X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מהי שפעת, איך מזהים אם הילד חלה בה, מתי פונים לרופא, איך מטפלים בילד שנשאר בבית ועד כמה חשוב לקחת חיסון
▪  ▪  ▪
לטפל בילד [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

חיסונים
בראש ובראשונה חשוב לדעת שהחיסון נגד השפעת הוא חשוב, בעיקר בקרב חולים בסיכון, קשישים ותינוקות, לפחות שבועיים לפני תחילת העונה. החיסון נגד השפעת הינו אמין ביותר וב-90% מהמקרים מבטח אותנו מפני המחלה.
מה זה בעצם שפעת
זיהום בדרכי הנשימה העליונות הינו זיהום ויראלי המופיע בעיקר בחורף, בימים קרים וגשומים, עקב היחלשותה של מערכת החיסון, הנתונה לסיכונים בטמפרטורה נמוכה.
מחלת השפעת היא מחלה המאופיינת בהופעה חדה של כאבי ראש, חום, צמרמורת, כאבי שרירים, חולשה ושיעול. התפרצויות של מחלת השפעת מתרחשות למעשה כל שנה, כאשר היקפן וחומרתן של ההתפרצויות משתנים בין השנים ובין האזורים השונים.
מחלות דרכי הנשימה העליונות מהוות את הסיבה השכיחה ביותר לביקורים אצל רופאי משפחה, וילדים למרות זאת, רוב החולים מעדיפים לטפל במחלה על-ידי תרופות (תרופות ללא מרשם), או לחכות שהתסמינים יחלפו מעצמם. אך אם התופעה לא עוברת - יש להיוועץ ברופא. השפעת מלווה בדרך-כלל בשיעול יבש ובחום גבוה, מעל 38 מעלות, ובנזלת סמיכה. משך המחלה הינו 4 ימים עד שבוע.

איך מטפלים בחולי השפעת בבית?

1. הטיפול המקובל הוא להוריד את החום על-ידי תרופות להורדת חום, אך חשוב לזכור כי בילדים עד גיל 18, יש להימנע ממתן תרופות המכילות אספירין בשל החשש להתפתחות סיבוך הקשור לכבד, ויש להסתפק בכדור אקמול או נורופן. כוס תה אף פעם לא מזיק.
2. למטופלים החולים בשפעת אין כל צורך באנטיביוטיקה ואם כן, מדובר באוכלוסיות מסויימות בלבד הנמצאות בסכנה להם תינתן תרופה נגד וירוסים וגם אז רק בהמלצת הרופא המטפל.
3. התרופה הכי מומלצת היא ממשפחת הפרצטמול (אקמול, טילנול, אברולט): התרופה ניתנת כקפליה, כדור לבליעה, סירופ, כדור לעיסה או בצורת נר. אין הבדל ביעילות התרופה בין התכשירים השונים ובין צורות מתן התרופה השונות לבד מהנר שספיגתו פחות יעילה. התרופה מתחילה להשפיע לאחר חצי שעה עד שעה וכעבור כ-3 עד 4 שעות השפעתה פגה, לעיתים זו הסיבה שבמהלך מחלת חום, החום עולה ויורד לסירוגין. ניתן לחזור על-מנת תרופה נוספת לאחר 4 שעות מהמתן הקודם. מינון התרופה נקבע לפי הוראת הרופא או לפי ההנחיות המצורפות לתרופה. מינון גבוה מהמומלץ עלול לגרום לפגיעה בכבד.
4. אמבט חם לעיתים אפשר להיעזר באמבט מים כדי להוריד את חומו של הילד יש להשתמש במים פושרים ונעימים ולא קרים מדי, לאפשר לילד לשהות באמבטיה כ-20 דקות ולשטוף את כל גופו כולל הראש. כדאי להנעים את שהייתו באמבטיה על-ידי משחקים, קריאת סיפור וכדומה. אמצעי זה מביא לעיתים לירידה מהירה של החום אך משפיע לזמן קצר בלבד, ורופאים רבים מטילים ספק ביעילות של השיטה. קומפרסים עם אלכוהול וכן כוסות רוח יכולים רק להזיק. במקרה של התייבשות, יש לפנות לטיפול לקבלת מתן נוזלים, במקרי שיעול רוב התרופות שקונים ללא מרשם אינן פועלות. במקרים ממושכים של המחלה יש לפנות לצילום חזה.
ועד אז שנהיה כולנו בריאים. חורף טוב.

