X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שילוב של שרות בצה"ל כמקור פרנסה ועיסוק בהברחות כמקור הכנסה נוסף אינו נראה בעיני הבדואים כניגוד, ולכן יש משפחות רבות שבניהן עוסקים בשני העיסוקים, זה בצד זה
▪  ▪  ▪
חיים מחוץ למסגרת. רועה צאן בדואי ובתו בנגב [צילום: פלאש 90]

המדינה, צה"ל והעדה הבדואית
בלי ששמנו לב צומחת בנגב בעיה אדירה ההולכת ומחמירה מדי יום, והיא בעיית הבדואים החיים במקומות יישוב לא מתוכננים, ללא תשתיות, ללא מים זורמים, ללא ביוב, ללא חשמל וללא מערכת חינוך ראויה לשמה. גם בצפון יש כמה שבטים בדואיים, אך תרבותם קרובה לזו של הכפריים, הפלאחים. על-רקע פרשיית סא"ל עומר אלהיב, קצין מהקהילה הבדואית שבצפון, אשר מיוחסת לו אשמת מסירת מידע חסוי לחיזבאללה בלבנון, חשוב לייחד פינה זו לבדואים.
כאשר מדברים על שרות הבדואים בצה"ל, על נאמנותם למדינה ועל שמירת החוק בציבור הבדואי, התמונה מורכבת מאוד, שכן מדובר בקבוצה הנמצאת בשוליים של השוליים. בשל היותה חלק מהמגזר הערבי הם - יחד עם שאר מרכיבי מגזר זה - נמצאים בשוליים הפוליטיים, הכלכליים והציבוריים של מדינת היהודים, אך גם בתוך המגזר הערבי הם נחשבים כאוכלוסיית שוליים. עובדה זו נובעת מהתפיסה המזרחית הרואה במשכילים בני העיר המודרנית את האליטה, החקלאים אנשי הכפר נחשבים כשכבת ביניים, ואנשי הבאדיה (המדבר) נחשבים כפראים הנמצאים מחוץ לציוויליזציה.
גם כאשר שבט בדואי יוצא מהמדבר ומתיישב ביישוב קבע (בעיר מעורבת כדוגמת רמלה) או בכפר נפרד (כמו בית זרזיר או ואדי סלאמה) למשך דורות הוא ממשיך להיתפס על-ידי החברה הערבית המקיפה אותו כזר, כנחות, כבדואי. הדבר מתבטא באי נכונות הציבור הערבי לשתף את הבדואים בכלכלה, בפוליטיקה ובמעש הציבורי הכולל של המגזר הערבי בארץ, וברמה האישית - ערבים מעטים מאוד מתחתנים עם בני השבטים הבדואים ובנותיהם, גם ביישובים המעורבים, דבר המותיר להם כמעט רק אפשרות של נישואין בתוך המשפחה, עם השלכה קשה על השיעור הגבוה של הפגמים הגנטיים בקרבם. העובדה שבדואים מדברים בדיאלקט ערבי שונה מזה של שאר העדות מגבירה את "סימונם" כשונים, והפירוד בתוכם למשפחות ושבטים מוסיף למצבם הנחות.
הדחיקה לשוליים
בשל דפוסי החשיבה וההתנהגות האופייניים לציבור שחי מחוץ למסגרות המגורים החוקיות, נפוצה בקרב הציבור הבדואי בנייה ללא היתר והקמת יישובים מחוץ לתוכנית המתאר הארצית, "יישובים בלתי מוכרים" שבדרך כלל אינם זוכים לשירותי המדינה, כמו מים, ביוב, חשמל, תקשורת, חינוך ובריאות, דבר המנציח את מציאותם בשוליים.
הדחיקה לשוליים גרמה לבדואים לפיגור כלכלי שהביא רבים מצעיריהם למצוא את פרנסתם בעיסוקים כעברות רכוש, הברחות נשק וכדומה, ומצד שני - הצטרפות לכוחות הביטחון בעיקר כגששים, או כחיילים ב"גדוד הסיור המדברי" שרוב חייליו הם בדואים. חוק גיוס חובה אינו חל עליהם שכן הם מוסלמים. הם מתנדבים לשרת ומקבלים שכר, אך הצטרפותם לצה"ל גורמת להם להיחשב בעיני שאר האוכלוסיה המוסלמית (שהיא רוב הציבור הערבי בישראל) כבגידה באתוס הלאומי (הפלשתיני) והדתי (האיסלאמי) שלהם, דבר הגורם ליחס שלילי עוד יותר כלפיהם. יחס זה מתבטא בסירוב כוהני דת מוסלמים, גם כאלו המקבלים שכר מהמדינה, לערוך לחללי צה"ל הבדואים טקס קבורה איסלאמי.
שילוב של שרות בצה"ל כמקור פרנסה ועיסוק בהברחות כמקור הכנסה נוסף אינו נראה בעיני הבדואים כניגוד, ולכן יש משפחות רבות שבניהן עוסקים בשני העיסוקים, זה בצד זה. המקרה של הקצין - שנטען שעסק גם בריגול - אינו שגרתי ואינו מקובל, ואם אכן הוא עשה את המעשים המיוחסים לו נראה שהוא נפל למלכודת סחיטה שטמנו לו אנשי חיזבאללה: בתחילה סיבכו אותו בהברחות ובהמשך איימו עליו שאם לא ימסור גם מידע צבאי ימסרו לישראל שהוא מבריח.

