X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרהורים בעקבות חידון התנ"ך העולמי ה-46, שנערך השנה האם אין מקום לקיים חידון גם למבוגרים כפי שהיה בעבר? נתניהו: "אולמרט הבטיח ואני אקיים"
▪  ▪  ▪
הבסיס לקיום שלנו

למרות קיומנו כאן כעם חופשי, למעלה מ-60 שנה, אנו עדיין מחפשים את זהותנו התרבותית. התנ"ך אכן הוא כלי מחבר, מכנה משותף לכל העם במדינת ישראל, ויש למצוא דרכים להביא זאת לידי ביטוי.
ספר הספרים הוא תעודת הלידה ותעודת הזהות של עם ישראל, הוא התשתית התרבותית לכלל ישראל, ספר של ערכי רוח ומוסר, ספר של אידיאלים נעלים, שהנחו את עם ישראל מאז היותו לעם. שזורים בו אירועים היסטוריים כבירים: יציאת מצרים, קבלת התורה מסיני וכו', המהווים את מקור אמונתנו, והם שקיימו את רוחו של עם ישראל במשך אלפי שנות היסטוריה, ושמרו על אחדות האומה גם במשך אלפי שנות פיזור וריחוק.
ערכים וקניינים, המהווים את חוקי היסוד בנורמות ההתנהגות היום-יומיות בין אדם לאדם ובין עם לעם, נלמדים ממנו. הוא שהביא את החוקים והמשפטים לעולם וכך יצר מערכת הגנה על חברה השומרת על זכויותיה ונאבקת על חירותה.
בישראל של היום, לימודי התנ"ך סובלים מהזנחה. גדל דור שאינו מסוגל לקרוא ברהיטות פרק בתנ"ך או ליהנות מיופיו. יש מאנשי החינוך, הטוענים שלא הייתה בכל תולדותינו תקופה שבה היה הניכור מהתנ"ך רב כימינו. הסיבות לכך הן זרותה של השפה העתיקה, הראייה בתנ"ך כמכלול של טקסטים דתיים, או סתם עצלות. נראה שמיעוט מקרב בני עמנו בארץ, בעיקר שומרי המצוות, מתרגשים מתכניו ושולטים במכמניו.
בשעתו, בעשור הראשון להקמת מדינת ישראל, הגתה קבוצת אנשים, בראשות פרופ' חיים גבריהו, וביוזמתו ובעידודו של דוד בן-גוריון, ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל, את רעיון קירוב העם בישראל ובעיקר הדור הצעיר אל התנ"ך על-ידי עריכת תחרויות וחידונים בידיעת התנ"ך על פסוקיו, פרקיו, אישיו, אתריו, ארועיו ועוד.
החידון שימש בשעתו אמצעי להעלאת חשיבות ערך לימוד התנ"ך ושינונו בעיני הציבור בכלל ובקרב הדור הצעיר בפרט. הדבר בא לידי ביטוי במאמרו של פרופ' חיים גבריהו: "החידון הארצי הראשון לתנ"ך הצית התלהבות המכה גלים עד היום הזה. אפשר היה לחוש בעליל שמעמדו של לימוד התנ"ך עולה, ורבים החלו בעקבות האווירה שנוצרה לקבוע עיתים ללימוד התנ"ך". (ספר החידון תשנ"ג).
כפועל יוצא, נערך חידון התנ"ך למבוגרים בשנת העשור למדינה, שבה הוכתר עמוס חכם כחתן הבינלאומי של מדינת ישראל, לאדם שהפך בין-יום לאחד מגיבורי התרבות של המדינה הצעירה ולשם נרדף לידע ובקיאות בתנ"ך. בהמשך, חידון התנ"ך העולמי לנוער יהודי, שמהווה מאז ועד היום את הסממן הרוחני של יום העצמאות. היטיב להגדיר זאת ראש הממשלה הראשון: "לא רק מצעד צבאי יציין לנו את יום העצמאות, אלא גם מצעד רוחני, הזיקה והאהבה של הנוער בארץ ובתפוצות לספר הספרים צריכה וחייבת לעמוד בשורה אחת עם מצעד צה"ל".
