X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הלימודים יוצאים לחופש, אבל האם הזיכרון שמסייע ללימודים גם הוא נופש? ברור שלא
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

שנת הלימודים הסתיימה זה עתה וזה הזמן המתאים לנפוש עם עצמנו וילדנו. ליתר דיוק, אנו מועסקים על-ידי ילדנו כרכזי בידור לשעות הפנאי. הם מפעילים אותנו לבריכה, להצגות, לטיולים, וכו. זה הדבר הנכון לעשות, אבל האם זה הדבר היחיד?
הלימודים יוצאים לחופש, אבל האם הזיכרון שמסייע ללימודים גם הוא נופש? ברור שלא. הוא מתקיים כל הזמן ללא הפוגה. אז מדוע שלא נצרף אותו לרשימה של הפעלות לילדנו וכך נרוויח תעסוקה וגם תרגול כהכנה לשנת הלימודים הבאה (ולחיים בכלל).
ראשית, הבה נבהיר לעצמנו מהו זיכרון. כדי לענות על השאלות: מהו ההפרש של חמש פחות שתיים? מהי בירת מדינת ישראל? מיהו אלברט אינשטיין? אין לנו צורך לפתוח בספר מתמטיקה, בספר גיאוגרפיה ובספר מדע. המידע נמצא אצלנו והדבר היחיד שנותר הוא לשלוף אותו.
חוקרים מגדירים את הזיכרון כיכולת של האדם להרכיב לעצמו מאגר של מידע ובעת הצורך להשתמש בו. המידע נקלט במספר ערוצים בנפרד או בו-זמנית על-פי העדפה האישית.
ישנן מספר דרכים שניתן לאגור מידע

1. שמיעתי, כשהזיכרון השמיעתי הוא המועדף, הוא מסייע לקלוט, לאחסן ולשלוף את המידע בעת הצורך בצורה היעילה ביותר דרך הדברים שאנו שומעים.
2. חזותי, כשהראייה, המילה הכתובה, היא המועדפת והיא מסייעת לקלוט לאחסן ולשלוף את המידע בעת הצורך בצורה היעילה ביותר.
3. תחושתי, כשהאדם מלווה את המידע עם פעולה נלווית, לימוד תוך עשייה. לדוגמא בהקניית הקריאה יש ילדים מכינים את האותיות בפלסטלינה אשר מסייעת להם לרכישת הקריאה.
החוקרים ברבי ווסיסינג (1979) עסקו במחקר של התפישות המועדפות אשר מייעלות את הלמידה. מידע שנקלט והתאכסן תקין זמין בצורה יעילה לשליפה בעת הצורך.
שנים רבות, במהלך שנות לימודי החובה במערכת החינוך של אחת מבנותיי, היה תמיד נשמע בבית רשרושים בשעות אחר-הצהריים מאחד החדרים. הבת למדה עם דלת סגורה וכשמאחורי הדלת התרחש מחזה תיאטרלי שלא נקשר לעניין המקצוע הנלמד: היסטוריה לשון ואפילו מתמטיקה. ביתי נהגה להקריא לעצמה את הטקסטים הלימודיים ולשחזר אותם בקול, לפתור תרגילים כשהיא מסבירה בקול את התהליכים. השמיעה שימשה לה ומשמשת ככלי לחיזוק הזיכרון. וכך היום היא תמיד תדע לשחזר תכנים של פגישות שהיא מנהלת. ואיך מתגברת על החומר הכתוב? מקריאה לעצמה בקול.
על-מנת להבין איזה זיכרון הוא הדומיננטי אצל ילדך, יש צורך לראות את הילד בזמן שהוא לומד: האם כשהוא לומד נושא חדש, הוא מעדיף לקרוא מתוך ספר, או שהוא מעדיף להאזין ולהקשיב למישהו שמסביר את הנושא, או להסתכל בתמונות ולקבל הסבר עליהן, או לערוך רשימות, או ללמוד עם חברים ועוד.
לאחר שביררנו מהו הזיכרון הדומיננטי אצל הילד, ניתן להתחיל לתרגל את אותו הזיכרון. לדוגמא, במהלך נסיעה שגרתית משפחתית: נציג רשימה של חברים שלהם, סדר פעילויות לחופש.
1. הילד עם העדפה השמיעתית - ישחזר לאחר הקראה הילד.
2. הילד עם העדפה החזותית - ישחזר לאחר קריאה. בכל פעם נקריא או נציג פריט נוסף ובכל סבב עליו להגדיל את מספר הפריטים המשוחזרים.
3. הילד עם העדפה תחושתית - מייד לאחר ביקור בגן החיות (או בכל מקום חדש) הילד יצייר את בעלי החיים בדרך הביתה. הזיכרון הוא תחום רחב ביותר אשר נמצא במחקר מתמיד.
כותבת החוקרת מלודי רוזנפלד במאמר על סגנונות למידה: כשמבינים את סגנון הזיכרון של הלמידה של הלומד, מבינים את הסיבה שתלמידים מאוד אינטליגנטים לפעמים אינם מצליחים בשיעורים שרובם פרונטאלים לעומת תלמידים פחות אינטליגנטים המצליחים בשיעורים אלה.

מחברת המאמר הינה מאבחנת דידקטית בעלת Bed בחינוך מיוחד ומורה 30 שנה במשרד החינוך
תאריך:  15/07/2008   |   עודכן:  15/07/2008
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
לעזור לילדים לזכור יותר טוב
תגובות  [ 2 ]מוצגות  [ 2 ] כתוב תגובה 
1
הבעיה איך לחשוב, מידע זה תחרו
מרק טווין  |  16/07/08 09:59
2
סוף סוף קצת הגיון באינטרנט
אזרחית  |  22/07/08 12:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם רבוי
הימים האחרונים מספקים דוגמא לכך כיצד הפעלת שירות עירוני חיוני בירושלים עומדת בסתירה מוחלטת להצהרות בדבר שיפור השירות לתושבי העיר
אלי דורון, עו"ד אתי סדיס-פרל
מורכבותו הרבה של הליך הגירושין מחייבת מומחיות ובקיאות בשפע החוקים וההלכות ובעידכוני הפסיקה המגיעים מבתי המשפט ומבתי הדין השכם וערב
דב גולדפלם
אני מתבייש ששנתיים אחרי כתיבת המאמר המקורי, אני נוכח לדעת שכל מה שנכתב בו התגשם במלואו. לאור התנהלות הכנסת ומערכת המשפט, אני חושש שגם בעוד שנתיים אוכל לחזור ולפרסם את הדברים כלשונם
ראובן לייב
ניחוחות המטבח של ארץ המגף בוקעים מכל פינה במסעדת "איל פסטיו" התל אביבית
אפרי הלפרין
כאשר מוגש בג"צ נגד היועץ המשפטי לממשלה - זוהי כותרת, על אחת כמה וכמה - כאשר מדובר כהונתו של ראש הממשלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il