גשר אל תוך החברה

בעשור האחרון חלו כמה התפתחויות מעניינות ביחס לבדואים: התנועות האיסלאמיות מגבירות את פעילותן בקרב הבדואים תוך ניצול הפרצות שהמדינה אינה ממלאת בעיקר בשטח החינוך, וההזדהות החדשה עם האתוס האיסלאמי הפונדמנטליסטי נחשבת אצל חלק מהבדואים כגשר אל תוך החברה הערבית במדינה.
התנועות האיסלאמיות משקיעות מאמץ רב להניא את בני בדואים מלהצטרף לצה"ל. במקביל, ובעיקר בשנתיים האחרונות, מתחזקות בקרבם מגמות הזדהות עם הלאומיות הפלשתינית, אשר גם הן נתפסות כקשר של שייכות לאומית וחברתית, החסרה להם באופן מסורתי, שכן רובם הגיעו לנגב ממדבר סיני, מירדן או מסעודיה. אלא שמספר רב והולך של בדואים מנסים להשתלב במסגרות הישראליות באמצעות רכישת השכלה אקדמית. הם רואים בנטייה לכיוון האיסלאם או הלאומיות הפלשתינית סכנת קיבוע בשולי ההוויה הישראלית המודרנית, ומנסים להשתחרר מהם כדי להיקלט בה, אך היא אינה ששה לקלטם, גם אם הם גרים בבאר שבע.
הדחיקה הכפולה לשוליים מצד אחד, והמגמות השונות והסותרות מצד שני, מכניסות את החברה הבדואית בישראל למצב עדין, מסובך וקשה. הערים הבדואיות בנגב יצרו בעיות חדשות ולא פתרו את בעיית הפזורה, היישובים הבלתי מוכרים, התעסוקה, הפשיעה והתדמית של האוכלוסיה הבדואית בנגב, וזו שבגליל אינה במצב טוב בהרבה. לממסד הישראלי אין מושג איך להתמודד מול בעיה סבוכה זו.
לפרשת הקצין לא תהיה כנראה השפעה רבה על נכונות הבדואים לשרת בצה"ל, שכן הפילוג השבטי מצמצם את הבעיה לבני שבטו ושבטים אחרים לא יוותרו על פרנסתם. הדבר נכון במיוחד אם תוכח אשמתו, שכן אז העניין ייוחס לו אישית, הן בציבור הישראלי והן בקרב הבדואים.