עתה, ביום העצמאות ה-61 למדינת ישראל, ציינו את חידון התנ"ך העולמי לנוער יהודי ה-46. בחידון שנערך זה לא מכבר ביום העצמאות, פנה נשיאה החמישי של מדינת ישראל, יצחק נבון, ששימש כיו"ר חבר השופטים, לראש הממשלה בנימין נתניהו לפעול למען קיומו של חידון התנ"ך גם למבוגרים, והזכיר, כי ראש הממשלה הקודם, אהוד אולמרט, הבטיח זאת לפני שנתיים. נתניהו השיב לנבון: "אולמרט הבטיח ואני אקיים".
אם השכלנו שחידון זה יתמיד שנים כה רבות, אין שום סיבה בעולם שלא נוכל לקיים חידון תנ"ך למבוגרים כפי שקויים בעבר. לצורך הפעלת מערכת גדולה וחשובה זו, שתקרב את העם היושב בציון לערכיו וקניניו של ספר הספרים, האם לא הגיעה השעה להקים רשות לאומית להפצת ידע התנ"ך, שמעיקרה יהיה לתמוך ולסייע בהפעלתם של החידונים ברמות השונות - צעירים ומבוגרים, חוגים בבית הנשיא וכו', הפעלות במסגרות של מתנסים, תחרויות עירוניות וכו', מתוך מגמה לחיזוק ההזדהות של העם היושב בציון ובפזורה על ערכיו האנושיים, הלאומיים, החברתיים והדתיים של עם ישראל. הרשות תעודד התעניינות בלימוד התנ"ך כספר היסטורי, תרבותי וערכי של עם ישראל, שתיצור העמקת הקשר של העם לארצו, שפתו ומורשתו.
זכורים לי דבריו של בנימין נתניהו בקדנציה הראשונה כראש ממשלה, בערב יום העצמאות תשנ"ט: "אני חושב שכל ילד חייב לקבל חינוך של הכרת התנ"ך על כל חלקיו, זה הבסיס לקיום שלנו".

כותב המאמר שימש בשעתו כמרכז חידון התנ"ך העולמי לנוער יהודי.
תאריך:  04/05/2009   |   עודכן:  10/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תוקם רשות לאומית להפצת ידע התנ"ך
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
לגייס משתתפי החדונים למבוגרים
בעבר לרשות  |  5/05/09 09:37
2
להקים תנועה עממית לתנך
נפתלי רוטנברג  |  10/05/09 21:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר יוחאי סלע
בנאומו בוועידת דרבן, ביקש נשיא אירן להפיץ ערכים ברבריים בשם האיסלאם    בניגוד לדעה הרווחת במדינות מערביות מסוימות, אירן אינה מהווה חלק מהפיתרון, אלא היא חלק מהבעיה
עמי דור-און
ישראל צריכה לשנות את מדיניות העמימות הגרעינית    אם הרע מכל יתרחש ואירן תגיע אל הנשק הגרעיני תוכל ישראל לבחור בנתיב של מאזן האימה - אם תהלמו בלב תל אביב בנשק גרעיני, נמחק אתכם מעל פני האדמה
עו"ד דגנית אלישיב, יעל טמיר
מקרה המבוסס על סיפור אמיתי ממרכז "דף חדש"
ד"ר יובל ברנדשטטר
לא כוחנו ועוצם ידינו הביאו לנו את הימים האלו בהם אנו מעמידים תנאים למעצמות, אלא התנ"ך    הספר שלאורו הלכו הגויים, מנפוליאון ועד בלפור ועד טרומן ועד אחרון לוחמי האנז"ק
ד"ר אברהם בן-עזרא
האומנם ממלכתיות היא לזמר שירי חנופה, ולבקש שיבוא שלום? ואילו להבהיר ולהסביר מהן הסכנות של מדינה פלשתינית ולהתנגד לשלום הזוי ומסוכן - זה לא מספיק ממלכתי?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il