X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאחר ביקורת ציבורית נוקבת על קלות הענישה לעבריני תנועה חוזרים, התערב המחוקק ותיקן את פקודת התעבורה, תיקון אשר נכנס לתוקפו בימים אלו ממש. ובמה הדברים אמורים?
▪  ▪  ▪
להפחית בתאונות

מי מאיתנו לא חזר ו"קיטר", למראה אותם נהגים שמואשמים בגרימת תאונות דרכים שגבו חיי אדם, נהגים אשר גליון ההרשעות הקודמות שלהם עמוס הרשעות מסוכנות שחוזרות על עצמן, כך שתמיד עולה השאלה כיצד הם ממשיכים לנהוג בכלל?
לא עוד. לאחר ביקורת ציבורית נוקבת על קלות הענישה לעבריני תנועה חוזרים, התערב המחוקק ותיקן את פקודת התעבורה, תיקון אשר נכנס לתוקפו בימים אלו ממש. ובמה הדברים אמורים?
האזהרות הראשונות, או שיטת 3 הפסילות והחוצה,זמנית: על-פי הסעיף החדש בפקודת התעבורה, סעיף 40א (א) (1), אם הורשע נהג בעבירות הבאות: נהיגה בשכרות או נהיגה תחת השפעת סמים, גרימת מוות בנהיגה רשלנית או גרימת מוות תוך נהיגה, הפקרה לאחר פגיעה בתאונת דרכים, אי עצירת רכב לפני מסילת ברזל כשמחסום המסילה נע הן לחסימת הדרך או פתיחתה כאשר ניתן להבחין ברכבת או באות אזהרה שלה, נהיגה בזמן פסילה או בניגוד לתנאים שנוספו לרשיון הנהיגה, ובעשר השנים שקדמו למועד ביצוע אותה עבירה כבר הורשע לפחות פעמיים על אחת מהעבירות האמורות, דינו - נוסף על כל עונש אחר - פסילה מקבל או מהחזיק רישיון נהיגה, לתקופה שלא תפחת מעשר שנים.
והחוצה סופית: על-פי הסעיף החדש 40א (א) (2), מי מנהגים אלו שיוסיפו חטא על פשע ולאחר שנפסלו כאמור, ושוב יורשעו על עבירה מהעבירות המנויות בפסקה מעל, מיום פסילתם עד שנתיים מיום חידוש רשיונם מחדש, דינם - נוסף על כל עונש אחר - פסילה מקבל או מהחזיק רישיון נהיגה לצמיתות.
ומה עם עבריני תנועה "חרוצים" בעבירות קצת פחות חמורות? החוק לא מסתפק "במועט" והסעיף החדש ממשיך להלום בעברינים המועדים, תוך קביעת עונשי מינימום חמורים גם לנהגים שעברו עבירות "קצת פחות" חמורות, אך התמידו בעשייתם, הענישה מתחילה בשנתיים פסילה אך ככל שהנהג מתמיד בביצוע העבירות הוא עלול לאבד את רשיון הנהיגה לצמיתות.
ושוב 3 אזהרות ולאחריהן החוצה זמנית:
על-פי סעיף 40א (ב) (1), אם הורשע אדם באחת העבירות כפי שמנינו מעל, או עבירות הקרויות עבירות התוספת העשירית - וכאן מתווספות עבירות חמורות נוספות שהן - נהיגה ללא רשיון נהיגה (למעט מי שלא חידשו), אי ציות לרמזור אדם, עקיפה תוך חציית קו הפרדה או בדרך לא פנויה, עבירה של נהיגה במהירות מופרזת, אי מתן זכות קדימה להולכי רגל במעבר חציה - למעט עבירות קנס. ובחמש השנים שקדמו למועד ביצוע אותה עבירה כבר הורשע לפחות פעמיים על אחת מהעבירות האמורות, דינו - נוסף על כל עונש אחר - פסילה לתקופה שלא תפחת משנתיים ימים.
והחוצה סופית: על-פי סעיף 40א (ב) (2) אם נפסל אדם לפי פסקה (1), והוא הורשע שלוש פעמים על עבירה כאמור מעל, שעבר מפסילתו ועד חמש שנים לאחר שחידש רשיונו, דינו - נוסף על כל עונש אחר - פסילה מקבל או מהחזיק רישיון נהיגה, לתקופה שלא תפחת מחמש שנים. ואם שב הנהג והורשע לאחר כל זאת, שלוש פעמים על עבירה מהעבירות המנויות בתוספת העשירית בתקופה שממועד פסילת הרישיון ועד חמש שנים לאחר שחודש, דינו - נוסף על כל עונש אחר - פסילה מקבל או מהחזיק רישיון נהיגה לצמיתות.
יש לציין כי לעניין סעיף זה, יראו מספר עבירות באירוע אחר, כעבירה אחת. אולם מנגד, במניין ההרשעות הקודמות, יובאו בחשבון גם הרשעות שקדמו ליום תחילתו של חוק התיקון בחוק, למעט הרשעות בעבירות קנס, דהינו נהגים בעלי עבר תעבורתי חמור עלולים למצוא עצמם נענשים לחומרה בעקבות תיקון החוק באם יבצעו ולו עבירה נוספת אחת - מאלו המוזכרות מעל.
