X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"להיות שחקנית" הוא סיפור חייה של נאוה שאן, מילדותה בבית מתבולל אנטי ציוני בצ'כיה, דרך טרזין ועד להקמתו של תיאטרון יחיד בישראל
▪  ▪  ▪
אינדיבידואליסטית. נאוה שאן
בטרזין העלתה נאוה שאן מופע של תיאטרון ילדים, על-פי סיפור הילדים הצ'כי "גחליליות", שאותו עיבדה למחזה. בכנס ניצולי טרזין ניגשה אליה אישה והציגה את עצמה כ"גחלילית". אותה אישה סיפרה שבזכות ההצגה "גחליליות", היא חייבת את ילדותה לנאוה שאן

ב-1997 קיבלתי טלפון מאישה בשם לני המתגוררת כמוני בארה"ב. היא פנתה אלי כי ראתה שתרגמתי לאנגלית קובץ זכרונות שואה בשם "עיירתנו בייטש." לני שאלה אם אהיה מעוניינת לתרגם מעברית לאנגלית את זכרונותיה של נאוה שאן וציינה שהיא מכירה אותה מטרזין. השבתי ללני כי מעולם לא שמעתי על נאוה שאן, אבל אהיה מעוניינת לראות את הספר. לני נתנה לי את כתובתה של נאוה שאן בקריית יערים. כתבתי לה ומיד קיבלתי תשובה בכתב יד לא ברור, מלווה בהסבר ששברה את ידה בתאונה. עדיין לא ידעתי מי היא. שאלתי את אמי, שזכרה את שמה ואמרה שהייתה פעם שחקנית.
בביקורי הבא בארץ קבעתי פגישה עם נאוה שאן בתל אביב. היא הגיעה באוטובוס מקריית יערים עם גבס על ידה והביאה לי עותק של הספר "להיות שחקנית". בשיחתנו התמקדה בעבודתה בתיאטרון בישראל יותר מאשר בתקופת חייה בטרזין, אבל הראתה לי עלון מידע על הופעתה במחזה "רקוויאם בגיטו" בתיאטרון "צוותא" לתרבות מתקדמת בחיפה.
בעקבות קריאת הספר התוודעתי לאדם, לתקופה ולמקומות שלא הייתי מודעת להם למרות שגדלתי בארץ וחייתי בה עד שנת 1981. מסתבר שאינני יחידה. בשנה האחרונה הרציתי על חוויית תרגום הספר "להיות שחקנית" בוועידת ארגון המתרגמים הישראלי וכן במפגש דוברי עברית בוושינגטון. בשני המקרים איש בקהל לא שמע על נאוה שאן.
הספר מצא חן בעיני מכמה סיבות. הספר אינו אינטלקטואלי אלא חווייתי. אין בו תעמולה או הטפה אידיאולוגית, אלא הוא מראה את דבקותה של נאוה שאן בציונות ובסוציאליזם ואת ניסיונה (המוצלח לדעתי) להיאחז ביהדות, למרות משפחתה המתבוללת. ואכן, נאוה מגשימה את הציונות בעלייתה לארץ ואת הסוציאליזם - בחיים בקיבוץ. אין בספר ביקורת על האידיאולוגיה הקיבוצית, אף על-פי שנאלצה לעזוב את הקיבוץ לאחר פיטוריה מתיאטרון "הבימה" ועברה לגור בתל אביב ובחיפה. לאמיתו של דבר, נאוה שאן היא אינדיבידואליסטית, שהפכה ליזמת עצמאית והקימה תיאטרון יחיד. התרשמתי מאד מעצמאותה המקצועית, הכלכלית והאישית, ומן העובדה שלא התלוננה על כך שאף אחד לא עזר לה. היא הייתה זו שעזרה לעצמה.
