X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ד"ר אמנון מוסק   |  מרכז רפואי תל אביב
מיגרנה הינה סוג כאב ראש מסוים, המתבטא בהפרעה זמנית של תפקוד כלי הדם של המוח כיום יש בידנו טיפולים יעילים מאוד למיגרנה, והמחקר לפיתוח אמצעים נוספים לטיפול במיגרנה נמשך ללא הפסקה
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

זה תופס אותך פתאום, מתוך בריאות מלאה. הראש מתחיל לכאוב, הכאב הולך ומתגבר בהתמדה, עד שהראש מרגיש כאילו הוא עומד להתפוצץ. לכאב מתלווה בחילה ומתפתחת רגישות עזה לאור ולרעש. במצב הזה מאוד קשה לך לתפקד, ואם רק היה אפשר, היית רוצה לעצום עיניים, ולשכב לכמה שעות בחדר חשוך ושקט - עד יעבור זעם.
כן, זהו התקף של מיגרנה. לא כל כאב ראש הוא מיגרנה. מיגרנה הינה סוג כאב ראש מסוים, המתבטא בהפרעה זמנית של תפקוד כלי הדם של המוח.
מקור השם כנראה במילה היוונית "המי-קרניאה" שפירושה "חצי ראש". ואכן, למיגרנה יש נטייה להתבטא ככאב בצד אחד של הראש -בעיקר ברקה, במצח או סביב לעין, אם כי כשהכאב חזק הוא יכול להיות מפושט בכל הראש. פעמים רבות הכאב מורגש בפעימות, כמו דופק הלב, דבר המרמז כנראה על הקשר עם כלי הדם שבמוח. על-פי רוב, המיגרנה תתחיל בגיל צעיר, בעיקר בין גיל 20 ל-40 שנים, אבל גם צעירים או מבוגרים יותר אינם מחוסנים מפניה. תדירות ההתקפים שונה מאדם לאדם, ברי המזל יסבלו מהתקפים בודדים במשך החיים בזמן שלאחרים יהיו שני התקפים או יותר בשבוע.
ללא טיפול, הכאב יימשך בין 4 שעות ל-3 ימים, ולעיתים קרובות יהיה מלווה בבחילה, בדופק מהיר, ברגישות לאור או לרעש. כ-5% מהסובלים ממיגרנה יחוו לפני הופעת כאב הראש סימנים נוירולוגיים שונים, הנקראים "אורה", המתבטאים בשינויים בשדה הראיה כגון: אורות מנצנצים, קווים דמויי ברקים, כתמי צבע כמו לאחר סינוור או לחילופין, טשטוש או היעלמות חלק משדה הראיה. אצל אחרים יכולה להופיע תחושת נימול בגפיים ועד חולשה בצד אחד של הגוף. הפרעות אלו נמשכות בממוצע כ-20 דקות שלאחריהן מתחיל כאב הראש האופייני.

טיפול במיגרנה

הטיפול במיגרנה קיבל תאוצה רבה בשנים האחרונות, עם ההכרה בנטל הכלכלי הגדול שיש לתופעה זו על החברה כולה. כיום יש בידנו טיפולים יעילים מאוד למיגרנה, והמחקר לפיתוח אמצעים נוספים לטיפול במיגרנה נמשך ללא הפסקה. הטיפול ניתן רק לאחר בדיקה מקיפה של מערכת העצבים ואבחנה שמדובר במיגרנה ולא בכאב ראש שנגרם ממקור אחר.
הטיפול במיגרנה מתחלק ל-2 סוגים עיקריים: טיפול מונע וטיפול בהתקף עצמו. טיפול מונע מתאים לאדם בעל תדירות גבוהה של התקפי מיגרנה (4 התקפים או יותר בחודש).
טיפול מונע במיגרנה
עם זיהוי מחוללי המיגרנה, ינתן טיפול תרופתי, המבוסס על נטילת תרופות המשפיעות על מרכזי כאב במוח או על תרופות להפחתת לחץ דם, אשר נמצאו יעילות ביותר לטיפול במיגרנה. את הטיפול התרופתי מומלץ לקחת במשך חצי שנה לפחות על-מנת להפחית את תדירות ההתקפים ועוצמתם. טיפול חדש יחסית הינו הזרקת רעלן הבוטולינום למספר נקודות במצח ושרירי הקרקפת, בהתאם למיקום הכאב.
הבוטוקס יעיל בכ-65% מהמקרים, נמשך 3 או יותר חודשים ומאפשר לוותר על הטיפול התרופתי. הרפואה המשלימה מציעה אף היא מגוון שיטות לטיפול במיגרנה: החל מדיקור, דרך שינוי היציבה וטכניקת אלכסנדר וכלה בהיפנוזה. השיטה תבחר בהתאם לאופי הכאב ולגורמים לו.
טיפול בהתקף מיגרנה
סוג טיפול זה מתייחס לדרכים שונות להחלשת עוצמת ההתקפים וצמצום משכם. פעולות פשוטות כגון: לחץ מקומי ברקה, בשיפולי הגולגולת או בצוואר, עיסוי אגודלים או הנחת מטפחת קרה על המצח עשויים להועיל. תרופות פשוטות לשיכוך כאב עשויות לסייע בעת התקף, אולם קרוב לוודאי שיעילותן תתבטא בעיקר בהתקפים קלים עד בינוניים בלבד.
בשנים האחרונות פותחו מספר תרופות המשפיעות על מערכת הסרוטונין (מתווך תוך מוחי), אשר נמצאו יעילות ביותר בהפסקת התקף המיגרנה תוך פחות משעתיים. עם זאת, יש לציין כי מספר אוכלוסיות כדוגמת: נשים בהריון, בעלי לחץ דם גבוה ולא מאוזן וכו' אינם רשאים להשתמש בהן. אי לכך, חשוב להיוועץ עם הרופא/ה המטפל/ת, טרם נטילתן.
ולסיכום, כיום, אין סיבה להמשיך ולסבול ממיגרנה. באמצעות טיפול רפואי קפדני וסבלני, ניתן למצוא את הנוסחא המתאימה לכל אחד ואחת, אשר תביא לצמצום ההתקפים והפחתת הכאב והסבל האישי המיותר.