אגב, יוזם התיקון המקורי, חבר הכנסת גלעד ארדן, העריך כי מספר הנהגים שיושפעו ישירות מהחוק הנם 2,464 אולם יש להניח שאלו הנהגים המסוכנים ביותר במדינה ובמשך הזמן (לצערנו הרב) יצטרפו אליהם נהגים נוספים.
אז מה עם סמכות השופטים?
מיד כאשר הועלתה ההצעה המקורית לחוק, נשמעה ביקורת רבה לגבי מעמד השופטים בנושא, שכן תיקון פקודת התעבורה מצמצם במידה רבה את סמכות השופטים לעניין הענישה שאשר בסופו של יום הם אלו אשר קובעים אותה לשבט או לחסד, אשר על כן נקבע מפורשות בחוק כי בית המשפט רשאי בנסיבות מיוחדות שיפרש בפסק הדין, להורות על פסילה לתקופות קצרות יותר מהתקופות האמורות ובלבד ששוכנע כי אין בהמשך הנהיגה על-ידי הנאשם משום סכנה לציבור וכן רשאי בית המשפט לקבוע כי פסילה שנקבעה לפי סעיף אחר לפקודה זו תהיה חופפת לפסילה לפי סעיף זה.
האם זהו פתח ההצלה לנהגים העברינים, פתח שיכול למוסס את כל תכלית החוק? תלוי בזווית ההשקפה שכן ברור שלשופט צריכה להיות סמכות להקל את רוע הגזרה במקרים מסוימים ובנסיבות מיוחדות, אולם מנגד כל תיקון החוק נבע מהרגשת המחוקק (והלוביסטים לתיקון החוק כגון העיתונאי חיים הכט), כי רחמי בית המשפט היו רחומים מידי וכי כל המרחם על האכזרים סופו להתאכזר לרחמנים, כך שימים יגידו כיצד תנצל המערכת את הסעיפים החדשים שהועמדו לרשותה.
לסיכומו של דבר
כותב שורות אלה, סבור כי לא מדובר בכלים חדשים למערכת וכי שופטי התעבורה יכלו גם לפני תיקון החוק להורות על פסילות ממושכות ואף פסילה לצמיתות בנסיבות מיוחדות, מה גם שהתיקון הנוכחי הותיר להם יכולת שלא להעניש לחומרה, באם ימצאו לנכון. אולם מדובר במסר מצד המחוקק למערכת המשפט לגבי רמת הענישה שהוא מצפה לראות כחלק מהמערכה למלחמה בתאונות הדרכים - אלא שלדעת כותב שורות אלו יש להשקיע כזה מרץ ומאמץ בחינוך נהגים, בתקציב לתשתיות דרכים ותקציב אכיפה למשטרת ישראל, שכן ברור שכאשר העבריין מגיע כבר לבית המשפט הרי זה מאוחר מדי למנוע את התאונה שגרם.

הערה: מדובר במאמר כללי, שאינו מהווה תחליף ללשון החוק (וראה לעניין זה פקודת התעבורה ותקנות התעבורה), המאמר אינו מהווה חוות דעת משפטית ואינו משמש תחליף לייעוץ משפטי באמצעות עו"ד מומחה לדיני תעבורה.
עו"ד לדיני תעבורה, ממשרד אנושי ושות', מח' דיני תעבורה.
תאריך:  02/09/2008   |   עודכן:  02/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ענישה לעברייני תנועה חוזרים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הכל קשקוש
ע.ג1  |  2/09/08 13:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליזה גרשון
תגובתה של עליזה גרשון, מנהלת ארגון "צו פיוס", לעצומה נגד הצבת קרוונים לשימוש החינוך החרדי בלב שכונת קריית יובל
רות פורסטר
סרובו של ניצב בר-לב לדרישות הממונים עליו הוא חריגה מכללי ההיררכיה הנדרשים כמרכיבים בכל ארגון, על-מנת לשמור על הסדר והמשמעת הנדרשים בכל חברה
דר' מוטי גולן
בתקופה פוליטית סבוכה זאת ולקראת בחירת מנהיג חדש לעם, עלינו לשאת עינינו לתנ"ך ולמצוא בו את המודל למנהיג חיובי: מלך שעבורו המילה "אחרי" היא לא רק המלצה    מלך שעליו מוטלת החובה להוביל את העם ולא להיות מובל הן מהבחינה המדינית-כלכלית והן מבחינה רוחנית
עו"ד אברהם פכטר
איך ייראה בית המשפט העליון 2009-2013 ומה יהיה הרכב השופטים העליונים    האם ימשך קו האקטיביזם השיפוטי או פסיביות משפטית ואולי הקו הישן והקלאסי של מעמד בית המשפט העליון
עו"ד עוז גדות
בימים אלו, חוזר לפתחנו האיום הקיומי וזאת הרבה יותר מתמיד, נוכח התפתחות איום הגרעין האירני ואיום הטילים של החיזבאללה בצפון. מדי דור קמים עלינו לכלותינו ואנו נלחמים באויבינו והודפים אותם, זאת בעיקר באמצעות אותו הדבק המיוחד שחיבר אותנו כל השנים – הוא אותו דבק שעל-פי תחושתי האישית אבד לנו מעט בעשור האחרון    כיצד ננצח את המלחמה הבאה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il