ההבדל בין התקררות לשפעת והסיכונים שמביאה עמה המחלה

אחת הבעיות העיקריות של מחלת השפעת היא הסיבוכים העלולים לנבוע מהמחלה ואשר יכולים לפגוע קשות בעיקר בקשישים. הסיבוך השכיח ביותר כתוצאה משפעת הוא דלקת ריאות מהנגיף, או דלקת ריאות משנית לשפעת כתוצאה מזיהום חיידקי.
השפעת עלולה לעיתים לגרום לסיבוכים, בין השאר, דלקת ריאות, שבמקרים נדירים עלולה אף להסתיים במוות. לכן חשוב להיות במעקב ולהשתדל לנוח, על-מנת לאפשר למערכת החיסונית להתגבר על המחלה.
ההבדל המשמעותי ביותר בין שפעת ובין התקררות הוא טווח התמשכות המחלה וחומרתה. חולשה כללית בולטת יותר בשפעת. כמו-כן, השפעת, בניגוד להתקררות, יכולה לעבור בין בני אדם באמצעות שיעול, לכן חשוב מאוד לכסות את הפה והאף בשעת שיעול.

מתי לפנות לרופא

ביממה הראשונה והשנייה, עם תחילת המחלה, הסימנים המאפיינים אותה דלים וקשה לאבחן במדוייק את הגורם למחלה באופן עצמאי, למרות זאת, יוכל הרופא לבדוק נוגדנים ולאפיין את המחלה.
מומלץ לקבל אבחון רפואי מוקדם ומיותר מאשר מאוחר מדי. חום גבוה מ-39 מעלות צלזיוס או חום המלווה בצמרמורות אינו סימן המעיד בוודאות על סכנה, אך מומלץ ביותר לפנות במצב זה לרופא. כאשר המדובר בתינוקות צעירים מגיל חצי שנה, ובמיוחד בשלושת החודשים הראשונים לחייהם. תינוקות עד גיל 3 חודשים שחום גופם עולה על 38 מעלות - חייבים בטיפול רפואי.
הסימן הרגיש ביותר הוא התיאבון. כאשר החולה נראה "רע", אפטי, או לחילופין מאוד לא שקט. כאשר החולה נאנח, מתנשם או מתקשה בנשימה. כאשר החום מלווה בפרכוס. כאשר המחלה כוללת הקאות מרובות, שלשולים מרובים, ובמיוחד שלשול דמי. יש לפנות לרופא במצב שבו החום מלווה בפריחה. לרוב מדובר במחלה ויראלית שאינה דורשת טיפול, אך היות שישנן מספר מחלות קשות המאופיינות בחום ובפריחה ודורשות טיפול, רצוי להביא את הילד או הנתון בסיכון לרופא.

מחבר המאמר הינו המנהל הרפואי של שירות ד"ר פרימיום בחברת פמי פרימיום, והינו מומחה לרפואה דחופה ומנהל מחלקת רפואה דחופה בבית חולים
תאריך:  11/02/2009   |   עודכן:  11/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
הדחייה תאפשר לממשלה החדשה לעדכן את התקציב על-פי מצב המשק והכלכלה    החוק מאפשר לדחות את אישור התקציב ל-2009 עד 45 יום לאחר כינון הממשלה    הדחיות יקשו לגבש מדיניות כלכלית חדשה על-מנת להוציא את המשק מקשייו
איתמר לוין
על ממשלת אחדות, המשבר הכלכלי, ציפי לבני, שמעון פרס, שיעור ההצבעה, שיטת הבחירות והמשך ההטיה בתקשורת
ראובן לייב
ארוחת הבוקר, המרק של הצהריים, הראשונות, העיקרית, הקינוח, השירות והשירותים הטובים ביותר
הרב ישראל רוזן
הח"כים יכולים להפקיד את 'אצבעם' אצל ראש המפלגה. בעצם למה לא?
איילי פרידמן
מצד אחד אומרים שזה לא מוסרי להביא לעולם הרבה ילדים ולצפות מהמדינה שתממן את מחייתם, מצד שני זה לא מוסרי שהמדינה תתערב לאנשים במספר הילדים שהם מולידים. כך מצד אחד אומרים שזה לא מוסרי לעודד ולשעתק תרבות של נזקקות, ומצד שני זה לא מוסרי להעניש ילדים ולגזור עליהם חיי דלות. איך אפשר לפתור זאת בצורה אלגנטית?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il