X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ניתן ללמוד כי היקף חובתו של המבטח נקבע על-ידי הפוליסה בה התקשר המבוטח עם המבטחת. חשוב מכך, ההתקשרות הנ"ל הינה התקשרות חוזית לכל דבר ועניין
▪  ▪  ▪

כידוע, מערכת הביטוח בישראל מעוגנת בחקיקה ומדי פעם אנו עדים לשינוים אשר נעשים בידי רגולטורים בכדי לחזק את מערכת הביטוח בישראל. ככלל, וללא יוצא מן הכלל, מערכות הביטוח הם אלו אשר עורכות את חוזה הביטוח לכלל מבוטחיהם. הלכה למעשה, למבוטח כמעט אין נגיעה בעריכת החוזה. כפועל יוצא נראה על פניו, כי עקרון חופש החוזים נפגע. אך, גם לכך ער המחוקק וקבע כי חוזים אלו, אשר נערכים חוזים ע"י גוף כלכלי חזק ו/או גוף המתקשר עם מאות אנשים ויותר אשר מכין חוזה אחד לכולם, תוקפם יהיה כחוזה לכל דבר, אלא אם כן הדבר אינו עומד במספר קריטריונים שעליהם עמד המחוקק בחוק החוזים האחידים.
חברות הביטוח מציעות חוזי ביטוח שונים המכסים נזקים שונים. נראה אם כן, כי למבוטח ישנן מספר אפשרויות לבטח את נכסו ואת רכושו. כך , במקרה בו דירתו של פלוני ניזוקה חמורות מאש עד כי היה צורך לתמוך את גג הדירה ברלסים, תיקון אשר בוצע בהתאם להנחיית מהנדס קנסטרוקטור מטעם המבטח. הדירה שוקמה וחודשה לשביעות רצונו המלאה של הניזוק, אך האם בעצם העובדה כי גג דירתו נתמך כעת ברלסים (המוסתרים בהנמכת תקרה דקורטיבית ובלוחות גבס ותאורה נאה) יש משום ירידת ערך לדירה? האם שוויה של הדירה בשוק ירד והיא תימכר בפחות? סוגייה זו עדין לא הגיע לפתחה של מערכת המשפט וקשה יהיה לצפות את התוצאה אשר יקבעו בתי המשפט בעניין זה.
ניתן ללמוד כי היקף חובתו של המבטח נקבע על-ידי הפוליסה בה התקשר המבוטח עם המבטחת. חשוב מכך, ההתקשרות הנ"ל הינה התקשרות חוזית לכל דבר ועניין. כפועל יוצא, אנו נראה תמיד, וזהו כלל ידוע במערכת המשפט, כי פירוש הסעיפים יהיה כנגד המנסח. בהתאמה, פירוש החוזה הביטוח על-פי רוב יהיה כנגד המבטחת במקרים שבהם הסעיף ניתן לפרשנויות שונות.
בהנחה שלבעל הנכס פוליסה תקנית, הוא מיד יפנה למבטחת לצורך החזרת המצב לקדמותו. אך, כידוע, נכס שנפגע אינו שווה כנכס שלא נפגע. קרי, נכס שנשרף שוויו יורד והנכס מאבד מערכו. אך, האם בעל הנכס יוכל לתבוע את המבטחת גם בגין ירידת ערך הנכס? נראה כי ישנם שני צדדים למטבע ועל בית המשפט יהיה צורך להידרש לסוגייה זו.
מצד אחד, המבטחת בוודאי תטען כי ירידת ערך הנכס אינו "נזק ישיר" אלא "נזק עקיף", ולכן אין המבטחת אחראית על "נזק עקיף".
מצד שני, בעל הנכס יטען כי זהו אכן "נזק ישיר" במובן זה שירידת ערך הנכס לא הייתה נגרמת אילולא השריפה. כאן המקום לציין כי על בעל הנכס מוטלת החובה להוכיח כמה פרמטרים (דבר אשר משתנה מפוליסה לפוליסה) האחד- סיכון אשר התממש ומכוסה בפוליסת הביטוח; השני - הנזק שנגרם הוא מסוג הנזקים שהמבטח מכסה בפוליסה; שלישית - הנזק שנגרם הינו כתוצאה מהתממשות הסיכון המכוסה. כמו כן, על בעל הנכס להביא ראיות לעניין שיעור הנזק.
איך מראים ירידת ערך הנכס כנזק?
חברות הביטוח, בוודאי יטענו כי שווי הנכס אינו בגדר הסיכונים שחברות הביטוח לקחו על עצמן במסגרת הפוליסה התיקנית. אלא, חברות הביטוח מבטחות את בעל הנכס בגין החזרת המצב לקדמותו. קרי, המבטחת תדאג לסתום את "החור" שנפער בתקרה ובכך סיימה את אשר התחייבה.
בעל הנכס מצדו, יטען, כי ערך השוק של הנכס נמדד לא אצל חברות הביטוח אלא אצל אנשים אשר מעוניינים בנכס וכן בתפיסה של הציבור הרחב. כך, שערכו של נכס שלא נפגע עולה בכמה מונים על נכס שעבר שיפוץ כתוצאה מפגיעה כגון זו בדוגמה לעיל. שכן, אומנם חברת הביטוח החזירה את המצב לקדמותו אך האם ערכו הכלכלי שב כשהיה עובר לאירוע הביטוח?

חשוב לציין כי זוהי אינה עמדת בתי המשפט ו/או החוק שכן סוגייה זו, כאמור, טרם התבררה בבית המשפט. אין באמור לעיל להוות כתחליף יועץ עם עורך דין.
תאריך:  16/08/2008   |   עודכן:  16/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מקרה ביטוח כירידת ערך לדירה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ירידת ערך מהווה נזק ישיר
קטיה שורצמן  |  16/08/08 13:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אלי דורון, עו"ד ירון טיקוצקי
המבוטח אינו מחויב כלל ועיקר להיענות לדרישת חברת הביטוח לערוך בדיקת פוליגרף. יתרה מכך, ברוב המקרים יעשה נכון המבוטח אם יסרב לעבור את בדיקת הפוליגרף ואם הוא משוכנע כי הוא "צודק במאת האחוזים" נכון יעשה אם ייוועץ אם עורך דין, אשר יסביר לו את כל ההשלכות הנובעות מכך
ספי סגל
כל עוד לא ישיב אהוד ברק תשובות מניחות את הדעת ל-4 שאלות מן ההיסטוריה שלו יהיו הוא ומחנהו נגועים
יוני בן-מנחם
ישראל צריכה למנוע את כניסתו של השריר המצרי לשעבר מוחמד בסיוני לתחומה ולהכריז עליו "כאישיות בלתי רצויה" עד שיתנצל ויכחיש באופן גורף וברור את ההתבטאויות שיוחסו לו. ישראל צריכה לשמור על כבודה הלאומי, אף דיפלומט זר לא יעשה זאת עבורה
ראובן לייב
בעיירה הגרמנית, שמדרום לפרנקפורט, היתה פעם קהילה יהודית ענפה, שהטביעה את חותמה על תושביה הנוצרים, ואלה אימצו לעצמם שפה מיוחדת, שאינה אלא הכלאה בין...עברית לאידיש
עו"ד יוסף פנדריך
ביהמ"ש העליון אסר על ביקורת שתטיל דופי בטוהר המידות של השירות הציבורי, גם בלי לנקוב בשמות של עובדים ספציפיים. דמוקרטיה במיטבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il