חשוב, זה שולי. יש דפים, סימן ללמידה. אין דפים, סימן לבטלה.
3) הציבור הישראלי לא תומך במאבק המורים. כולם רוצם חינוך בזול. הממשלות ישראל רוצות לעבור כל שנת לימודים בשלום. גם אם יגדל דור של חוטבי עצים ושואבי מים, זה לא חשוב. המקצוע הבזוי ביותר בעיני הבריות היא ההוראה. מורה לא נהנה משום סטטוס. הוא שק החבטות של כל הורה מצוי. הילד לא מחונך, המורה אשם. יש אלימות, המורה אשם. כל התחלואות של החברה מועמסות על גבו של המורה, כסבל הנושא את חטוטרת הכישלונות של החברה כולה.
4) מורים שבעי קרבות ומלאי ייאוש מן המצב הקיים, ממשיכים בעבודתם. הם רואים את האסון מול עיניהם הדומעות, אך ידם קצרה מלהושיע. כיתות עמוסות לעייפה, מכוערות חיצונית, ורקובות מבפנים, ממשיכות לעטר את נופי בתי הספר. רק עילויים יכולים להתמודד עם מעמסה כבדה זו. איך בכלל ניתן להעלות על הדעת שלמידה מעמיקה יכולה להתרחש בין כותלי הכיתות האפלות הללו? רק כסיל או ממשלות ישראל יכולים להאמין שבאמת כך ניתן להמשיך.
שעות ההוראה קוצצו בגרזן של קצבים סדיסטים. תוכניות הלימודים משתנות תדירות יותר מאשר האופנה בפריז ולונדון. אין קו מנחה, אין מטרות, אין סבלנות. הכל מהר ובלבד שיהיה. מי מבני האנוש מסוגל להדביק את הקצב?
5) את תוצר מערכת החינוך ניתן לראות כבחלון הראווה. במבחנים הבינלאומיים, תלמידי ישראל נמצאים עמוק בתחתית הרשימה; את הילדים המחונכים, בוגרי מפעלי החינוך של ישראל, ניתן לפגוש ברחוב, במכולת, בקולנוע, במגרשי הספורט ובכבישים. מי שלא חווה על בשרו את נחת זרועם של הבריונים הנוסעים חופשי בכבישי ישראל, לא חווה חוויה חינוכית מעולם. כי למי יש זמן לחינוך כשבחינות הבגרות עומדות בפתח ו-כ ו ל ם, כך ממש, חייבים לעבור אותן. את רמת הלימודים כבר הורידו עד אפר, את תוכניות הלימוד שחטו בבית המטבחים של לשכות שרי החינוך הפופוליסטיים, ובכל זאת זה לא עוזר.
והשאלה היא מדוע? והנה התשובה:
  • בכיתות של 40 תלמידים אין למידה.
  • קיצוץ מסיבי של שעות לימוד יגרום לעוד יותר בורות.
  • בשיטות ההוראה הקיימות, אין סיכוי להצלחה.
  • במשכורות המשולמות כיום למורים, לא יהיו מתנדבים שיקפצו ראש אל תוך הבריכה הריקה.
  • במקום למצוא אלטרנטיבות לתעודת הבגרות הנכספת כדי לסייע לאלה שאינם מצליחים להשיגה, מסיבות שונות, ממשיכים במכירת האשליות של בגרות לכל. האלטרנטיבות נמצאות מעבר לדלת. רק צריך לפתוח אותה, לאזור אומץ ולהושיט את היד. אך עבור זאת יש צורך בשר חינוך אמיץ.
ומסר קצר לאלה המקנאים בחופשות המורים: לבטוח שכל מורה יהיה מוכן לניסוי פשוט: למשך שנה אחת בלבד, מורים יקבלו את משכורתם ותנאיהם של "המסכנים" בצמרת משרד האוצר, ואילו אלה מן האוצר יעבדו כמורים ויקבלו גם משכורת וייהנו מכל ההטבות של מורה. אם אלה מן האוצר יהיו מרוצים, נמשיך בניסוי עוד שנה. אם, חלילה, יישברו, אז נחדש את המשא-ומתן. ועד הניסוי, תחזקנה ידי המורים.

הכותב הוא הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי.
תאריך:  21/10/2007   |   עודכן:  21/10/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הגיעה העת לומר את האמת
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ד"ר יקר, רק חינוך מאסיבי ומקיף
שאול אבידור  |  21/10/07 10:12
2
כל מילה נוספת, מיותרת!!  ל"ת
הניה  |  21/10/07 18:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורי גרוסמן
האם זהו העיתוי המתאים לעשות דמוניזציה ליו"ר ארגון עובדים, במהלך שביתה שמחברי הכתבה כאילו מצדדים בה? זהו לעג לאינטליגנציה של הקורא, כך נוהגת תקשורת בולשביקית המשמיצה את אלה המעזים לצאת בפומבי נגד ממשלת זדון
רפי לאופרט
אם להעריך את התקדמותו של ברק לשיקום מעמדו בדעת הקהל הישראלי בפרק הזמן שהוא פועל כשר ביטחון, בהשוואה לזה של ביבי בתקופת היותו ראש האופוזיציה, דומה שברק גובר בנקודות באופן ברור
אריק באך
לדעתי, וינוגרד צריך להשיב רק ביום ה-11, לכל המוקדם, כדי להבהיר לבג"צ מי הוא בעל הבית, ולהזכיר לבג"צ שהוראותיו בעיני הציבור, הם כמו הוראות החוק בעיני בג"צ: המלצות בלבד
אורן פרנק
חשיפת "שיטת גינת": המטרה של גינת הייתה ברורה: בוא נזיק לאורן פרנק כמיטב יכולתנו וכל האמצעים כשרים. מדוע? כי הוא העז לכתוב נגד כלבוטק
עו"ד משה גולדבלט
הסדר חוקי נכון הוא הסדר חוקי אשר לא ישלול פיצוי ממי שנהג ללא ביטוח עקב תקלה או שכחה. ניתן להגיע להסדר חוקי כזה וכן ניתן על-ידי סדרה של הסדרים משלימים לצמצם מאוד את תופעת הנהיגה ללא ביטוח, על-מנת לצמצם את מספר המקרים בהם הנהגים שהקפידו לרכוש ביטוח יסבסדו את אלו שלא עשו כן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il