X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ירדן נמנעת עד כה מלהתייחס באופן רשמי לחידוש קשריה עם תנועת החמאס אך בכירים ירדנים מדגישים כי המלך עבדאללה נחוש לשמור על האינטרסים של הממלכה ההאשמית גם אם הדבר יהיה על חשבונה של הרשות הפלשתינית
▪  ▪  ▪
משעל. יבקר בירדן

הרשות הפלשתינית מודאגת מאוד מהידיעות שהתפרסמו באחרונה על התקרבות בין שלטונות ירדן לתנועת החמאס בעקבות ביקורם של שני חברי הלשכה המדינית של החמאס בעמאן ופגישתם עם ראש המודיעין הירדני מחמד א-ד'הבי. בכירים ברשות מודאגים גם מביקורו הצפוי של ח'אלד משעל ראש הלשכה המדינית של החמאס בירדן. משעל הורחק מירדן לפני כעשר שנים, אך ברשות הפלשתינית מנסים להמעיט מחשיבות הביקור הצפוי בטענה כי אין לכך שום משמעות מיוחדת שכן לח'אלד משעל יש דרכון ירדני.
לפני כמה ימים התראיין יאסר עבד רבו, מזכיר הוועד הפועל של אש"ף ברדיו "קול פלשתין", תחנת השידור הרשמית של הרשות, וטען כי ירדן מקיימת קשרים מדיניים רק עם הרשות הפלשתינית וכי מגעיה האחרונים עם תנועת החמאס היו במישור הביטחוני בלבד. אין מה להשוות בין מעמדו של אש"ף לבין מעמד החמאס בעיני ההנהגה הירדנית אמר עבד רבו, מעמדם של אש"ף והרשות הפלשתינית הוא חזק יותר ואיתן יותר בעיני ירדן.
עבד רבו תקף בצורה עקיפה את תנועת החמאס ואמר כי היא פגעה בעבר בביטחונה של ירדן וכי על כל גוף פלשתיני להימנע מלהתערב בעניינים הפנימיים של כל מדינה ערבית, תהא אשר תהא, כיוון שהדבר פוגע באינטרסים הפלשתינים.
עבד רבו ניסה לתאר את המגעים בין תנועת החמאס לבין ממשלת ירדן כ"חיסול ספיחי ומשקעי העבר" ואמר כי מדובר בדבר רצוי, אך הקשר הפוליטי הבלעדי של ירדן הוא עם הנציג הלגיטימי היחידי של העם הפלשתיני הלא הוא אש"ף.
ניסיונם של בכירי הרשות הפלשתינית להמעיט באופן פומבי מחשיבות ההתקרבות בין ירדן לתנועת החמאס מעיד יותר מכל על מידת הלחץ שבו נמצאת הרשות הפלשתינית. היא חוששת כי תחילת התקרבות זו היא שלב ראשון בהכרה של ירדן בתנועת החמאס כנציג לגיטימי של העם הפלשתיני במקום אש"ף וכי בשלב מאוחר יותר עלולה ירדן "לסגור עסקה" עם תנועת החמאס כי אין לה תביעות לגבי ריבונות על הגדה המזרחית של הירדן וכי מדינה פלשתינית עצמאית תקום אך ורק בגדה המערבית, כל זאת על חשבון אש"ף, כדי להבטיח את המשך קיומה של הממלכה ההאשמית.
יש לציין כי ירדן הרשמית שומרת על שתיקה רועמת ולא מתייחסת להדלפות של בכירי החמאס מהפגישות עם ראש המודיעין הירדני. ירדן מעדיפה בשלב הזה לעגן את ההבנות השקטות שאליהן הגיעה עם מנהיגי החמאס על הפסקת הפעילות החתרנית של החמאס בירדן ונראה כי התייחסות רשמית של ירדן למגעים עם תנועת החמאס תהייה רק לאחר שח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של החמאס, יגיע לביקור בירדן.
מה השתנה?
האם ירדן תשנה בקרוב את מדיניותה כלפי אש"ף והרשות הפלשתינית בעקבות ההתפייסות עם תנועת החמאס? להערכתי לא. ירדן תמשיך להכיר באש"ף כנציג הלגיטימי והיחיד של העם הפלשתיני כל עוד החלטות ועידת הפסגה הרבית ברבאט מ-1974 הן בתוקף. ירדן גם מחויבת להמשך התהליך המדיני של אש"ף עם ישראל, שכן היא בעצמה חתומה על הסכם שלום עם ישראל. ויש לציין גם שירדן הביעה את מורת רוחה הרבה מההפיכה הצבאית של החמאס ברצועת עזה לפני יותר משנה.
