X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כי גם אם יוכיח אולמרט שחור על גבי לבן, ובאמצעות ספרי הנהלת חשבונות בדוקים ומאושרים, שכל פרוטה מהכספים שקיבל מטלנסקי נועדה והופנתה להוצאות מימון הפריימריז - גם אז לא יהיה בעובדה מעין זו, כשלעצמה, לטהר את שרץ השוחד
▪  ▪  ▪
אולמרט וטלנסקי

סוגייה משפטית נכבדה הנבחנת בימים אלה כרוכה בשאלה אם סכומי הכסף שקיבל ראש הממשלה אהוד אולמרט ממוריס טלנסקי הם כספי שוחד.
אהוד אולמרט, ראש ממשלה שהוא גם משפטן, מצהיר בתוקף כי "מעולם לא קיבלתי שוחד".
הצהרה באמת מרשימה - עד שניתן כמעט לחשוב ששטרי כסף שניתנים לאדם כשוחד אינם ככל השטרות, אלא הם בעלי צבע מיוחד וריח מוזר.
אלא שחוק העונשין, ופסקי הדין של בית המשפט העליון, די מחמירים עם עובד ציבור שקיבל מאדם כסף (או טובת הנאה אחרת) - עד שכדי להרשיע עובד ציבור בקבלת שוחד, אין אפילו צורך למצוא "אקדח מעשן" בדמות תמורה כלשהי שנתן עובד הציבור לאותו אדם נגד הכסף שקיבל ממנו.
כי מן המפורסמות היא שגם כאשר אדם נותן לעובד ציבור כסף, או טובת הנאה, בתקווה לקבל ממנו תמורה כלשהי בעתיד - בבחינת "שלח לחמך" - גם במקרה כזה נעברת עבירת השוחד - אפילו אם התמורה מצד עובד הציבור לאותו אדם לא התמלאה בסופו של דבר.
קובע בהקשר זה חוק העונשין: "במשפט על שוחד לא ייזקק בית המשפט לטענה שהלוקח (כלומר עובד הציבור - י.ד.) לא עשה, או אף לא התכוון...לעשות את הפעולה".
ולענייננו, גם אם יוכיח אולמרט באותות ובמופתים כי הוא לא עשה דבר, ואף לא התכוון לעשות דבר, בתמורה לכספים שקיבל מטלנסקי - גם אז לא יהיה בכוחה של עובדה כזו, כשלעצמה, להוות מחסום מפני הפללתו בעבירת שוחד.
קובע בהקשר זה בית המשפט העליון: "השוחד פוגע בטובת הציבור אף כאשר עובד הציבור הלוקח שוחד חוזר בו לאחר זמן מן הכוונה להיטיב עם נותן השוחד, ואפילו כאשר מלכתחילה הוא אינו מתכוון כלל להיטיב עם נותן השוחד... אין בכך הבדל מהותי אם עובד הציבור שלקח שוחד התכוון או לא התכוון, בינו לבין עצמו, לסטות מן השורה ולהיטיב עם נותן השוחד. אפילו החליט עובד הציבור לעצמו, באופן נחרץ, כי השוחד לא יעוור את עיניו וכי לא יסטה מן השורה, הנזק נגרם כבר עם לקיחת השוחד. מבחינתו של נותן השוחד, עובד הציבור שלקח שוחד הוא אדם מושחת, והוא נשאר מושחת, לא פחות, גם אם לא התכוון להיטיב עם נותן השוחד".
הדברים מדברים בעד עצמם.
העובדה המאלפת בענייננו היא, שכוונותיו של עובד הציבור, מקבל המתת, אינן תנאי להפללתו, שכן מה שמסבך כאן בפלילים את עובד הציבור - אינן כוונותיו שלו, אלא הכוונות של הנותן.
היטיב להגדיר את הסיטואציה הפלילית הזו בית המשפט העליון במשפט קצר ומוחץ: "המודעות הנדרשת מלוקח השוחד מתייחסת לכוונה של נותן השוחד...במודעות לכוונת הנותן טמונה השחיתות של הלוקח".
ולענייננו, אם יתברר שאולמרט קיבל סכומי כסף מטלנסקי - תוך מודעות לכך שטלנסקי נותן לו את הכסף מתוך ציפייה שהוא, אולמרט, יתן לו דבר מה בתמורה - אף שבפועל אולמרט כלל לא עשה ואף לא התכוון לעשות דבר בתמורה - או אז עלול הדבר לסבך אותו. ציפייתו של טלנסקי מאולמרט - היא היא האלמנט העלול לסבך אותו.
ויתרה מכך: על-פי ההלכה שנקבעה על-ידי בית המשפט העליון, אין צורך להראות שאולמרט היה מודע, בפועל, לציפיותיו של טלנסקי ממנו. מספיק להראות שאולמרט עצם את עיניו נוכח קיומן של ציפיות שכאלה.
כלומר, יכול אולמרט לטעון שהוא לא היה מודע לכך שטלנסקי מצפה ממנו לתמורה כלשהי, ואז יבוא בית המשפט ויקבע שנוכח מכלול נסיבות העניין יש לייחס לאולמרט מודעות לציפיותיו של טלנסקי ממנו - גם אם בפועל הוא לא ידע על קיומן.
והנה מתברר שטלנסקי, כך פורסם, ביקש מאולמרט לדאוג להתקנת פסי הרעדה בכביש הרחוב שבו מתגורר בנו של טלנסקי. ועוד מתברר, שטלנסקי ביקש מאולמרט שישתדל למענו בעניין עסקות להתקנת מיני בארים בבתי מלון.
האם נוכח אלה יוכל אולמרט לטעון שהוא לא היה מודע לכך - לפחות מודע לכך - שטלנסקי מצפה ממנו לתמורה בעבור הכספים שזה הזרים לו? שהרי, אם אכן כך קרה, כי אז טלנסקי הוציא בכך את ציפיותיו מאולמרט מן הכוח אל הפועל, והדברים הם מקל וחומר.
ויודגש, השאלה מה ערכן או משקלן של הפעולות שטלנסקי ביקש מאולמרט - שאלה זו אינה רלוונטית לצורך המסקנה, שבקשות טלנסקי מאולמרט מצביעות על כך שטלנסקי מזרים לאולמרט כספים שלא לשם שמיים בלבד, אלא הוא גם מצפה מאולמרט לתמורה בעדם. ומכל שכן, אם יתברר שאולמרט גם פעל על-פי ציפיותיו ובקשותיו של טלנסקי ממנו.
אבל אולמרט טוען כידוע, שהכספים שקיבל מטלנסקי - כספי מימון בחירות הם. רוצה לומר כי לכל היותר, אף אם נעברה כאן עבירה, היתה זו עבירה על חוק המפלגות.
האמנם? ובכן, לא ממש!
כי גם אם יוכיח אולמרט שחור על גבי לבן, ובאמצעות ספרי הנהלת חשבונות בדוקים ומאושרים, שכל פרוטה מהכספים שקיבל מטלנסקי נועדה והופנתה להוצאות מימון הפריימריז - גם אז לא יהיה בעובדה מעין זו, כשלעצמה, לטהר את שרץ השוחד - אם הנסיבות יצביעו על כך (למשל, אם יתברר שהיתה תמורה, או ציפייה לתמורה, מצד אולמרט כמפורט לעיל).
קובע בהקשר זה הפרק הרלוונטי בחוק המפלגות: "אין בהוראות פרק זה כדי לפגוע באיסור על-פי חוק אחר".
במילים אחרות, אין כאן שאלה של "או או", ויתכן בהחלט מצב שבו כספים שנעשה בהם שימוש למימון בחירות ייחשבו, בנסיבות מתאימות, גם כספי שוחד.
ובשולי הדברים: אהוד אולמרט מטיל כידוע את האחריות לניהול הכספי של הפריימריז שלו על אורי מסר. ובכן, מה אומר על כך החוק?
הנה החוק כלשונו: "נעשה מעשה או מחדל בידי מי שהוסמך לכך על-ידי מועמד...רואים אותו וכן את המועמד אחראים למעשה או למחדל, אלא אם כן הוכיחו שניים אלה:
‎1) שהמעשה או המחדל נעשו שלא בידיעתם;
2) שהם נקטו בכל האמצעים הסבירים כדי למנוע את המעשה או המחדל".
עינינו הרואות: כדי להימלט מאחריות יהיה על אולמרט - ולא רק על אורי מסר - להוכיח, שלא רק שהוא לא ידע על ביצוע עבירות בניהול כספי הפריימריז שלו, אלא שהוא גם נקט בפועל "בכל האמצעים הסבירים" למנוע אותן.