האוכלוסיה הפזורה

שבטי בדואים נמצאים בנגב הצפוני, במרחב שבין באר שבע, דימונה וירוחם, וכמה שבטים (אלהיב, שיבלי, עראמשה, סואעד) נדדו צפונה וחיים כיום בגליל. יש משפחות שהתיישבו בכפרים במשולש, ברמלה ולוד (ג'ואריש, קראג'ה). עשרות אלפים מהבדואים בנגב חיים בפזורה, כל משפחה חיה על גבעה נפרדת, ומצב זה מקשה על הספקת שירותים, כגון מים, חשמל, חינוך וכדומה. לבד מזאת, השטחים הפתוחים בנגב הם אדמות מדינה, וחלק מהם משמשים כשטחי אימונים ואש לצה"ל, ופיזור הבדואים ונדודיהם משבשים את פעילות השגרתית של הצבא.
המדינה משקיעה מאמץ רב לרכז את הבדואים שבנגב ביישובי קבע, כדי שינטשו את החיים בפזורה, ויסדה עבורם כמה ישובי קבע (רהט, תל-שבע, ערוער, שגב שלום, כסייפה, חורה, לקייה) שבהם מסופקים להם שירותים אזרחיים. שאר היישובים אינם מוכרים ורמת השירותים שהם מקבלים נמוכה מאוד, אם בכלל.
למרות זאת, יש גידול באוכלוסיית הפזורה בשל כמה סיבות: א. הריבוי הטבעי המהיר מיצה את מרבית עתודות הקרקע ביישובי הקבע, דבר המחייב את הצעירים שבגרו להקים בית בריחוק מההורים. אך מכיוון שהריחוק מהווה שבירת המסגרת המשפחתית, יש משפחות המעדיפות את הפזורה שבה קל יותר לשמר את המסגרת המשפחתית. ב. יישובי הקבע ריכזו שבטים שונים ויריבים אל תא שטח קטן, ודבר זה יצר מתחים ועורר סכסוכים רבים, שכן לא קל להם לבנות חברה מסוג חדש בפרק זמן קצר. ג. יישובי הקבע כפו על הבדואים להחליף סוגי עיסוק, לוותר על החקלאות וגידול צאן ולהפוך לשכירים, שכן ביישוב הקבע אין מרחבי שטח המאפשרים עיסוקים אלו.

פורסם במקור: שבועון "יום ליום"
תאריך:  03/07/2008   |   עודכן:  03/07/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בין הפטישים והסדן
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
המסביר הלאומי
מומחה למומחים  |  3/07/08 11:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור מרום
היועצת המשפטית
השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס
מדיניות חדשה במשרד מבקר המדינה: ביקורת בזמן אמת; פרסום שמות מבוקרים; הטלת אחריות אישית ודרישה למסקנות אישיות    אחריות אישית חלה על עובדי ציבור נבחרים ועובדים מן השורה כאחד, ואין להפריד ביניהם
איתמר לוין
מתן וילנאי ואבי דיכטר מוכיחים שלשונם עובדת הרבה יותר מהר ממוחם, וששיקולים פוליטיים גוברים אצלם על השכל הישר. והשניים הללו היו ונותרו מהאחראים הבכירים לבטחון המדינה
נרי אבנרי
הסיטואציה שבה החוטפים לא מנדבים אפילו גרגיר מידע אודות החטופים, ובכל זאת ישראל מנהלת איתם מו"מ, היא חולנית והזויה. יותר מאשר זה מעיד על האכזריות של נסראללה, זה מעיד על הטמטום והחולשה של אולמרט. ההתנהלות מול חאלד משעל, לא יותר חכמה. אילו אני ראש ממשלה...
יוסף דוריאל
הניצחון של החיזבאללה בשחרור סמיר קונטאר יכול גם לשמש כבומרנג נגדם. מערך הסברה לאומי ראוי לשמו חייב לדעת איך לנצל את זה בחזית הלוחמה הפסיכולוגית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il