X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מחרדת הטיסה סובלים עד 20 אחוז מכלל הנוסעים וסדנאות מיוחדות מטפלות בהם בשיטת הדמיון המודרך
▪  ▪  ▪
פחד טיסה

\כל מי שטס אי פעם לארצות שמעבר לים חש, מן הסתם, לפחות פעם אחת, את תחושת המועקה וחוסר הביטחון המתלווה לטיסה, כזו שבה הקרקע נשמטת מרגליו, והוא נאלץ לשבת במטוס, חסר-אונים ממש, ונתון כולו לחסדיו של הטייס.
התחושה הזאת אופיינית במיוחד למי שזוהי טיסת הבתולין שלו. הוא חש פחד-גבהים וקלסטרופוביה, שבה לא ניתן לברוח מדלת המטוס, פשוט משום שזו אינה ניתנת לפתיחה; גם חלון, כדי לשאוף אוויר צח, הוא לא יוכל לפתוח; ומעל לכל מאיימים עליו במהלך הטיסה כיסי האוויר, המטלטלים את המטוס מצד לצד. כל אלה מעניקים לנוסע תחושה של אי-ודאות וחוסר-יציבות מובהק, הגוררת, לא אחת, בחילות והקאות.
לנוסע המצוי תספיק גלולת-הרגעה כדי שתקהה את תחושת הפחד, ואילו הנוסע הדתי יוכל למצוא מזור בספר ה"תהלים" שהוא נושא עמו. תופעות הפחד האלה הן, עדיין, בגדר הנורמה, וכל התחושות שמתלוות אליהן אינן מעידות, בהכרח, על חרדת-טיסה. מפעם לפעם הן עלולות לקנן אצל כל מי שטס, גם אם הוא רואה את עצמו כאדם הרגוע ביותר בעולם.
חרדת טיסה
לעומת התופעות הנורמליות והשכיחות האלה, יש מה שקרוי "חרדת טיסה". זו שגורמת לאי שקט, לפיק-ברכיים, למעין-שיתוק הגוף, לחוסר-אונים, לרעידות ועוויתות, לזיעה ולחיוורון. ככל הידוע סובלים ממנה בין 10 ל-20 אחוז מכלל הנוסעים, בקשת רחבה של כל הגילים. במקרים האקוטיים יש לא מעטים מהם שאינם מעיזים כלל לעלות למטוס, בדיוק כפי שלא יהינו להיכנס למעלית. הנכונות לוותר על הטיסה גוברת אצלם על הרצון העז להגיע לייעד חלומי מעבר לים. הפחד הנורא, המתעצם כל כך, חזק, בסופו של דבר, הרבה יותר מן הכיסופים והערגה לטיול של כיף.
ויש גם כאלה שסובלים מחרדת-טיסה אקוטית מעט פחות. אלה שמוכנים להתנסות, בכל מחיר, ב"טיסה המאיימת". הם יעשו את כל ההכנות הדרושות לטיסה, יגיעו לשדה התעופה, יפקידו את מזוודותיהם בדלפק המסירה, יעברו את בידוק הביטחון, יחתימו את דרכונם בעמדת ביקורת הגבולות, ייכנסו ל"דיוטי-פרי" כדי לרכוש מוצרים ללא מכס ויעלו למטוס. אבל, צרה צרורה, ממש ברגע הכניסה אליו, בטרם יגיעו למושב הישיבה, הם יעשו "אחורה פנה". דקה לפני שהדלתות יינעלו, הם נתקפים, לפתע, בהתקף-חרדה שאינו בר-כיבוש, ואז, ללא היסוס, יתחננו באוזני הדיילת שתפתח להם את הדלת כדי לרדת. עם כל התסבוכת הכרוכה בכך - בין היתר הוצאת המזוודות מבטן המטוס - ערוכות כבר הדיילות למקרים שכאלה והן ייענו לפנייתם-תחינתם של מותקפי החרדה. ככל הידוע המדובר בכמה אלפי נוסעים-בפוטנציה במרוצת כל שנה.
