X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה שיקרה מעתה יותר ויותר, שהתקשורת תאבד לגמרי מאמינותה והציבור יפסיק כליל להאמין לה - לעובדות שמביאה וכל שכן להערכות. זה חבל מאוד כי יש תפקיד חשוב לתקשורת בחברה ובמדינה
▪  ▪  ▪
תוצאות שגויות

כיצד פורסם דווח שגוי ומטעה על פער של 20% לטובת לבני, ו-10% במדגם האמת, כשבמציאות היה 1%? כשהסטייה המרבית האפשרית היא 5%? מדוע ביטאו כמעט כל אמצעי התקשורת את תמיכתם בלבני? איבוד האמינות והאמון בעובדות שמספקת התקשורת הינה תופעה מדאיגה שתשפיע לרעה לא רק על החברה אלא גם על אמצעי התקשורת עצמם.
מופז-לבני אינו הנושא אלא המקרה, שיש לנתח ולבדוק אותו. מה קרה כאן? כיצד כמעט כל העיתונים וכל ערוצי הטלוויזיה דיווחו נתונים שגויים, מלבד ההערכות המגמתיות מאוד. כיצד דיווחו מזה שבועות רבים שהפער ביניהם הוא 20%, ובמוצאי יום הבחירות דיווחו שלושת ערוצי הטלוויזיה, בו זמנית, שבמדגם האמת, הפער הוא 10-12% כשבמציאות היה רק 1%. כיצד צחקו על מופז שאמר כי ישיג 43%? כיצד פרסמו מדגם אמת בעת הצבעה? כיצד אין שום ביקורת על החלטה תמוהה להאריך זמן ההצבעה ללא אירוע חריג?
התקשורת מעבירה כמובן את האשמה לסוקרים. מניסיוני ומהידע שלי בנושא סקרים, הטעות, או הסטייה המרבית, בסקר היא 4-5%. באשר לגודל המדגם ובחירתו, הדבר די ידוע לסוקרים והוא נלמד בשנה ב' בסטטיסטיקה. הפערים שהיו אינם ניתנים להסבר מקצועי. העובדה שהדבר קרה אצל שלוש מערכות סוקרים מתמיהה ביותר. פעם אמרו שלא כל מה שכתוב בעיתון הוא נכון. אחר כך נהגו לומר ש-50% ממה שכתוב אינו נכון. כאן יש לנו מקרה של 100% לא נכון, נתונים שגויים ומטעים.
זוהי תופעה מדאיגה מאד, שכן לא מדובר רק בהערכות לא נכונות, אלא בנתונים שגויים, בעובדות לא נכונות, בעובדות מגמתיות המצטרפות למגמת העיתון, או הערוץ, לתמוך במועמד מסוים. ראוי להדגיש שאיני מכיר אף אחד מהמועמדים, איני חבר במפלגה כלשהי ואין לי כל אינטרס, מלבד בירור השאלה האם אמצעי התקשורת עשו ככל שיכלו כדי שהמועמד ש"אימצו" יצליח.
מיותר לציין, שמשך שבועות אלה הופיעו בשכיחות גבוהה מאוד מאמרים שליליים על פעולות משרד התחבורה שמופז עומד בראשו (קל לבדוק זאת סטטיסטית - מספר המאמרים בנושא בחודשיים האחרונים, לעומת התקופה המקבילה אשתקד).
התופעה אכן תופעה מדאיגה מאוד. תקשורת שתפקידה לספק ידיעות אמת, לבדוק אמיתותן, ולתת הערכות ופרשנויות בתום לב ובמיטב האובייקטיביות (ויתכנו בהחלט דעות הפוכות)- הופכת לתקשורת שתופסת צד, מתערבת ועושה הכל, כולל פרסומים שגויים, כדי שהצד שבחרה בו ינצח. מדוע היא צריכה לאמץ מועמד?
