X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מי מסוגל לצפות את האירועים והמצבים בעתיד כדי לקבוע קריטריונים שהם כה רגישים? מה יקרה אם חלילה אזרח ייחטף ולא חייל? האם מחיר חייל גבוה יותר או נמוך יותר מאזרח? הממשלה הנוכחית פועלת מתוך לחץ של הציבור או של העיתונות, ואלה לא בדיוק המצבים שבהם ניתן לקבל החלטות נבונות
▪  ▪  ▪
אין דינם של חיילים חטופים כדינם של חיילים שנפלו בשבי [צילום: פלאש 90]

במאמר מעניין של שלמה גזית ב-NRG קובע הכותב שקביעת אמות מידה של החזרת חטופים או שבויים היא מבחינת ניסיון שסיכוייו מועטים. צודק הכותב בדבריו, אלא שלאו דווקא רק מן הטעמים שהוא מעלה. יש למהלך מסוג זה בעיות קשות הן בתחום הביטחוני והן בתחום המדיני-פוליטי.
  • 1. האם ניתן לקבוע גורלות של בני אדם באמצעות תקנון או רשימת עקרונות יהיו המומחים נכבדים ככל שיהיו? התשובה היא לא. הנטייה הכללית של צה"ל להפיק לקחים מן העבר הקרוב או הרחוק וליישמם בהווה, ובמיוחד לעתיד, זו טעות אפילו מבחינה רציונאלית. מי מסוגל לצפות את האירועים והמצבים בעתיד כדי לקבוע קריטריונים שהם כה רגישים? ברור שהמגיבים יקפצו על הדוגמה האמריקנית ולאגדה שלא מנהלים שום משא-ומתן על שחרור חטופים או שבויים. ההיסטוריה האמריקנית של שלושת העשורים האחרונים מוכיחה שהמציאות שונה, בלשון המעטה. די בלהזכיר את פרשת אירנגייט, אותה פרשה מסועפת, מלאה בפיקנטריה, מעורבות ישראלית וכדומה במסגרתה שוחררו 66 שבויים אמריקנים מאירן לאחר השתלטות משמרות המהפכה על השגרירות האמריקנית. זו דוגמה אחת שמפריכה את הטאבו כביכול של אי-ניהול משא-ומתן של האמריקנים. גם מדינות אחרות כמו בריטניה למשל, כן ניהלו משא-ומתן. די לאגדות שטובות לקידום אינטרסים פוליטיים נלוזים.
  • 2. נניח שלבסוף יורכב התקנון המיוחל. מה יקרה אז לשיקול דעתה של הממשלה שהיא ריבונית על-פי חוק לעסוק בנושאים מסוג זה? מה יהיה על שר הביטחון או ראש ממשלה כאשר יגיע למסקנה שחייבים כן לשחרר, אלא שהמהלך איננו רשום בקוד לשחרור חטופים? הממשלה הנוכחית פועלת מתוך לחץ של הציבור או של העיתונות, ואלה לא בדיוק המצבים שבהם ניתן לקבל החלטות נבונות. אסור שממשלה תשמיט מידה את הזכות המוקנית בחוק להחליט על-פי מיטב הבנתה את המצב המתהווה כאשר חייל חלילה נחטף או נופל בשבי.
  • 3. אין כל אפשרות לקבוע מראש "מחיר" להחזרת שבויים או חטופים. המחיר הוא תולדה של משא-ומתן שבו חייבים למצות את כל האפשרויות ולשקול בצורה רציונאלית לחלוטין את המהלך כולו. שנית, אין דינם של חיילים חטופים כדינם של חיילים שנפלו בשבי האויב. אין כאן ניסיון להתחכם בסמנטיקה. שבוי הוא חייל שפועל במסגרת מבצעית או מלחמתית ולמרבה הצער הוא נשבה. חטופים הם אותם חיילים ואזרחים שבדרך כלל נחטפים מבלי כל פעולה צבאית של ישראל. האם דינם של אלה ושל אלה אותו הדין? אם כבר הוזכר עניין האזרחים, נשאלת השאלה מה יקרה אם חלילה אזרח ייחטף ולא חייל? האם מחיר חייל גבוה יותר או נמוך יותר מאזרח, למשל ילד? מי בכלל מסוגל לתת מענה באמצעות מרשמים מדויקים?
  • 4. הבעיה המרכזית איננה קביעת "מחירון" לא עבור חטופים ולא עבור נושאים אחרים הקשורים לבטחון המדינה. עיקר הבעיה נמצא בתרבות קבלת ההחלטות וכללי עבודה מיושנים, בלתי רלוונטיים להיום, מחסור חמור במסגרות חשיבה לעתיד והבוז שרוחשים רבים מבין הקברניטים הפוליטיים והצבאיים לכל מי שמציע שינויים מהפכניים בתחום הכה רגיש של ביטחון ישראל.
הניסיון ללכת לפי נהיית הציבור וצעקות הפוליטיקאים שרק לפני זמן לא רב הם היו ליד הגה השלטון ועשו בדיוק את אותם המהלכים, אסור שיקבעו את סדר היום הביטחוני-מדיני. במקום ועדות ותקנונים, מוטב לשנות את כללי העבודה, החשיבה והתרבות של קבלת ההחלטות. ניתן למנוע חטיפות לו מנהיגות ראויה תדע איך להנחיל לצבא ולגורמי הביטחון האחרים עקרונות ודרכי עבודה שיש בהם כדי לסכל את הטעויות האיומות שבגינן נחטפים חיילים.

ד"ר צלו רוזנברג הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי
תאריך:  25/07/2008   |   עודכן:  25/07/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הערות על מסורת הפקת הלקחים
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
כשצה"ל מודיע שסיבות המחדל לא..
כרמלה וישראלה  |  25/07/08 18:18
2
"הם קיבלו מכתבי אזהרה...."
עדה יוכי ואורה  |  25/07/08 20:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אברהם בן עזרא
ד"ר יובל ברנדשטטר
כאשר צחי הנגבי מריח ששעת ההכרעות החשובות באה, אין הוא רוצה להיות אבא של הכישלון, הוא רוצה לחלוק את האחריות עם הגורמים הפוליטיים שמראש אמרו אל תעשה נבלה בישראל    אם הוא רוצה איחוד לאומי, אדרבא, שימליץ על בחירות מוקדמות, ליתן לציבור היהודי לומר את דברו, דברו של הציבור הערבי ידוע מראש
נסים ישעיהו
זה מה שקורה לנו בינינו ובין עצמנו, וגם עם הפלשתינים ובכלל    אנחנו כל הזמן מדברים, ולא טורחים לעצור ולו לרגע, כדי להקשיב להם    והם למדו שכאלה אנחנו, ולזכותם ייאמר שהם יודעים לנצל זאת היטב הם כאילו עובדים עלינו בעינים כל הזמן, אבל יודעים את האמת - שאנחנו עובדים על עצמנו
אפרי הלפרין
אם גורמי המינהל או שאר הרשויות לא מקבלות החלטות, ההחלטות נזרקות לפתחה של מערכת המשפט, והיא נדרשת להחליט בהם. מערכת המשפט לא יכולה לטמון ראשה בחול או לומר - זה לא עניין שלנו!
יהונתן דחוח-הלוי
התמונות לכאורה ברורות – חייל יורה ופוצע פלשתיני כפות    תחקיר מקיף בפרשה מציג שאלות כבדות משקל אשר ראוי לבררן לעומק בחקירת המשטרה הצבאית    ארגון בצלם וצה"ל במבחן העובדות, העדויות והממצאים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il