X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העיתונאים חטאו לעבודתם משום שהם נמנעו או קיבלו על עצמם את כללי המשחק שהכתיבו התדמיתנים. הם לא שאלו שאלות קשות, לא חקרו שתי וערב את המועמדים, לא עסקו בגילוי נאות של מה שידוע להם. פשוט הם עסקו, ברובם המכריע בתעמולה לטובת מי מן המועמדים
▪  ▪  ▪
לבני. התגייסו לטובתה

מי שעדיין היה זקוק להוכחות אמפיריות עד כמה המערכת הפוליטית הישראלית נמצאת במשבר, ודאי עקב אתמול אחר התנהלות הבחירות המקדימות בקדימה. לא תהיה זו הגזמה רבתי אם ייקבע כאן שלו הוגי הדעות החשובים ביותר של הדמוקרטיה היו מביטים במתחרש, לבטח היו חוזרים לעולם שכולו טוב. נכון שאין כאן חידוש או פטנט ישראלי אלא זהו הדפוס הפוליטי שתפס מקום של קבע הן בישראל והן במדינות אחרות ומקורו, איך לא, ארה"ב.
הפסטיבלים המלווים את הבחירות מופקים על-ידי מיטב האמרגנים והאינטרסנטים המיידים ונועדו הם להסיח את דעת הציבור מן המהות ולשווק, כפי שמשווקים עגבניות ללא טעם כאילו המדובר במעדנים. למדנו הרבה מן האמריקנים באשר לבחירות אך את הדברים האחרים העדפנו לשכוח. הפכנו את הבחירות, המקדימות או הכלליות, לקרקס המנוהל על-ידי הגורילות המאלפות את המועמדים. מי שמביט בהתנהלות המועמדים איננו יכול שלא לקנא באותן "חיות מסך" ההופכות את המועמדים לכספומטים הפולטים לכל דורש, תשובה מספקת גם אם התשובות ממש אינן ענייניות.
אין חולק על כך שארה"ב היא הדמוקרטיה הגדולה בעולם, אך על האדם החושב להעמיק במקצת ולבחון את הנתונים. בבחירות לנשיאות האחוז הגבוה ביותר של מצביעים בשנים או שלושה עשורים אחרונים לא עבר את ה-50%, ובמקרים רבים היה זה שעור נמוך בהרבה. הנשיא האמריקני נבחר, בפועל על-ידי מעוט מכלל בעלי זכות הבחירה. בבחירות המקומיות האחוז נמוך בהרבה מזה של הבחירות לנשיאות. התוצאה היא שבפועל, מי שמכריע הם אותם אינטרסנטים, חברי מפלגות, קבלני קולות שיש להם רק להרוויח מבלי כל קשר לכלל הציבור.
גם בישראל אומצה השיטה ומי שזוכר את ההלל שגמרו רבים וטובים בתחילת יישומה, אינו יכול שלא להרים גבה נוכח הביקורת המושמעת היום. הסיבה להרמת הגבה אחת ויחידה : אותם מהללים ומשבחים הם המבקרים הגדולים של השיטה. ההוכחה מונחת לפנינו: בבחירות הפנימיות הצביעו 55% מכלל חברי מפלגת קדימה המונים בסך הכול כ-75 אלף איש, אם הנתונים אמיתיים.
ראש המפלגה נבחרה, אם כן, על-ידי 37 אלף אנשים לערך. לפחות מן הבחינה התיאורטית, אותם 37 אלף קבעו אתמול מי עלול/עשוי להיות ראש הממשלה בישראל. זהו מהלך דמוקרטי אך יש כאן פגם המסכן את המשטר הדמוקרטי.
לא ניטראליים
התברר בפעם המי יודע כמה שישנן מערכות שלמות המתגייסות לטובת מועמד זה או אחר למרות שעמדתן חייבת להיות ניטראלית. העיתונות, ברובה המכריע, התגייסה לטובת ציפי לבני. עיתונאים שכל תפקידם להיות כלב השמירה של הדמוקרטיה, מכרו את נשמתם בעבור יצר הרע או אינטרסים מובהקים. אין בנמצא ולו עיתונאי אחד שחזה את תוצאות הבחירות הפנימיות בקדימה, זולת ציון ההערכה שלבני תנצח. כל המאמצים של עיתונאי החצר הניבו הפרש של 1.1% בלבד.
והחמור מכל: העיתונאים חטאו לעבודתם משום שהם נמנעו או קיבלו על עצמם את כללי המשחק שהכתיבו התדמיתנים. הם לא שאלו שאלות קשות, לא חקרו שתי וערב את המועמדים, לא עסקו בגילוי נאות של מה שידוע להם. פשוט הם עסקו, ברובם המכריע בתעמולה לטובת מי מן המועמדים. האולפנים עבדו אתמול שעות נוספות והמשתתפים פלטו לאוויר המסך שטויות גיבובי מילים ללא כל ידיעה והערכה מציאותיות. הסוקרים התגלו פעם נוספת כבעלי פלוגתא של המועמדים השונים או של פטרוניהם. שום קשר בין הסקרים לבין המציאות. הכול אחיזת עיניים מן הסוג הזול ביותר. סקרים הם כקונפטים המתפזרים אל חלל האולם ומשווים אווירה של חגיגיות במקום שהמילה חגיגיות אין לה מקום. גם לכך קוראים דמוקרטיה.
מי שרוצה את אמריקה כאן עליו לתת את הדעת האם רצוי שאנו נהיה אמריקה. הבחירות המקדימות הן פתח למניפולציות ושחיתות מכל הסוגים אך מוסרית במיוחד. גם מרכזי המפלגות שקודם בחרו או הוועדה המסדרת לא התעלו לדרגות נעלות. יתכן והפתרון יימצא בשיטה אחרת.

הכותב הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי.
תאריך:  21/09/2008   |   עודכן:  21/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר דן מנור
הקבוצה שעליה ידובר כאן בנויה מאלה המנסים להתחזות לאינטלקטואלים, ביניהם כמה בדרנים וְזַמָּרֵי האופנה שהשכלתם רדודה, במיוחד בכל הנוגע לתולדות עם ישראל וליצירתו הרוחנית שהם אבן הפינה של הציונות
שבתאי עזריאל
לדליה דורנר הוענק אות אומ"ץ ב-17.9.08. כאשר לפני מספר שבועות התפרסמו שמות הזוכים, התברר שאין באומ"ץ נוהל ערעור. אז מה יש לי נגד דורנר?חמישה נימוקים שלי, וזה עוד לפני שחיפשנו בגוגל
יואב יצחק
לבני זכתה מהשחיתות בבחירות באופן דומה לאדם שמקבל לידיו ביודעין סחורה גנובה    השופט ארבל קיבל החלטות מפוקפקות ומאוחר יותר שיקר    מוזס גייס את ידיעות אחרונות לפרסום תעמולה כוזבת לטובת לבני
עו"ד דב אבן-אור
בנק ישראל לא דאג למדיניות פיננסית שתסייע לכל הציבור, אלא התמקד ב"חוסנם" של הבנקים, כדי שאלו לא יפלו, שכן אם יפלו, האשם יוטל עליו, וכדי למנוע התזת ראשים, עדיף לעשות כמעט הכל כדי שאף בנק לא יתמוטט!
אלון דהן
באזורים נידחים בעולם מייתרים שליחי חב"ד את עבודתם של נציגי משרד החוץ הישראלי. בתאונת המסוק בפוקט, המשפחות ונציגי הממסד בארץ קיבלו את המידע על הנעדרים והנפגעים הישראלים משלוחי חב"ד במקום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il