לחקור את המקרה
אנו לומדים הרבה מארה"ב, לצערי לא את הדברים הטובים (כמו אדיבות, נימוסים, תקיפות באכיפת החוק, תרבות הדיבור וכד'), אנו לומדים ומאמצים מהר דברים שאינם טובים, כתמיכה חד-צדדית במועמד על-ידי אמצעי תקשורת, מכירה אגרסיבית ועוד.
לו הייתי חבר מועצת העיתונות, הייתי מבקש לחקור את המקרה הנ"ל. ראשית את העובדות. שנית, כיצד קרה שכמעט כל אמצעי התקשורת התייצבו לצד אחד בהתלהבות ובאותה התלהבות והתלהמות נגד הצד השני, שאי אפשר לומר עליו שהוא עוכר ישראל. אני מתפלל ומקווה שלא פעל כאן, ב-2008, אלמנט תת מודע של עדתיות. לצערי, אין לי סיבה להניח שמועצת העיתונות הייתה נענית לבקשה כזו, למרות שהיא חיונית.
מה שיקרה מעתה יותר ויותר, שהתקשורת תאבד לגמרי מאמינותה והציבור יפסיק כליל להאמין לה - לעובדות שמביאה וכל שכן להערכות. זה חבל מאוד כי יש תפקיד חשוב לתקשורת בחברה ובמדינה.
הדבר לא ישאר בגדר של חוסר אמינות, אלא הציבור יפסיק לצרוך אמצעים של עיתונות וטלוויזיה, ויפנה יותר לאתרי האינטרנט. ואם גם שם תתחיל תופעה כזו, הוא יצטרך לברור בין האתרים.
לסיום, משפט בשבחה של האכסניה, אתר Nfc המאפשר פרסום מאמר כזה, שלא נראה שהיה מתפרסם באמצעי תקשורת כלשהו, בגלל תוכנו (למרות חשיבותו).

תאריך:  21/09/2008   |   עודכן:  21/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להתנער מתקשורת טועה ומטעה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
סקרים יש להריח, לא לבלוע...
איתן   |  21/09/08 12:27
2
מעט עובדות חיים
לכותב המאמר  |  21/09/08 21:49
3
SKARIM MEGAMATIYIM
m.elkrief  |  22/09/08 09:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר צ'לו רוזנברג
העיתונאים חטאו לעבודתם משום שהם נמנעו או קיבלו על עצמם את כללי המשחק שהכתיבו התדמיתנים. הם לא שאלו שאלות קשות, לא חקרו שתי וערב את המועמדים, לא עסקו בגילוי נאות של מה שידוע להם. פשוט הם עסקו, ברובם המכריע בתעמולה לטובת מי מן המועמדים
ד"ר דן מנור
הקבוצה שעליה ידובר כאן בנויה מאלה המנסים להתחזות לאינטלקטואלים, ביניהם כמה בדרנים וְזַמָּרֵי האופנה שהשכלתם רדודה, במיוחד בכל הנוגע לתולדות עם ישראל וליצירתו הרוחנית שהם אבן הפינה של הציונות
שבתאי עזריאל
לדליה דורנר הוענק אות אומ"ץ ב-17.9.08. כאשר לפני מספר שבועות התפרסמו שמות הזוכים, התברר שאין באומ"ץ נוהל ערעור. אז מה יש לי נגד דורנר?חמישה נימוקים שלי, וזה עוד לפני שחיפשנו בגוגל
יואב יצחק
לבני זכתה מהשחיתות בבחירות באופן דומה לאדם שמקבל לידיו ביודעין סחורה גנובה    השופט ארבל קיבל החלטות מפוקפקות ומאוחר יותר שיקר    מוזס גייס את ידיעות אחרונות לפרסום תעמולה כוזבת לטובת לבני
עו"ד דב אבן-אור
בנק ישראל לא דאג למדיניות פיננסית שתסייע לכל הציבור, אלא התמקד ב"חוסנם" של הבנקים, כדי שאלו לא יפלו, שכן אם יפלו, האשם יוטל עליו, וכדי למנוע התזת ראשים, עדיף לעשות כמעט הכל כדי שאף בנק לא יתמוטט!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il