X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משימות קשות עומדות בפני ראש הממשלה הבא(ה), לאחר שת/יסיים את המלאכה המורכבת של ריצוי השותפים למעשה המרכבה, מבלי לשפוך את התינוק ביחד עם המים
▪  ▪  ▪
להשיב את אמון הבוחר [צילום: AP]

כתמיד, מדברים המנהיגים והמועמדים לכיסא הרם על שלום וביטחון ועל כלכלה וחברה. שוב חוזרים למנטרה של "ממשלת חירום לאומית" והפעם בכיסוי של סכנות אירן, חיזבאללה וחמאס ובצדן המשבר הכלכלי העולמי, שיביא מיתון גם לפתח מדינת ישראל. אך אי אפשר לטפל בכל אלה מבלי להקדיש אותו מקום בסדר העדיפות של המשימות הלאומיות לטיפול ביכולת למשול ובמנדט המתקבל מהעם. על הממשלה והעומד בראשה להתייחס למשילות בישראל כאל משימה לאומית ממדרגה ראשונה ותנאי הכרחי לטיפול נכון בבעיות האסטרטגיות בפניהן היא ניצבת.
חוסר האחריות, אובדן תחושת השליחות והדימוי השלילי של הנבחרים העמיקו באופן ישיר את חוסר האמון של הציבור בממסד השלטוני. כך למשל, חשדות למעשים פליליים בצמרת, שביסוד כולן חמדנות ונהנתנות על חשבון הציבור והתנהגות חסרת אחריות של נבחרי הציבור, שהגיעה לשיאים חדשים בעשרות הצעות חוק פרטיות מגוחכות בכנסת, בשלהי כהונתה של הממשלה. כך למשל, הסחטנות הצפויה של השותפים קואליציוניים בתהליך הקמת הממשלה. כל אלה הם רק המשך טבעי לציניות הפוליטית שמאפיינת את המנהיגות שנים רבות. התנהגות זו גורמת, בתהליך ממושך, נזקים בלתי הפיכים. מינויים כושלים לתפקידים בכירים בשרות הציבורי, התרחקות של מועמדים מוכשרים לתפקידים נבחרים או ממונים ונורמות שלטוניות פסולות. הדור הצעיר, ברובו, איננו חולם להתקרב אל השרות הציבורי!
הדברים באים לידי ביטוי בסקר האחרון שביצעה המכללה לאיכות השלטון בישראל לצרכי מחקר, ממנו עלה כי לציבור יש סדר יום משלו. את עיניו טורדות בעיקר דרכי מינוי עקלקלות, התמודדות מוסדות האכיפה עם ביטויי שחיתות, וחוסר היציבות הפוליטית. גם מקומה הגרוע של ישראל במדד השחיתות העולמי החדש - המקום ה-33 עם ציון כולל נמוך של 6.0, הוא ביטוי נוסף לשאלות העולות בקרב הציבור לגבי רבות לגבי איכות השלטון בישראל.
סממן חיובי
ייתכן שדווקא החקירות וההעמדות לדין הן סממן חיובי המביא בעקבותיו שינויים בנורמות ההתנהגות. אך בצד החשיפה התקשורתית ופעולות האכיפה שכנראה ירתיעו את נבחרינו ויציבו נורמות התנהגות אחרות, נדרש מאמץ מורכב ורחב הרבה יותר, בצד החיובי. מדובר בהחזרת אמון למוסדות השלטון שאינה רק בגדר סיסמא שמשרתת את הנבחרים. מדובר בהחזרת החוסן הלאומי אשר נשחק בשנים האחרונות כשעוד פרשיה ועוד פרשיה מתפוצצת לציבור בפנים, והשיח הלאומי והאישי מתדרדר בהדרגה לשאלת ה"מה כדאי לי" ולא "מה ראוי לעשות"?
החזרה של השיח הלאומי לרמה הנדרשת מדמוקרטיה חזקה היא טעונת טיפול בכל הרבדים בחברה: בחינוך, בצבא, בתקשורת ובעסקים. אך, כשווה בין שווים, על ראש הממשלה הבא(ה) להוביל את שינוי הכיוון - למען עתיד הממשלה שבראשה הי/וא עשוי/ה לעמוד ולמען ישראל חזקה ואיכותית.
