X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההיסטוריה האנושית רוויה בהרג וסבל שנעשו בשם הדת, כתוצאה מהטוטליטריות וחוסר הסובלנות שבה, שהובילו ומובילים לא פעם להרג המוני וסבל בל יתואר. מתברר שהפרשנות והיישום של דת לא פעם רחוקים מאוד מהערכים המוצגים. העולם המודרני בנה מערכת ערכים הומניסטית השמה את האדם במרכז, ומקנה לו זכויות בסיסיות. גם כאן היישום לא פעם רחוק מהכוונה
▪  ▪  ▪
להנחיל גם ערכים

כותב מנחם ברוד במאמרו "איזה חינוך הם יקבלו?" (Nfc 27.08.2008): "ערכים שאינם מבוססים על אמונה בה', לעולם יהיו רופפים ונתונים לשינויים. מוסריות המושתתת על נימוקים אנושיים, עלולה להשתנות על-פי הנסיבות והצרכים. רק ערכים הנובעים מאמונה בה' הם מוחלטים ואין להזיזם. הדיבר "לא תרצח" - הוא מוחלט."
הדיבר "לא תרצח" - הוא אכן מוחלט, הפרשנות לא. כך נולדו דין רודף ודין מוסר. תשאל את יגאל עמיר, ואת הרבנים והאנשים שתמכו ותומכים בו, הרי מבחינתם זה היה הגנה עצמית בחזקת "הקם להרגך השכם להרגו" ולא רצח.
אם נחזור בזמן, הרי האינקוויזיציה בספרד הרגה ועינתה אלפים רבים בשם הדת, ובימי הביניים עשרות אלפי נשים הועלו על המוקד כי אנשי הדת הגדירו אותן כמכשפות. ההיסטוריה לא חסרה דוגמאות כאלה עד ימינו, כאשר הדת התורנית שמשמשת להרג המוני היא האיסלאם.
עיקרון הטוטליטריות של הדת הוא שמונע ביקורת ופותח פתח לייצור פרשנות אותה מקבלים המאמינים ללא עוררין. כך גם פטור אדם ממתן דין וחשבון על מעשיו שהרי הוא רק עושה את המוטל עליו - התפרקות טוטאלית מאחריות אישית.
כותב מר ברוד: "מוסריות המושתתת על נימוקים אנושיים, עלולה להשתנות על-פי הנסיבות והצרכים". אכן, אך האם זה פסול? אחרי שהוכחנו כי היישום המעשי של המוסר הדתי משתנה מנימוקים "אנושיים", מדוע שלא ייבחנו עקרונות המוסר מזמן לזמן. אם העיקרון מספיק חזק הרי ממילא יעמוד במבחן הזמן ולא ישתנה.
הפרשנות ההומאנית להגנה עצמית, כפי שבאה לידי ביטוי בחוקי המדינה, מצומצמת מאוד ומגינה על חיי אדם הרבה יותר מהפרשנות הדתית הרחבה הרבה יותר במסגרת דינים שונים כגון דין רודף ודין מוסר.
כותב מר ברוד: "בימינו דעכו הערכים. המערכת רואה את יעדיה בהשגת ציונים ובטכנולוגיה. אף יש הטוענים כי למורים אין כלל זכות לעסוק בתחום הערכים ובעיצוב השקפת-עולמו של התלמיד, שכן מי הסמיך אותם לקבוע את הערכים הראויים אף זו הוכחה למשבר הערכים העמוק הפוקד את החברה המודרנית".
טעות גסה. לא הערכים דעכו אלא יש כישלון עמוק ומתמשך של הנהגת המדינה ומערכת החינוך הישראלית ללמד ולהטמיע את הערכים. ישנן מדינות שבהן ערכי ההומניזם מפותחים ומערכת החינוך משקיעה מעל ומעבר לחנך ולא רק ללמד.
מונופול ערכי הדת
יואיל מר ברוד ויקרא את מגילת זכויות האדם של האו"מ, או את החוקה האמריקנית ואחרות, ואף את הכרזת העצמאות של מדינת ישראל. לצערנו, דווקא הכללת חוקי דת במסגרת חוקי המדינה היא המונעת הקמת חוקה דמוקרטית אמיתית, כזו המיישמת את הכרזת העצמאות ואת מגילת זכויות האדם שעליה מדינת ישראל חתומה, חתומה אך לא מקיימת.
מהכרזת העצמאות: "מדינת ישראל תהא פתוחה לעלייה יהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות."
ולדוגמה מעקרונות מגילת זכויות האדם, סעיף טז (1): "כל איש ואישה שהגיעו לפרקם רשאים לבוא בברית הנישואין ולהקים משפחה, ללא כל הגבלה מטעמי גזע, אזרחות או דת. הם זכאים לזכויות שוות במעשה הנישואין בתקופת הנישואין ובשעת ביטולם."
הכרזת העצמאות תלויה כמעט בכל כיתה במערכת החינוך הממלכתית, אך האם עקרונותיה מוטמעים? מגילת זכויות האדם כלל אינה נלמדת, האם שמה יגלה הנוער כי חלק מחוקי המדינה סותרים את זכויות האדם הבסיסיות?
ובכן ידידי מנחם ברוד, זה לא שאין ערכים מלבד הדת, רק שאין מלמדים ומטמיעים אותם כהלכה, או מתוך מחשבה מוטעית כי הם מובנים מאליהם, או שמה מתוך שמירת מונופול ערכי הדת. ואני מודע לכך שמאמר זה עלול לקבל לא מעט תגובות זועמות, שהרי כפי שאמרתי, סובלנות אינה ערך לרוב המאמינים בדת.