תאריך:  14/05/2008   |   עודכן:  14/05/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אולמרט במלכודת השוחד
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אני לא הייתי רוצה לחיות.....
י.ש  |  14/05/08 13:28
2
תיקון:"אולמרט בממלכת השוחד" ל"ת
חץ  |  14/05/08 13:30
3
דברי שטות! תרומת בחירות אינה ש
Jerusalem Asher  |  14/05/08 16:14
 
- אם יש בעלי הון שתורמים...
משפטן 1  |  14/05/08 17:46
 
- המשך..
משפטן 1  |  14/05/08 20:18
4
20 שנה אולמרט שודד הקופה הצבור
שושפרידמן   |  14/05/08 17:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עינת מירון
בכל פינה הרעידו זיקוקי הדינור את השמים. בשמונה ערים בארץ לקחו את הקונספט 1,000 צעדים קדימה. אלפי קילוואט של חשמל, אלפי ליטרים של דלק, נפט, גז ותוצרי לוואי אחרים. מה המשמעות של כל זה כנזק לאיכות הסביבה? כל בר דעת, גם אם לא מעורה מדי בנושא, מבין שהרבה. הרבה מאוד. הרבה מדיי. וכל זה למה?
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
עמדה חדשה של רשות המיסים, עליה הוכרז לאחרונה, בכל הנוגע לניכוי פחת במכירת דירת מגורים עשויה להקל במקרים של תקלת מס שהתגלעה בשנה האחרונה
יהונתן דחוח-הלוי
האידיאולוגיה ודפוסי הפעולה של חמאס וחיזבאללה, כמו גם אלו של הג'יהאד האיסלאמי, שלוחות אל-קאעידה בעזה ושאר ארגוני הטרור, מוכיחים לעין כל כי אין בכוונתם לדבוק בערכיה של הדמוקרטיה המערבית, אלא לנצלה כפונדקאי נוח על-מנת להשתלט בשעת כושר על הדמוקרטיה ולחסלה
נרי אבנרי
מבחינתי כאזרח, יש שני אולמרט. יש אהוד הבעל של עליזה, ויש ראש הממשלה, הנהג שמסיע את כולנו. אילו הנהג של מר אולמרט, היה מגיע לעבודה עם אותן עיניים טרוטות כמו הנהג שלנו, הוא לא יתיר לו לנהוג
נאוה ענבר
מחווה לבני גאון ז"ל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il