X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תופעת הצגת הדתיים והחרדים על-ידי 'הפורשים' מהדת בתדמית שלילית מטילה כתם על הקהילה כולה. ה'פורשים' הללו בסך-הכל מצדיקים סטייתם מהנורמה הדתית על-ידי הטלת דופי על הזולת או על הקבוצה כולה, משום שבדרך זו הם מתמודדים עם רגשי האשמה הנובעים מסטייתם, ובכך משקיטים קול מצפונם אין להסיק אפוא מסקנות מכלילות וחפוזות מהצגת מקרים חריגים על הציבור הדתי כולו, או לחרוץ על פיהם משפט על היהדות כולה
▪  ▪  ▪
יהודי. לא להסיק מסקנות חפוזות [פלאש 90]

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה, הבאה לידי ביטוי בתחום העיתונות, הספרות (נעמי רגן, חנוך דאום וכדומה) והקולנוע, שאנשים אשר פרשו מהקהילה הדתית או החרדית מטילים צל וכתם כבד על הקהילה כולה. תופעה זו אינה חדשה. כבר סופרי ההשכלה והתחיה, החל משלום עליכם ומנדלי מוכר ספרים, ועד יוסף ברדיצ'בסקי, סופר דת העבודה, הציגו תדמית שלילית של קהילת מוצאם.
זוהי תופעה אפולוגטית ידועה. בפסיכולוגיה מכונה מנגנון הגנה זה בשם היטל (פרוייקציה). הוא מתמצה באמרת חז"ל "הפוסל - במומו פוסל". עיקרו: כאן כאמור מדובר בפסילה קולקטיבית של הקהילה החרדית.
הניסיון להציג את הקהילה החרדית כעבריינית וסוטה מבוסס על הכללה ואינו משקף את המציאות. נהפוך הוא. תופעה שהקהילה הדתית והחרדית יכולה להתברך בה, הוא שאחוז העבריינים בה הוא מזערי, שכן בתורה טמון פוטנציאל מרסן אדיר. ידועה אמרת חז"ל: "נתתי לו יצר הרע, נתתי תורה תבלין לו". הראייה לכך - בעלי התשובה שעברו מאורח חיים מתירני לאורח חיים מבוקר ומרוסן בזכות התורה.
אינני שוללת עובדת קיומם של חריגים בציבור הדתי. אולם כאמור שיעורם יחסית לכלל האוכלוסיה נמוך ביותר. מקרים חריגים אלו מפרנסים את התקשורת, הרוקחת מהם מטעמים כיד הדמיון הטובה עליה, ואת הציבור החילוני הרעֵב לסנסנציות, במיוחד מקֶרֶב הציבור הדתי (אולי מסיבות אפולוגטיות), והללו עטים עליהם כמוצאי שלל רב, כאילו הם מייצגים חלילה את הציבור הדתי כולו. לבד ממקרים בודדים יוצאי דופן, כל יתר השמועות מקורן בסוכנות (מכירים?) אא"א - איש אחד אמר, ואין להן כל יסוד או אחיזה במציאות.
דת ודתי
עד כאן על התופעה בכללותה. מכאן ואילך ברצוני להבהיר עקרון יסוד, אשר אולי יפתח צוהר להבנת מושגים דת (יהדות) ודתי.
אין המושג דתי זהה עם המושג דת, ואין חזות חיצונית, דתית או חרדית, מעידה על זהות דתית. הקריטריון הוא מעשי: אדם הוא דתי כאשר הוא ממלא אחר מצוות התורה בנאמנות. או אז מייצג הוא אורח חיים דתי והתנהגות דתית. זו היא אמת מידה יחידה לבחון אם אדם הוא דתי או לא. אין הדבר נבחן לא בלבוש, לא בהופעה חיצונית, לא בתוויות ולא בהשתייכות לקבוצה המזוהה כדתית, אלא בשמירת מצוות בפעל בלבד. יהא אדם בעל חזות דתית או חרדית, או ידוע כמזוהה עם קבוצה דתית - אם עבר על מערכת הערכים והנורמות ההלכתיות, הרי הוא פרש מכלל זה של ציבור שומרי תורה ומצוות, ואין הקריטריון הדתי עוד חל עליו (להוציא מקרים פתולוגיים כמובן).
