X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אנשים רבים חולמים לפסל, אך רובם אינם מנסים ללמוד כלל בשל תחושה של העדר כשרון לכולנו יש כשרון טבעי, אך כדי שנוכל להביא אותו למימוש מלא - צריך לגלות סקרנות רבה ומוכנות להשקיע
▪  ▪  ▪
עם רצון והשקעה - כל אחד יכול לפסל [צילום: AP]

אנשים רבים חולמים או חלמו לפסל. רובם אינם מנסים ללמוד כלל בשל התחושה של העדר כשרון. אלה הפונים למורה ומתעניינים באפשרות ללמוד, נמצאים בטווח שבין שני קצוות: אלה שרואים עצמם כשרונים ויצירתיים וזקוקים לרכוש ידע טכני בלבד, ואלה שמתלבטים כי אינם מאמינים ביכולתם להתמודד עם מקצוע כה מורכב ועתיר ידע, אפילו אם מרגישים "מוכשרים" לכך.
מהו כשרון של תלמיד?
קשה להגדיר כשרון. אני יודע בוודאות שכל הילדים מציירים מעולה בתחילת הדרך. מדוע הכישרון הזה נקטע? בשל ביקורת עצמית, או ביקורת מן הסביבה: הילד משווה את עצמו למה שהוא רואה בסביבה ונדמה לו שאינו מצליח לבטא את עצמו טוב מספיק, או מקבל הצעות ל"שיפור" מן הסביבה שמוכיחות לו שאינו מצליח.
לכן, לדעתי, בכל אדם חבוי כשרון - אם הוא רוצה למצוא את הדרך להתבטא. ולא כל אדם שחושב שהוא כשרוני, הוא באמת שונה מאחרים.
תלמידים מסויימים, מהירי תפיסה יותר מאחרים: הם קולטים מהר יותר מידע עיוני או מפנימים מהר יותר ידע מעשי. אלה הם התלמידים הנתפסים כ"כשרונים". אך כמו בספורט - לא כל אלוף הוא אצן. יש גם אלופי מרתון, שכישרונם שונה. בפיסול התפיסה המהירה היא נקודת התחלה, אך לא תנאי בלעדי ואף לא הכרחי. ישנם תלמידים שכישרונם יתגלה רק אחרי שנתיים או שלוש שנות לימוד. לא נוכל לנבא מי מה"ספורטאים" הכל-כך שונים האלה יגיע לתוצאות הטובות ביותר. כדי להסביר זאת, אנסה להבהיר מהי בעיני "יצירתיות".
עבורי, תלמיד יצירתי הוא זה המביא עשר סקיצות לעבודה, כאשר ביקשתי אחת. העשייה הנוספת היא זו הפותחת בפני התלמיד מניפות של אפשרויות, מתוכן הוא יכול ללכת הלאה ולהגיע לתוצאות טובות. יצירתיות היא בראש ובראשונה סקרנות, עניין אמיתי בעשייה, חריצות ופתיחות.
לעיתים רואים יצירתיות בחשיבה פרדוקסאלית או מתגרה וב"רעיון חדש", עליו לא חשבו קודם. לדעתי, דווקא חשיבה של ניגוד היא קלה ונוסחתית. את היצירתיות האמיתית אני מחפש בתחום הניואנס, אליו מגיעים כאשר יוצרים ללא הרף. אלפי אמנים עסקו בשאלות של אור וחושך: אך רמברנדט אחד, או זורבאראן אחד הצליחו לרגש את העולם בפרט הקטן, ה"משהו" השונה שהצליח להעביר תחושה באופן אחר ומיוחד.
חדשנות נחשבת אף היא לסממן של יצירתיות: אולם אם נתעמק ברעיונות החדשים ונחקור את תולדות האמנות, נגלה שהם גרסאות עכשוויות של יצירה קדומה או עממית, או תולדה של תהליך סמוי מן העין שגיבוריו העמלניים לא נודעו.
נחזור לשאלה על מהות הכישרון: אני מציע לראות כשרון כיכולת להרבות בעשייה, להתמיד מתוך עניין אמיתי ולהיפתח להעשרה מן הסביבה, מן ההיסטוריה, מן הטבע, מן החומר. לפיכך, כשאני בודק מועמד ללימודים אני מחפש את המוכנות ללמוד, את הסקרנות להיכנס לעומקו של דבר כדי לחקור ולגלות.
