X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על המתכנן לתכנן את הדירה, באופן שלא תיגרענה הדרישות שבתקנות לא במישרין ולא בעקיפין
▪  ▪  ▪

על המתכנן לתכנן את הדירה באופן שלא תגרענה הדרישות שבתקנות לא במישרין - כגון על-ידי תכנון פרוזדור בדירה שרוחבו קטן מהמינימום הנדרש בתקנות, ולא בעקיפין - כגון על-ידי תכנון פרוזדור ברוחב תקני אך התקנת ארון חשמל אשר מפחית מרוחבו של הפרוזדור, או תכנון דלת ממ"ד המצרה את הפרוזדור
יש לדעת כי דלתות בדירת מגורים נפתחות אל פנים החדרים, כולל דלתות של חדרי שירות, ולפיכך, ההולך לאורכו של הפרוזדור אינו מופרע בהליכתו, גם בעת פתיחת הדלתות. יוצאת דופן היא דלת ממ"ד (מרחב מוגן דירתי), אשר מטעמי בטיחות פתיחתה היא כלפי חוץ. כפועל יוצא של נתון זה (כיוון פתיחת דלת הממ"ד), מקובל לתכנן את דלת הממ"ד כך שפתיחתה תהיה אל מגרעת. מכל מקום, דלת ממ"ד הגורעת מרוחב הפרוזדור בדירה בהיפתחה כלפי הפרוזדור מהווה ליקוי.
כאשר קבע מחוקק המשנה מה יהיה רוחבו המינימלי של פרוזדור, הוא לקח בחשבון רוחב נטו למעבר, ללא הצרתו של רוחב זה על-ידי שום אביזר שהוא.
ישנן שתי סיבות לקיומו של הליקוי במקרה של פתיחת דלת הממ"ד לכיוון הפרוזדור:
א. כאמור, פגיעה ברוחב האפקטיבי של הפרוזדור.
ב. קיומו של סיכון בטיחותי למשתמשים בפרוזדור, בעת פתיחת דלת הממ"ד לכיוונם באופן מפתיע.
באשר לסיבה ב', לכאורה אפשר לטעון כי כל דלת צריכה להיפתח על חשבון חלל כלשהו בדירה. זה אומנם נכון, אולם יש לצרף לעובדה זו גם את הכלל התכנוני הרווח לפיו כל הדלתות אינן נפתחות לכיוון הפרוזדור אלא לכיוון החדרים, ולכן, המסקנה היא כי כל דלת הנפתחת לכיוון הפוך מהמקובל – ובמיוחד לכיוון מעבר, ותוך חסימתו – מהווה ליקוי ויוצרת סיכון. הסיכון הוא גם בגלל הציפייה כי לא ייפתחו דלתות לכיוון הפרוזדור.
כך לגבי דלת כניסה שבהיפתחה חוסמת מעבר אל המטבח, וכמובן גם דלת הממ"ד החוסמת מעבר חופשי של כניסה אל חדר, או החוסמת מעבר בפרוזדור.
ראה בעניין זה ת"א 4160/02 גרינבלט אנטולי נ' יצחק שטרן ושות' בע"מ, בית משפט השלום קריות, שופטת: א' בית-נר, [פדאור 6455(10)0]. בית המשפט פסק: "ליקויים בשלד – המומחה קבע כי כאשר דלת הממ"ד פתוחה, היא בולטת כ-10 ס"מ למעבר לפרוזדור ועל כן יוצא שרוחב הפרוזדור 76 ס"מ במקום 80 ס"מ שנדרש כמינימום. מדובר באי התאמה לתוכנית המכר והתיקון אינו מעשי. עוד נמצא כי הממ"ד, על-פי שטחו, אינו מהווה חדר".
לאור טענה זו, שהתקבלה כליקוי, בית המשפט מינה שמאי מקרקעין מטעמו שהעריך את שיעור ירידת הערך בגין הדלת הבולטת לכיוון הפרוזדור ובגין ממ"ד שנמכר כחדר על אף מידותיו אשר אינן מתאימות לחדר כדרישת התקנות [תקנות התכנון והבנייה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות) תש"ל – 1970, התוספת השנייה, תקנה 2.04].