יש אפוא לשפוט אם אדם הוא דתי אך ורק על-פי עמידתו בדבקות ובנאמנות בחוקי היהדות - עמידה עקבית ואיתנה המעוררת כבוד שאינה יודעת פשרות.
הנה לדוגמא, אנו לא נבחן מקצוע מסוים על-פי טיב המורה המלמד אותו, אלא להיפך. נקודת המוצא תהיה, נבחן את המורה על-פי מידת יכולתו להעביר מידע הגלום במקצוע בצורה נכונה. כך למשל, המורה למתמטיקה נבחן על-פי מידת יישומו את הידע המתמטי בהוראה. אנו לא נחרוץ ממורה פסול משפט על המתמטיקה כולה שהיא מדע פסול, רק משום שהמורה הוא גרוע. על אחת כמה וכמה דרושה מידת שיפוט זהירה ביהדות כאשר המבחן הוא מעשי. נקודת המוצא תהיה, לבחון אם אדם הוא דתי על-פי הדת, דהיינו מידת יישומו את חוקי היהדות, ולא לשפוט מהות היהדות על-פי האדם ה'דתי'- בעל חזות דתית או המשוייך לקבוצה דתית. אין להסיק אפוא מסקנות מכלילות וחפוזות ממקרים חריגים על הציבור הדתי כולו, או לחרוץ על פיהם משפט על היהדות כולה. על-פי נקודת מוצא זו הלבוש וההופעה החיצונית הם סממן לוואי בלבד, המאַשר ומאַמת עוּבדת היות האדם דתי אם אכן הוּכחה התנהגותו הדתית.
אומנם בהכללה נכון הדבר שהלבוש וההופעה החיצונית מהווים אלמנט זיהוי סוציולוגי, על שום המימד הסמלי והייצוגי הטמון בהם. הם משמשים כסמלים המייצגים זהות דתית או קבוצתית מסויימת. כך למשל הכיפה הסרוגה המסמלת ציונים דתיים, הכיפות והחליפות השחורות המייצגות את החרדים. אכן זוהי כאמור הבחנה סוציולוגית בלבד, אך באשר לפרטים יש לבחון בדקדקנות כל מקרה ומקרה לגופו. כאן יש לנקוט את הכלל הנבון: חכמים היזהרו מחיקויים ומזיופים! ידועים מקרים של אנשים מתחזים, אשר לגביהם כל האמצעים כשרים - כולל שימוש בחזות חרדית להשגת מטרות אישיות (כגון תרומות כספיות), או במקרים קיצוניים אפילו מטרות לאומניות (כגון חבלנים המתחזים לדתיים). כל אלה עושים בלבוש ובהופעה החרדית קרדום לחפור בהם לצרכים אישיים.
ואחרון אחרון ראוי להעיר: במאמרי זה הרביתי להשתמש במונחים 'דת', 'דתי', 'חרדי', 'חילוני'. זוהי הבחנה סוציולוגית בלבד, ולא הבחנה מהותית. אגב, המונח 'דת' מקורו פולחני - בכנסייה של ימי הביניים, ואילו התורה מעולם לא הכירה במושגים אלה. מבחינה מהותית המכנה המשותף לעמנו - כולנו יהודים. בפעל קיימים אנשים שומרי תורה ומצוות ואנשים שאינם שומרי תורה ומצוות, דהיינו שהפוטנציאל היהודי בהם לא בא לידי מימוש ולא מוּצה עד תום, אך בפוטנציה (בכוח) כל יהודי שומר תורה ומצוות. עובדה היא, רובם של היהודים שומרים ומקיימים מצוות בסיסיות: מילה, בר מצווה, קידושין, צום כיפור ועוד, וכן מצוות שבין אדם לחברו.
השלד ההלכתי המחייב כל יהודי הוא המשותף לכל שומרי המצוות, אך הציבור הדתי אינו עשוי מעור אחד ונבדל בגווניו השונים. ההבדלים הם אידיאולוגיים, כגון בין ציונים דתיים לחרדים, או מקורם במנהגים שונים בין העדות. אגב, הלבוש החרדי אינו מעוגן בהלכה, ומקורו במנהג מזרח אירופאי בלבד.

