X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מכיוון שרווקות מאוחרת היא עובדה, ומכיוון שסידרת 'סרוגים' אף היא עובדה המצביעה על הווי המתפתח בקרב עשירונים חברתיים מסוימים (ואיני מתייג חלילה לגנאי!) - נזרק לחלל עולמנו לאחרונה פולמוס הלכתי-חברתי נוקב בסוגייה של הפריה מלאכותית
▪  ▪  ▪
הפריה מלאכותית
חישבו על נישואין גם ללא 'אהבה הוליוודית', לשם גידול ילדים, גם אם יש בהם התפשרות חברתית

"לא היו ימים טובים לישראל כט"ו באב וכיום הכיפורים שבהן בנות ירושלם יוצאות בכלי לבן שאולין... וחולות בכרמים. ומה היו אומרות? בחור שא נא עיניך וראה מה אתה בורר לך; אל תתן עיניך בנוי תן עיניך במשפחה; שקר החן והבל היופי אשה יראת ה' היא תתהלל" (משנה סוף תענית)

"הנה חג ה' בשילו מימים ימימה... לכו וארבתם בכרמים, וראיתם והנה אם יצאו בנות שילו לחול במחולות ויצאתם מן הכרמים, וחטפתם לכם איש אשתו מבנות שילו והלכתם ארץ בנימין" (שופטים כא,יט-כא)

סיבה למסיבה
השורות הבאות נכתבות במוצאי ט"ו באב, ולמרות ש'חג האהבה' כבר מאחורינו, בקעה הניחו לי להתגדר בה. וייאמר מיד, השימוש בביטוי 'חג האהבה הישראלי הקדום', המייחס לט"ו באב משמעות של פסטיבל היכרויות עולץ ומפלורטט הינו סילוף פנטסטי. מקורו בניסיון ספרותי-תקשורתי להלביש על המקורות את ריגושי הזיווג בני-זמננו.
קראו שוב את הקטע שצוטט מן המשנה שהוא המקור ל'חג האהבה הקדמון': היש בו שמץ של זוגיות סימטרית? ה'חולות בכרמים' מתרפסות ומתפרכסות כמין שוק-של-שפחות, וכנועות כלפי מי שיואיל לתת עיניו בהן. שימו לב גם לזמירות שבפיהן: "שקר החן והבל היופי אשה יראת ה' היא תתהלל". גם האירוע התנ"כי שצוטט לעיל, הלקוח מפרשת החרמת שבט בנימין בעקבות 'פילגש בגבעה' - אינו מבשר זוגיות: "וחטפתם איש אשתו והלכתם".
אינני יודע איזה רעיונאי (קופירייטר) המציא את ה'סיבה למסיבה' הזו. מכל מקום, ניתפש לאמתלה שנזדמנה ונעדור מעט בבקעה זו.
סרוגים
הרווקות המאוחרת גם בחברה הדתית-לאומית היא עובדה, ואין דרכי להתווכח עם עובדות. צדקה עשו עמנו מפיקי הסדרה הטלוויזיונית 'סרוגים' שהציבו מראה מלוטשת מול פני ביצת הרווקוּת. דומה כי הסידרה רק 'עושה רע' (לפחות בקטעים שצפיתי) למי שחושב/ת כי יש משהו חיובי בחיי מתח אלו, למרות אווירת הדרור וה'מה שבא לי'.
מכיוון שרווקות מאוחרת היא עובדה, ומכיוון שסידרת 'סרוגים' אף היא עובדה המצביעה על הווי המתפתח בקרב עשירונים חברתיים מסוימים (ואיני מתייג חלילה לגנאי!) - נזרק לחלל עולמנו לאחרונה פולמוס הלכתי-חברתי נוקב בסוגייה הבאה:
הפריה מלאכותית לרווקות
"אישה הבוחרת ללדת ללא נישואין באמצעות תרומת זרע היא אכזרית, הבאת ילד יתום לעולם היא מעשה רשעות שלא יעלה על הדעת" - כך הרב נחום אליעזר רבינוביץ, ראש ישיבת מעלה אדומים. החרה-החזיק אחריו הרב יעקב אריאל: "אי אפשר לעזור למישהו על חשבון מישהו אחר. אין דבר כזה משפחה חד הורית, כמו שאין מרובע שהוא עגול. משפחה זה אבא, אמא וילדים". לעומתם הרב יובל שרלו קשוב למצוקה האישית וסבור "שלומר לבחורה שהגיעה לגיל 37 ולא מצאה מי שיתחתן איתה, שלא לממש את ההורות שלה, זה אכזרי יותר, בעיקר כשאין מניעה הלכתית בנושא".
ללא ספק, כפות המאזניים בשאלה זו היא שאלת 'המדיניות ההלכתית', ולאו דוקא הלכה מתמטית פסוקה. הדילמה נובעת גם מהשאלה מי במוקד, הפרט או החברה? בצד ההלכתי ה'יבש', הפרטני, כנראה שאין איסור מוגדר בהריונה של רווקה מהזרעה מלאכותית, כאשר עדיפות (ולדעות רבות רק) אם ה'תורם' הוא נכרי (ואין כאן המקום לפרט). לדעתי לפנינו דוגמא ל"הלכה ואין מורין כן", בודאי לא ברבים ולא כפסיקה כוללנית.
מנגד, מזדקרת במלוא עוזה שאלת ה'משפחה' וערכיה שהייתה מעולם סמל התרבות היהודית. לא זו בלבד שמביאים לעולם יתום מלידה, אלא שאין לו מורשת-אב כלל ואפילו זהותו עלומה. עובדת היותו נכרי מוסיפה למאזן הרגשי השלילי. לא צריך להיות פסיכולוג דגול להבין איזה 'תיק' ממיטים על ראש הרך היִילוד. ואגב, מה הפתרון לרווק ממין זכר, היאך יחווה אבהות?
ילדים באים מחתונה
אני פונה במישרין לכל הנוגעים והנוגעות בדבר, ובוודאי למי שמוכנה לממש את אמהותה גם במחיר כה קשה של הבאת ילד חסר יחוס-אב; חישבו על חלופה פחות דרמטית, לדעתי, שהוכיחה את עצמה במשך דורות ובכל התרבויות: נישואין גם ללא 'אהבה הוליוודית', נישואין לשם גידול ילדים ויצירת תא משפחתי משותף, גם אם יש בהם התפשרות חברתית מסוימת, ואפילו גדולה.
אני מעז לשאול את הרווקות המבוגרות יחסית, המוכנות לחשוב על הפרייה מלאכותית גם במחיר של חסך משמעותי לצאצא המיוחל, ולא רק אותן: אולי הקרבן להינשא למי שהחבֵרות מציעות, או אתרי השידוכים, גם אם הוא לא מגיע על 'סוס לבן' - אולי קרבן זה נמוך יותר מכל יתר החלופות? שאלה זו מכוונת לא רק ל'סרוגים', ואינה קשורה למיגבלות הלכתיות בדברים ש'בינו לבינה'. אני בטוח (מסברא) כי רבים ורבות עלתה בידם להקים בתים חמימים, גם אם ה'אהבה המפונטזת' בין בני הזוג איננה מרקיעה שחקים...
נקודה למחשבה, וסליחה על חדירה לרגשות אינטימיים!