בסך הכול נפסק בגין שני הליקויים הנ"ל סך כולל של 33,750 ש"ח, בצד פיצויים בגין ראשי נזק אחרים.
להבהיר, אי התאמה לתוכנית המכר אשר אינה מהווה ליקוי תכנוני ומפגע – אומנם מזכה את הדיירים בפיצוי בשל עצם קיומה של אי ההתאמה, אולם אינה עניין לשמאי מקרקעין לענות בו משום שאינה גורמת לירידת ערך הדירה. במקרה הנדון המצב שונה – אי ההתאמה יצרה פגם בדירה, ולכן מונה שמאי מקרקעין כדי להעריך את שיעור ירידת ערך הדירה בגינה (לו הייתה אי התאמה ותו לא, השמאי לא היה מוזמן כלל, ולו היה מוזמן - היה קובע כי למרות אי התאמה, אין שום ירידת ערך).
המסקנה מפסק הדין היא, בענייננו, שבליטת דלת ממ"ד לכיוון הפרוזדור יוצרת ליקוי ככל שהפרוזדור מופחת ברוחבו החופשי למעבר בהיות דלת הממ"ד פתוחה, וכי אין לקבל טענה כי דרכן של דלתות להיפתח, ולכן כל פתיחת דלת היא מטבע הדברים על חשבון חלל כלשהו בדירה.
על המתכנן לתכנן את הדירה, באופן שלא תיגרענה הדרישות שבתקנות לא במישרין (כגון על-ידי תכנון פרוזדור בדירה שרוחבו קטן מהמינימום הנדרש בתקנות), ולא בעקיפין (כגון, על-ידי תכנון פרוזדור ברוחב תקני – אך ...התקנת ארון-חשמל, אשר מפחית מרוחבו של הפרוזדור, או תכנון דלת ממ"ד המצרה את הפרוזדור).

תאריך:  28/05/2009   |   עודכן:  28/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צ'לו רוזנברג
תהיינה העמדות כלפי המדיניות האמריקנית אשר תהיינה, ראוי שהציונות הדתית לא תשבור את הכלים לחלוטין בתוך החברה הישראלית, ובמיוחד בצה"ל    צה"ל הוא צבא העם אשר חייב לבצע כל הוראה של ממשלה חוקית ואסור לערב אותו בפוליטיקה
עו"ד אביעד ויסולי
העובדה כי שרי הביטחון בעשר השנים האחרונות הצהירו הצהרות פוליטיות לחלוטין כי הם לא יאפשרו בנייה באיו"ש, הפלתה לרעה את תושבי איו"ש היהודים ומנעה מהם את האפשרות לעמוד בדרישות החוק    למעשה, השימוש שעושה אהוד ברק בחיילי צה"ל למשימות פינוי יישובים באיו"ש לא רק שהינו פוליטי ופסול, הוא גם בלתי חוקי בעליל    יש לנקוט בהעדפה מתקנת בנושא תכנון ובנייה בהתנחלויות עקב האפליה ארוכת השנים
צבי י' כסה
אם בנושאים האזרחיים, שהיו בתשתית האידיאולוגיה הז'בוטינסקאית, ישראל ביתנו וש"ס מצליחות להסיט את הנהגת הליכוד - איך נתניהו יכניע אותן בנושאים המדיניים?
אברשה טנא
המפגש עם הממשל האמריקני החדש מאפשר לנו היום לומר בבירור ובקול גדול: המאחזים, וחלק גדול מן ההתנחלויות - הם פגיעה ברוטאלית בשלטון החוק
רו"ח חובב לויטס
החלטת הנהלת החברה על מטבע הפעילות, יש בה בכדי להשפיע על אופן הצגת התוצאות לציבור, או יותר מדויק לומר: אופן הבנת התוצאות על-ידי הציבור    כל מה שצריך לדעת על הכתוב בדוחות כספיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il