בראש ובראשונה, כמובן, הציבור מצפה לדוגמה אישית. על ראש הממשלה לאמץ אמות מידה ונורמות התנהגות שהן מעבר לרצוי. לפעול, בהבלטה יתרה, על-פי קוד אתי אישי המחמיר אף יותר מזה שאומץ על-ידי הממשלה. לבחור בהיגד המקראי מימי גדעון, המשמש גם את מפקדי צה"ל לדורותיהם "ממני תראו וכן תעשו"! ולפעול בתחומי האתיקה של דוגמה האישית, חובת האמון, השוויון, איסור ניגוד העניינים וההגינות, תוך דרישת אותם הדברים מהכפופים להם.
אך מעבר לדוגמה האישית, צריך(ה) ראש הממשלה להוביל מהפיכה בשירות הציבורי, בחינה מעמיקה של כל המרכיבים היכולים להוביל לממשל יציב ולשירות יעיל והגון לאזרח.
צריך להקים צוות משימה שיקבל את כל המשאבים הדרושים, עם גיבוי של הממשלה, ללימוד והמלצות בכל תחומי המשטר והמינהל הציבורי, החל בשיטת הבחירות (מקדימות וכלליות), דרך מבנה התעסוקה והשכר של בכירי השרות הציבורי (נבחרים וממונים), חיזוק אחריותה וסמכויותיה של נציבות שירות המדינה וחינוך הילדים ובני הנוער, לדמוקרטיה ולמעורבות אזרחית.
הנרי מילר אמר כי "למנהיג האמיתי אין שום צורך להנהיג - הוא מסתפק בהורותו את הדרך". בחירה בדרך של אתיקה וערכים תחלחל למגזרים השונים ותחזיר את אמות המידה שהציבור כל כך צמא להם לביטחונו האישי והלאומי.

המכללה לאיכות השלטון מפעילה תוכניות חינוכיות לאתיקה וערכים בבתי ספר, גופי ממשל וציבור וארגונים עסקיים.
הכותבים הינם מנהל מרכז האתיקה והמנהל האקדמי במכללה לאיכות השלטון.
תאריך:  02/10/2008   |   עודכן:  02/10/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרי הלפרין
דן מרגלית סולח לאולמרט ואם הוא - ה"שונא המרכזי" - סולח, מי לא יסלח, אפילו היועץ המשפטי לממשלה יסלח
נרי אבנרי
כשמאיר וילנר, אומר לנו מתוך קברו "אמרתי לכם, בסוף נגיע לגבולות 67", משיב לו מתוך הקבר, חתן פרס אוסלו לטרור יאסר עראפת: על תוכנית השלבים לא שמעת? ורק מרדכי אולמרט, אבא של אהוד, שומע את בנו ומתהפך בקברו...
דודו אלהרר
הדבר השלילי הבולט בחברה הישראלית הוא הפערים מכל הסוגים. החברה הישראלית בנויה משבטים וחמולות על אף האדֶרֶת המערבית "הנאורה" שהיא עוטה לה
ראובן לייב
כמנהג המזרח הרחוק ישובים במסעדת "זוזוברה" שבהרצליה עד 20 איש סביב שולחן אחד
אהרון רול
עם קום המדינה בעת החדשה, התאפיינו אבות האומה המייסדים בכך כי חפרו החפירה וקברו בה את קרדומם
רשימות נוספות
לבני מחזרת אחרי ברק ומופז  /  איציק וולף
לבני: אינני מאמינה ב"ממשלת הישרדות"  /  איציק וולף
מופז מגשש אצל לבני: הפגישה בקרוב  /  עידן יוסף
מי רוצה להיות אופורטוניסט?  /  דפנה שמורק-נתניהו
ציפורה בדרכה של גולדה  /  אביתר בן-צדף
לשנוא את הכי טוב (2)  /  נרי אבנרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il