תכונה חשובה של האדם הכישרוני, היא הספק. אני חרד במיוחד לתלמידים ש"יודעים". אמר האדריכל האגדי פרנק לויד רייט: "מומחה הוא אדם שהפסיק לחשוב. הוא יודע. "כשאדם מגיע ללימודים מתוך עמדה שאומרת "יש לי כשרון, אני צריך ללמוד רק טכניקה", אני שומע את אותו ה"אני יודע" הסותם את הגולל על התפתחות הכישרון, גם כשהוא אכן ישנו.
זה המקום להבהיר שכשרון ואמנות אינן מילים נרדפות. כשאני אומר שכל אדם הוא כישרוני בפוטנציה, אני מסכים עם האמירה ש"כל אדם הוא אמן"; אולם איני מסכים כלל עם האמירה שכל אדם "עושה אמנות". אמנות, בעיני, היא הדרגה הגבוהה ביותר של העשייה בכל מקצוע, כדוגמת הפיסול בו אנו עוסקים. אמנות היא תוצר של תרכובת מיוחדת של כשרון, כפי שניסינו להגדירו, הבנה עמוקה של השפה בה יוצר האמן, ניסיון רב ועושר רגשי. עושר רגשי אי אפשר ללמוד - אולם את שפת הפיסול ניתן ללמוד, וניסיון ניתן לרכוש בהשקעה ובהתמדה בעשייה.
לסיכום, לעולם תהה ההצלחה האמנותית בלתי ניתנת לניבוי, אולם אפשר להביא כל אדם למימוש מרבי של הכישרון הטבעי עימו הוא בא לעולם - בתנאי שהוא מוכן להשקיע רגש, זמן ועבודה, ובתנאי שהוא בעל עניין אמיתי, סקרן, חרוץ ופתוח ללמידה.

בית הספר שוכן ב-"הדסה נעורים", ליד בית ינאי. זהו המוסד היחיד בארץ המתמחה בהוראת הפיסול ברמה גבוהה ומציע מסלול מיוחד לצעירים המבקשים להתפתח מקצועית בתחום הפיסול. בסיס נוסד בשנת 1993 על-ידי דוד זונדלוביץ' ואליו הצטרפו לאחר זמן קצר פטר שטיבלמן, לאו ריי וקבוצה של אמנים, רובם בוגרי תואר שני אקדמי במקצועות האמנות והוראת האמנות. דוד זונדלוביץ' ביקש להנחיל לתלמידיו את עקרונות המקצוע כיסוד איתן לפעילותם האמנותית, החופשית, העתידית. בהתאם לכך נבחר שם בית הספר – "בסיס".
דוד זונדלוביץ' הוכר עם עלייתו ארצה כ"אמן עולה מצטיין". לאחר שנתיים של הוראת פיסול בארץ, החליט דוד להקים בית ספר עצמאי וללמד פיסול בשיטת הוראה מקיפה ויסודית, עם הניסיון והמקצועיות אשר צבר ביותר מעשרים שנות פעילות כאמן וכמורה.
תאריך:  26/02/2008   |   עודכן:  12/03/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ירון מירלמן
"איזו אידיאולוגיה מתירה לבני אדם להפקיר את שלמות אברי גופם של ילדים? האם יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד, נרדם בשמירה"
שמואל קופר
"מי שראה "כבוד" בכהונה כנשיא מדינת הכפירה הציונית ונחלץ בשן ועין מעיוות דין שרצתה לחולל לו, נלחם עתה שבית המשפט לא יקבע שהיה קלון במעשיו. זה גם עניין של כסף"
שמואל קופר
"לראשונה, לפחות מאז הפך אהרן ברק את בית המשפט העליון ככלי פוליטי שלו ושל חבורתו לתפישה בלתי חוקית של השלטון במדינה – מצא עצמו נשיא בית המשפט העליון – נשיאה במקרה דנן – בעמדת מיעוט"
יהונתן דחוח-הלוי
אין הסברה בישראל    איש הישר והעקום בעיניו יעשה    המסרים היוצאים מפיהם של גורמים רשמיים עומדים בסתירה זה לזה ומספקים חומרי גלם בחינם לתועמלנים הפלשתינים
עו"ד יוסי דר
"על-פי בית המשפט העליון יכול בהחלט שידבק ויוטבע קלון בעבירה מסויימת שנעברה על-ידי אדם אחד, ובו בזמן יכול שלא יוטבע קלון באותה עבירה עצמה - גם אם היא זהה לחלוטין בכל פרטיה - אם היא נעברה על-ידי אדם אחר"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il