תאריך:  24/10/2008   |   עודכן:  24/10/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דת ודתיים בעיני החילונים
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 20 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר מצויין!!!
דוד רפאל  |  24/10/08 16:36
2
אם כך הן טענותייך
מעין  |  25/10/08 14:01
 
- "מעין" גנים, באר מים חיים...
דוד רפאל  |  25/10/08 20:55
 
- הערה
ציפי לידר  |  26/10/08 12:17
 
- הערה מתוקנת
ציפי לידר  |  27/10/08 01:07
3
"איה הקדשה הוא בעינים על הדרך"
דוד רפאל  |  26/10/08 11:01
4
"אם ישוך הנחש בלא לחש..."
דוד רפאל  |  26/10/08 11:57
5
תודה
ציפי לידר  |  26/10/08 12:10
6
זבחי "שלמים" עלי...
דוד רפאל  |  26/10/08 21:57
7
"מרבדים רבדתי ערשי..."
דוד רפאל  |  26/10/08 22:42
8
""כי אין האיש בביתו..."
דוד רפאל  |  26/10/08 23:49
9
"ואל אישך תשוקתך..."
דוד רפאל  |  27/10/08 01:29
10
"קנאתי לציון קנאה גדולה..."
דוד רפאל  |  27/10/08 03:56
11
"ראשית חכמה יראת ה'..."
דוד רפאל  |  27/10/08 09:07
12
"בלב נבון תנוח חכמה..."
דוד רפאל  |  27/10/08 09:41
13
"אלופינו מסבלים..."
דוד רפאל  |  27/10/08 10:41
14
"פתח דבריך יאיר..."
דוד רפאל  |  27/10/08 11:09
15
"כבר שמעתי מאחורי הפרגוד..."
דוד רפאל  |  27/10/08 11:37
16
כולנו יהודים ! אחדות עכשיו !
בס''ד  |  28/10/08 04:14
 
- "וה' עלינו ברחמיו ירוויח".
שלמה בן משה  |  28/10/08 14:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
אנחנו יכולים לאמץ לעצמנו כל מיני תחליפים, כל מיני תפקידים חשובים שנבדה מלבנו, כגון לחתור לשלום עם השכנים וכולי, ובלבד שלא לעשות את השליחות שהוטלה עלינו. אבל זה לא יעזור, כי כאמור, הקב"ה אינו מוכן להסתפק בתחליפים
עו"ד אשר אביטן
שר הביטחון, האמון בין השאר על החזרת החטופים, מביע את מורת רוחו מההפגנה להחזרת שליט על כך שאנו מכלכלים היטב את חוטפיו של גלעד ועוזריהם. בראיון לגל"צ מחליט לחשוב גם עבור החוטפים ולהציע להם להעלות את המחיר לשחרור גלעד: "ההפגנות מעלות את המחיר לשחרור שליט", לא בהירה דיה עילת ברק לייעץ לאוייבנו להעלות את המחיר. חושי הארכי היה מתבייש בעצת ברק, הלנו אתה אם לצרינו?
יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם מפרסם גינוי לפיגוע הדקירה בירושלים, אך סבור כי המחבל ושולחיו צריכים לעמוד לדין בבית משפט של הרשות הפלשתינית או של חמאס    בצלם קורא לארגונים הפלשתינים להפסיק את ההתקפות נגד "אזרחים ישראלים" ואינו מציין גם נגד חיילים
הרב ישראל רוזן
עלוני פרשת השבוע הפכו לעיתוני משפחה - אז מה דינם כעת? האם לנהוג בהם כעלונים המכילים דברי תורה ולגנזם או שמא לגנזם אל הפח?
עו"ד סימה פרי
סעיף 39 לחוק הרשויות המקומיות, שמסדיר את אותיות הרשימות בבחירות, נועד למנוע גניבת דעת, אבל בפועל גורם להתנכלות של המפלגות הארציות כלפי הרשימות העצמאיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il