טיפול קבוצתי
ומעל כולם, יש בעלי-חרדה הטסים, בכל זאת, רק בכורח המציאות שנכפתה עליהם. כאלה הם, למשל, בעלי-עסקים, המתפרנסים מנסיעותיהם אל מעבר לים, אמנים וספורטאים, הנאלצים לצאת למופעים ולתחרויות. ויש גם סתם מותקפי-חרדה כרוניים, שבשל צרכים אישיים מוכרחים לטוס. הצרה היא שהם יטוסו רק בלוויית מישהו שיהיה מוכן לשבת לצידם ולהרגיע אותם ושאף יתרצה להחזיק בידיהם וללטפם במהלך כל הטיסה. זה עשוי להיות חבר, סתם מכר, ואפילו דיילת, הנשכרת לצורך כך במיוחד. זו, בעלת הניסיון העשיר בטיסות, תשרה, מן הסתם, ביטחון-מה בנוסע החרד, וגם זה לפחות משהו בשבילו.
כדי להתגבר על חרדת הטיסה, נערכות מעת לעת סדנאות מיוחדות לטיפול קבוצתי בשיטת הדמיון המודרך. בסדנאות האלה, המתקיימות בחסות חברת התעופה "אל על", משתתפים בכל קבוצה בין שמונה לשנים-עשר מטופלים, במסגרת של ארבעה עד חמישה מפגשים, של ארבע שעות כל אחד. טייס ודייל מרצים בפני משתתפי הסדנה על הטיסה והמטוס, ופסיכיאטרית מומחית מקנה להם דרך לשיטת הרפייה ותרגול בתוך מדמה-טיסה וסימולטור. בתום הסדנה מתקיימת למשתתפיה טיסה קצרה, ובעקבותיה נערכות שיחות-משוב.
שלושה חודשים אחרי הסדנה מתקיים בין משתתפיה מפגש-מעקב. במהלך שלושת החודשים האלה צריך המשתתף לטוס, ובמפגש המעורב הוא מדווח על חוויותיו. מחיר הסדנה כמעט בשמיים: כ-4,000 שקל, כולל מחיר ראיון ההתאמה, אך לא כולל מחיר-טיסה.

תאריך:  19/08/2008   |   עודכן:  19/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
התקשורת הישראלית חגגה בקול תרועה רמה את פציעתו של צדוק יחזקאלי; אך הכתבים הישראלים בשדות הקרב - למרות הישגיהם של אברהם ורד, של אורי דן, של רון בן-ישי ושל עוד כמה עיתונאים ספורים - שם התקשורת אינה נמצאת. זה ניכר בסטטיסטיקה העגומה של הרוגיה במלחמות ישראל
נועם אופיר ודוד פרידמן
התפוצה הגדולה של אנשים ומוסדות העוסקים בחומרים מסוכנים יוצרת מצב פרדוקסאלי שבו קיימת סכנה מוחשית לאיום מבפנים - במכוון או שלא - ולא רק מאיום חיצוני. האם העובדה שמאז מתקפת האנתרקס משקיעה ארה"ב, בדומה למדינות אחרות, תקציבי מחקר ופיתוח אדירים לצורך מציאת מענה לאיום ביולוגי מצד ארגוני טרור בינלאומיים הינה נכונה?
אורלי אידו
כל מה שצריך זה קורט הומור, קורט חיבה, קורט אהבה, קורט הערכה, קורט הקשבה, קורט הבנה, קורט הפתעות, קורט בילויים ושני אנשים שרוצים זוגיות איתנה
לילך רובין
סיור מקיף בתחנה והצצה אל מאחורי הקלעים שופך קצת אור על הבניין הגרנדיוזי הזה שבמבט ראשון ושני גורם לתחושת בלבול ותמיהה אולם במבט שלישי מאפשר גישה קצת יותר קלה ונעימה למבקרים בו - מדריך למשתמש - מורה נבוכים
ד"ר אברהם בן עזרא
כאשר אחד מצדדי הדיון סבור כי בית המשפט נוטר טינה כלפיו מאיזושהי סיבה, יש בידו לבקש פסילת השופט, זאת על-מנת שייעשה משפט צדק. אך לא בקלות תתקבל הפסילה, שלפניה עומד הערעור. ומה עם תדמית כושר השיפוט של בית המשפט במצב זה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il