X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מי שטוען להפרת זכויות אדם ולפשעי מלחמה - צריך להחיל על עצמו את הכללים מכוחם הוא טוען. אי אפשר גם לאכול את העוגה וגם לשמור עליה שלמה
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]
אדם לא יכול, מחד-גיסא, להציב ילדים בחזית המערכה ולשלוח אותם אל מותם כגיבורים או "שאהידים" ומאידך-גיסא לטעון לרצח ילדים על-ידי האוייב. חברה לא יכולה לקדש את האל, האדמה והמוות ומנגד לטעון לאלימות

   רשימות קודמות
  מיהו מנהיג?

לפני כחודש ימים הלך לעולמו אחד מגדולי החוקרים של מדעי המדינה והיחסים הבינלאומיים – הפרופ' סמואל הנטינגטון מהארוורד. ספרו: "התנגשות הציליביזציות" היה ועודנו אבן פינה להבנתם של סכסוכים בינלאומיים. אין לי ספק שלו היה בחיים – היה הנטינגטון מביא כהוכחה ניצחת לנכונות התיאוריה שלו את הסכסוך הנוכחי בינינו לבין החמאס בעזה. הבעיה היא שמה שהנטינגטון הבין זה מכבר, מעטים מאיתנו מבינים היום וגרוע מזאת, מרבית מנהיגי העולם המערבי אינם מבינים או, למצער, טומנים ראשם בחול מפניה.
עמדתו של הנטינגטון היא, בקצרה, שהסכסוכים היום, בניגוד לסכסוכי העבר, הם קונפליקטים הנובעים מתרבויות שונות, מכך שישנן ציביליזציות שאינן מתיישבות האחת עם האחרת. בעוד שבעבר הסכסוכים היו כלכליים או מדיניים, על טריטוריה או על הון, כיום הסכסוכים הם על הגמוניה תרבותית. אם בעבר הייתה מהות הקונפליקט שליטה כלכלית או מדינית, או הנחלת אידיאולוגיה כלשהיא, קונפליקט שבו היה האדם צריך להכריע באיזה צד הוא בוחר – הרי שבקונפליקטים היום השאלה היא: "מי אני" ולא "באיזה עמדה אני נוקט".
כל מי שמכיר, ולו במעט, את האידיאולגיה של החמאס, את הפונדמנטליזם האיסלאמי ואת התרבות בה פועלים וחיים אנשים אלה, יודע ידוע היטב שאין בינה לבין התרבות היהודית – נוצרית, תרבות המערב, שאנו אמונים עליה, כמעט ולא כלום. הסכסוך, איפוא, הוא סכסוך בין ציביליזציות שונות שאינן יכולות לדור בכפיפה אחת האחת יחד עם רעותה.
אם הנחה זו מקובלת, אזי יש לשאול האם כללי המוסר המערביים צריכים לחול גם בסכסוך כזה? לטעמי, התשובה שלילית. המבקש ליהנות מן התוצרים של הציביליזציה המערבית – צריך גם להכפיף עצמו לכלליה. אדם לא יכול, מחד-גיסא, להציב ילדים בחזית המערכה ולשלוח אותם אל מותם כגיבורים או "שאהידים" ומאידך-גיסא לטעון לרצח ילדים על-ידי האוייב. חברה לא יכולה לקדש את האל, האדמה והמוות ומנגד לטעון לאלימות. הכלל של: "מה ששנוא עליך – אל תעשה לחברך" שהוא אבן הפינה של התרבות היהודית ושל העולם הדמוקרטיה המערבית לא יכול לחול באופן חד-סטרי.
להמחשת טיעון זה אביא בפניכם דיון שהתקיים, למיטב זכרוני, בטלוויזיה הצרפתית לפני מספר שבועות. הדיון נסב סביב האיסור החל בצרפת לחבוש רעלה (או סממן דתי אחר) בבתי הספר ובשירותים הציבוריים. אחד המשתתפים היה מלומד איסלאמי אירני שתקף במילים חריפות ביותר את האיסור הזה בטענה שהוא מנוגד לדמוקרטיה, לחופש הביטוי, ושהוא מהווה פגיעה חמורה בזכויות הפרט המוגנות בצרפת על-ידי החוקה. המנחה פנה אליו ותהה כיצד הוא תוקף במילים כל כך חריפות את האיסור הזה שעה שבמדינתו שלו, אירן, אין דמוקרטיה כלל וזכויות הפרט שם הן מרמס. "אה...", ענה לו האיש, "אבל אצלנו אין דמוקרטיה..." - לשון אחרת: אתם, הדמוקרטים, חייבים לפעול לפי הכללים שלכם ואנחנו, האנטי דמוקרטים, רשאים להשתמש בהם נגדכם מבלי שנחיל אותם עלינו.
אם נשכיל להסביר את האמת הפשוטה הזו למדינות המערב, יש לנו סיכוי גם לנצח במערכה ההסברתית. רבים מאזרחי אירופה מניחים שכללי הציביליזציה בעזה דומים לכללים שלהם ולכן הם מוחים, ומבחינתם בצדק, על העוול הנורא שנעשה שם להשקפתם. רוב האנשים מניחים, שהכללים לפיהם הם חיים הם הכללים שלפיהם שאר העולם חי. זו כמובן טעות. בתרבויות שונות, הכללים שונים ומי שמבקש להשליט בעולם כללי התנהגות של הפונדמנטליזם האיסלאמי – שלא יתפלא אם הוא נענה בהתאם.
המחבר היה שר התשתיות הלאומיות וחבר כנסת.
תאריך:  19/01/2009   |   עודכן:  19/01/2009
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
עזה ואנחנו
תגובות  [ 3 ]מוצגות  [ 3 ] כתוב תגובה 
1
יש ליוסי פריצקי מידע חיוני
למדינת ישראל  |  19/01/09 20:23
 
- זה לא יעזור...כל המערכת
אחמד זיבי אורגינל  |  19/01/09 23:52
2
מאמר מטופש ומיותר, כשהשמאל  ל"ת
שולט יש רק מוות!!  |  20/01/09 09:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד חיים קליר
הנפגע נחבל במוחו בתאונת הדרכים והפך צמח. הרופאים בבית החולים השיקומי הרימו ידיים וקבעו כי יש להעבירו למוסד סיעודי    האם זכאית משפחת הנפגע לעשות ניסיון לשקמו בביתו, עטוף חום, מסירות ואהבה?
ד"ר אברהם בן-עזרא
האטימה היא רוב מהומה על לא מאומה, פעולה מזערית בעלת אפקט זניח - אף כי נדרשה לכך המתנה של שנה תמימה והחלטת בג"צ
שי שנקמן
האם קיימת מנהיגות שבאמת רוצה להחזיר את גלעד, אזרח וחייל שבתמימות ובלי להסס יצא להגן על המדינה?    אלו שעומדים בראשה מהססים כבר למעלה משנתיים וחצי, ומתחמקים באלגנטיות חסרת מנהיגות ועושים ככל שביכולתם להוריד מעל גבם את "הצרה" הזאת
ענבל בר-און
הלחימה בחמאס בשטחה הקטנטן של עזה גובה מחיר יקר בחיי אזרחים חפים מפשע    הסברה מסיבית לא זו בלבד שתשיג יותר בזירה הבינלאומית, אלא גם תחסוך בחיי אדם
ד"ר יובל ברנדשטטר
אם יש לנו מספיק גז לשלושים השנים הבאות, למה לנו שמש, רוח, אנרגיה מגלי ים ושאר מרעין-בישין?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il