אם כן מה השתנה? ובכן הדבר פשוט מאוד, המלך עבדאללה קורא היטב את המציאות החדשה בשטחים, הוא רואה מול עיניו את תנועת החמאס כובשת בסערה את רצועת עזה כשפניה גם אל הגדה המערבית. הוא מעוניין לחדש עמה את הדיאלוג מכיוון שהיא נחשבת "כוח עולה "בשטחים הפלשתינים ובאותה הזדמנות גם לסחוט ממנה הבטחות כי תפסיק את פעילותה החתרנית בירדן נגד משטרו. אם מדינות ערביות אחרות מקיימות עימה קשרים מדוע שירדן לא תעשה זאת?
אין בכוונתו של המלך הירדני להחליף בקרוב את קשריו עם מחמוד עבאס, ראש הרשות הפלשתינית, בקשרים חדשים עם ח'אלד משעל ראש הלשכה המדינית של החמאס, אך מבחינתו האופציה הזו היא בהחלט אפשרית אם המציאות תחייב זאת. מה שחשוב למלך עבדאללה הוא המשך שלטונו והמשך קיומה של הממלכה ההאשמית. ירדן עשתה מבחינתה "ויתור היסטורי", בסוף שנות השמונים, על שליטתה בגדה המערבית והיא רוצה את התמורה הנאותה לכך.
ההנהגה הירדנית מעוניינת שהמדינה הפלשתינית העתידית תקום בגדה המערבית ורצועת עזה ושבכך תחלוף סכנת הקמת מדינה פלשתינית גם בשטחי הגדה המזרחית במקומה של ירדן שיותר ממחצית תושביה הינם פלשתינים. זו היא המטרה העיקרית של המשטר הירדני והוא לא יבחל בשום אמצעי להשיגה גם במחיר ויתור על אש"ף ועל ראשו מחמוד עבאס אם יהיה צורך בכך.
תאריך:  26/08/2008   |   עודכן:  26/08/2008
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
אינטרסים ירדנים
תגובות  [ 3 ]מוצגות  [ 3 ] כתוב תגובה 
1
תכונות גנטיות אכן עוברות מדור
אחמד זיבי   |  26/08/08 10:46
2
"מי שהולך לישון עם כלבים..."
י.ש  |  26/08/08 11:22
3
מדוע להשתמש בבטויים ערביים?
הניה  |  26/08/08 22:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מוטי פלד
נכי צה"ל חסרי תעסוקה ועניין בחיי השגרה (לכאורה בגלל טיפול כושל של אגף השיקום וארגון נכי צה"ל), התחילו לפרוח, להיות עסוקים, עכשיו יש להם עניין בחיים, יש סיבה לקום בבוקר, יש על מה לדבר, להיאבק, סוף סוף "סופרים" אותם, הם מתחילים להיות חשובים, פתאום יש להם מחזרים שמבקשים - מתחננים מהם להשתייך ל"מחנה" שלהם, אפילו משתדלים לעזור להם ביתר מרץ, הללויה! ימות המשיח כבר כאן!
יוסי אחימאיר
היעלה על הדעת שמדינת ישראל, שעשתה צעד כה מכאיב מבחינתה, בנסיגה החד-צדדית מעזה, בעקירת אלפי יהודים מבתיהם ומיישוביהם - תמצא עצמה מותקפת וביתר שאת, גם טילית וגם תעמולתית, ולא תשיב בשתי חזיתות אלה מלחמה שערה? מה קרה לעם היושב בציון ולממשלתו שהיא כה רופסת?
ראובן לייב
ילדים מועלמים על-ידי הוריהם ומועברים לרשתות-זנות ופדופיליה, שאצלן הם עלולים להפוך, באמצעות סמים, לעבדים נרצעים, ויש מהם גם שעוברים עינויי-תופת המסתיימים במוות. הסצנריו של מקרים אופייניים
עו"ד יוסף פנדריך
פסק הדין של בית המשפט העליון בעניין 'חופש הביטוי' של אונגרפלד מוכיח כי אין דמוקרטיה אמיתית בישראל. יש לאמץ את המשפט האמריקני שבבסיסו עומד חופש הביטוי
איתן גנור
המחשבה כי היועץ המשפטי לממשלה יפסול מינוי של אדם לתפקיד בגלל התבטאות גזענית צריכה להניח את דעתנו, כי פירוש הדבר שקיימת סנקציה למניעת "חופש הגזענות" של הממשל בישראל על-ידי אי מינוי לתפקיד ציבורי רם מעלה של אדם שהתבטאויותיו נתפסות כבלתי ראויות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il