תאריך:  28/08/2008   |   עודכן:  28/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ערכים זה לא רק אמונה בה'
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
איתן, הפעם קלעת בול, בראוו
אפרי הלפרין  |  28/08/08 14:21
 
- חן חן... ל"ת
איתן גנור  |  28/08/08 18:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד משה גולדבלט
אהוד ברק בראש מפלגת העבודה מסמל את הבגידה הגדולה של המפלגה, ושלו אישית, בערכים המקוריים ובשורשים החברתיים והערכיים מהם צמח. זאת בניגוד משווע לנאמנותו של נתניהו לעצמו, לערכיו ולערכי תנועתו. המרחק בין הנהגת מפלגת העבודה לעם הוא כמרחק שבין משמר השרון, או אפילו כוכב יאיר, למגדלי אקירוב
איתמר לוין
מדוע מסתירה התורה את מקומו של בית המקדש? הרמב"ם נותן שלוש תשובות, שכולן אקטואליות. ויש עוד הסבר עקרוני אחד
ראובן לייב
דרך ארוכה עשתה המסעדנות בארץ ב-60 שנות קיום המדינה. סיפור-חיים קולינרי, שראשיתו ב"תנובה" העממית והישראלית של הימים ההם, וסיומו במסעדת הצמרת היוקרתית והבינלאומית של היום
אורנה רב-הון
אני מרגישה אחריות אישית למה שהתרחש בסברה ושתילה, למרות שלא הייתי שם    אני מרגישה אחריות אישית בכל פעם שמתרחשים מלחמה או רצח. כי על-פי הקבלה כל אחד ואחת מאתנו אחראי לתיקון שלו, ובכך הוא אחראי גם לתיקון הקולקטיבי    לקראת ראש השנה הגיע הזמן להכיר בטעויות שעשינו, ולהתחיל את התיקון
עו"ד פנחס (פיני) פישלר
"אני אחד המפכ"לים הטובים של המשטרה"    מפכ"ל המשטרה דודי כהן התראיין ל"מה בוער" בגל"צ - אצל רזי ברקאי ומעיד על עצמו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il