תאריך:  21/08/2008   |   עודכן:  21/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ילדים באים מאהבה?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אל תשחק את תפקיד הבורא.... ל"ת
י.ש  |  22/08/08 11:28
2
החיים, החיים
רוך ג.  |  22/08/08 11:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גיא רוה
השופטים בבתי המשפט לענייני משפחה משמשים בפועל כחותמת גומי לכל הפחות בנושא החשוב והעקרוני ביותר - משמורת ההורים על ילדם
אלי וינוקור
כולם שמעו על עשר הספירות - אבל רק מתי מעט מבינים על מה בעצם מדובר. סדרה חדשה בנושא עץ החיים הקבלי כמפה של הנשמה בדרכה אל אלוהים
יוני בן-מנחם
תנועת החמאס וירדן עומדות בפני חידוש היחסים ביניהן לאחר תקופה ארוכה של מתיחות.המלך עבדאללה מעדיף התפייסות עם החמאס שמעמדו התחזק בשנה האחרונה על פני עימות עמו. תנועת החמאס רואה בפיוס צעד נוסף בביסוס מעמדה כנציגה החדשה של העם הפלשתיני
ראובן לייב
שר הביטחון, פנחס לבון; ראש אמ"ן, בנימין ג'יבלי, ו"האדם השלישי" פאול פרנק, יזמו במשותף פעולת-כשל חובבנית והרפתקנית, שהביאה להידרדרות היחסים של ישראל עם מצרים
אפרים הלפרין
אין ולא הייתה בתולדות בית המשפט העליון, מאז משפט קול העם המפורסם, ועד עצם היום הזה פגיעה אנושה יותר וחמורה יותר בזכויות יסוד במדינת ישראל, על-ידי בית משפט, מאשר פסק דינה של השופטת פרוקצ'יה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il