עברית כמעט ללא מבטא
כותרת הספר "להיות שחקנית", מעידה על תוכנו. הקורא מלווה את הכותבת לאורך חייה בצ'כיה בין שתי מלחמות העולם, כשהחלה לשחק בתיאטרון בהיותה בת תשע ופתחה בקריירה מבטיחה בגיל עשרים. לאחר הכיבוש הגרמני והאיסור על יהודים לבקר בתיאטרון, לא כל שכן להופיע בו, היו נתונים כל מעייניה למציאת דרכים לעקוף את החוק. כדוגמא לדבקותה בתיאטרון אפילו בהיותה במחנה ריכוז, היא מתארת את עבודתה במשמרת לילה בבית החולים המלא בנשים גוססות. תפקידה היה הוצאתן החוצה של אלו שמתו במשך הלילה. היא מתבוננת היטב בזקנה גוועת וחושבת: "את זה אבצע פעם על הבמה, אם יזדמן לי תפקיד כזה. לרשום בזיכרון את פרטי הפרטים. איך היא מנענעת את הידיים. לא נחה לרגע." כל מעייניה נתונים למשחק בתיאטרון. בטרזין אירגנה נאוה מופעי תיאטרון רבים, כולל תיאטרון ילדים, ועיבדה את סיפור הילדים הצ'כי "גחליליות" למחזה. בקטע נוגע ללב היא כותבת איך בכנס ניצולי טרזין ניגשה אליה אישה והציגה את עצמה: "אני גחלילית". אותה אישה סיפרה לנאוה שאן, שהיא חייבת לה את ילדותה בזכות ההצגה "גחליליות".
לאחר השחרור חזרה נאוה שאן להופיע על הבמה הצ'כית, אך ב-1948 נטשה קריירה מבטיחה כדי לעלות לארץ. היא עמדה באתגר השפה והופיעה בעברית. כשצפיתי בקלטת וידאו של הופעתה בהצגת היחיד "רקוויאם בטרזין", נדהמתי מאיכות העברית שלה, שבה דיברה כמעט ללא מבטא. זהו הישג מרשים למי שלימדה את עצמה עברית בעזרת מילון גרמני-עברי בהעדר מילון צ'כי-עברי בנמצא, וזכתה לסטירה מאביה המתבולל, שאמר לה לשכוח מהציונות ומארץ ישראל. את סדר הפסח הראשון חוותה בטרזין, כשנתבקשה לקרוא בהגדה בצ'כית. במשך מספר חודשים שבהם ביימה מופע לחגיגת היובל של המושבה הדתית "יסוד המעלה", התגוררה נאוה שאן עם בִּתה אצל משפחה מקומית. היא כותבת בכנות על תחושת הזיקה לשורשיה היהודים בעקבות הקשר החם עם התושבים.
סיימתי את עבודת התרגום ב-2006. כתב היד של התרגום נתרם למוזיאון השואה בוושינגטון, לטרזין אינישיאטיב בפראג ולבית טרזין בגבעת חיים. לצערי, איבדתי את מספר הטלפון של לני ולא הצלחתי לאתר אותה כדי להודות לה על כך שהכירה לי ספר נפלא זה.

("להיות שחקנית" יצא לאור בהוצאת הקיבוץ המאוחד ב-1991)
מיכל פרם-כהן היא אשת מחשבים לשעבר, מתגוררת בארה"ב ועוסקת בתרגום, כתיבה והוראת עברית
תאריך:  07/03/2009   |   עודכן:  07/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לתיאטרון נולדה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
התרגום לאנגלית יצא לאור ב-2010
michal35  |  21/11/09 15:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חנן וייס
האלוף מרום שילם את תשלומיו במזומן, בזמנו החופשי, ומכיסו הפרטי לא ע"ח משלם המיסים - נוהג אמיץ של איש אמין
רונן שובל
החלטתו של שר הביטחון לפעול לפתיחתו של מרכז חברון היהודית לתנועת פלשתינים מעמידה בסכנה מחודשת את חיי היהודים בעיר האבות
מרדכי קידר
כשעזה ההרוסה משמשת מקור בלתי נדלה לתרומות ולנדבות של מוסלמים עשירים, למה שראשי חמאס ישקמו אותה?
משה דרורי
כיצד היה נראה הסיפור המקראי הידוע נוכח החוק למניעת הטרדה מינית בישראל? מה משמעות הבגד שנשאר בידיה של אשת פוטיפר כראיה נסיבתית? והאם היה ניתן לזהות את בידוי הראיות שביצעה גם ללא מעבדות מז"פ?    יוסף ואשת פוטיפר כתיק פלילי
צבי גיל
פרסום חדש ברמה אינטלקטואלית גבוהה לא יכול להסתפק, בייחוד בעידן שלנו, בנושאים מדעיים צרופים, או באלה שרק ציבור משכיל ברמה אקדמית מוצא בהם עניין    נדרשות גומחות במדעי החברה כמו מדע ההתנהגות שהן צירוף של מדע ומידע, תחומים שנוגעים או נושקים לחיינו היומיומיים
רשימות נוספות
שפת אם אהובה - תענוגות העברית  /  עמוס גורן
פיליפ קרסנטי ומכחישי המציאות  /  בעז ארד
מסוחררת מאהבה  /  גיל רונן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il