מה גורם למיגרנה

הקשר עם שינוי במאזן ההורמונלי הוא המוכר ביותר. בעוד שעד לגיל ההתבגרות שכיחות המיגרנה שווה בין בנים לבנות, עם תחילת השינויים ההורמונלים של מחזור הווסת עולה בצורה חדה שכיחותה בקרב בנות. קשר זה מודגם גם בנטייה של מיגרנה להיעלם במהלך ההריון; להופיע באופן קבוע במהלך המחזור החודשי ולהיחלש בגיל הפסקת המחזור החודשי.
הקשר בין מיגרנה ותזונה עדיין אינו ברור לחלוטין. אומנם לשוקולד, גבינות עשירות בשומן ויין אדום מיוחסת באופן מסורתי היכולת לזרז הופעת מיגרנה, אך דבר זה נכון כנראה רק אצל חלק קטן מהסובלים ממיגרנה.
החסרת ארוחה, ובוודאי שצום ממושך, יכולים אף הם לזרז הופעת כאב ראש. במחקר שנערך במחלקה הנוירולוגית במרכז הרפואי תל אביב, נמצא כי נטילת משכך כאבים לפני צום יום כיפור, יכולה למנוע את הופעת כאב הראש במהלך הצום עצמו. גם שינוי בהרגלי השינה עלול להשפיע על המיגרנה. הקשר בולט בעיקר בסופי שבוע או בעת חופשות, כשישנים יותר שעות או לחלופין הולכים לישון מאוחר יותר ואז מתעוררים עם מיגרנה. לכל הסובלים ממצב זה, מומלץ להתעורר בשעה הרגילה ולשתות ולאכול כרגיל, גם בימי החופשה. מתח נפשי עלול לזרז הופעת מיגרנה, אולם אינו מהווה גורם כשלעצמו.

מיגרנה ותורשה

המיגרנה הנה תופעה נפוצה, התוקפת כ-20%-15% מהנשים (כמעט כל אחת מחמש נשים) וכ-8% מהגברים. למיגרנה קיימת נטייה להופיע במשפחות, אך אין למחלה תבנית תורשתית ברורה.
לאחרונה זוהו שני גנים שגורמים לצורה מסוימת של מיגרנה - המופיעה בצורת שיתוק חולף, וייתכן שבשנים הקרובות נהייה עדים לגילויים נוספים בכיוון זה.

מחבר המאמר הינו סגן מנהל המחלקה לנוירולוגיה ומנהל המרפאה לטיפול בכאבי ראש ופנים המרכז הרפואי תל אביב
תאריך:  04/06/2008   |   עודכן:  04/06/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד חיים קליר
מפקח בעיריה עסק במיפוי מעברי חצייה הזקוקים לצביעה מחדש ותוך כדי סימון מפה על גבי מכסה המנוע ושיחה עם עובר אורח, נכנס גנב למכונית ונעלם עמה    האם מדובר בהפרת תנאי הפוליסה לביטוח מקיף? האם זכאית חברת הביטוח לנכות אשם תורם?
שי ברק
נבחרי ציבור מתנתקים מן הציבור וחיים בבועה    זוהי ההינתקות הכי מסוכנת לציבור בישראל
בעז גאון
"חלקת אלוהים הקטנה", כך קרא אבי למקום הזה שבו אני גר בזכותו. שלושה שבועות לפני שנפטר עמדתי בחוץ והוא הביט לעברי. העצים וציוצי הציפורים כבר לא עניינו אותו. רק אני. לעולם כבר לא יביטו בי כך, בכזו גאווה אבהית
קובי לירז
האם בן-גוריון היה מוכן לדון עם ערבי שהתחייב שלעולם לא יוותר על החזרת כל פליטי 48' לכל יישוביהם? האם רבין היה מוכן לוותר על רגב מירושלים?    הציונות לאן
יהונתן דחוח-הלוי
אונר"א, סוכנות הסעד והתעסוקה של הפליטים הפלשתינים מטעם האו"ם חורגת מסמכותה ומאמצת גישה פוליטית אנטי ישראלית מוצהרת    על ישראל לעקוב מקרוב אחר קשרי אונר"א עם חמאס ולמנוע את ניצול הסוכנות כפלטפורמה של ארגוני הטרור הפלשתינים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il