X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כעת ,כשנוצרה הדינמיקה הנכונה בשלטון המרכזי לביצוע רפורמה מקיפה במינהל מקרקעי ישראל, שוב כפי שנעשה בעבר (דוח גדיש) - נשאר המגזר הכפרי בהמתנה וממשיך להיאבק על זכותו הבסיסית למגורים בבג"צ אל מול קבוצות לחץ חברתיות והערים הגדולות
▪  ▪  ▪
מופלים לרעה. החקלאים [צילום: AP]

בשבועות האחרונים נשמעים קולות רבים ומגוונים באשר לרפורמה המתוכננת במינהל מקרקעי ישראל. המגזר החקלאי זועק, ובצדק, כי קיימת אפליה קשה בהתייחסות אליו מול המגזר העירוני, בכל הקשור לזכויות המגורים.
ישנה סברה כי הרפורמה מתעלמת מהמגזר החקלאי מכיוון שחברי המושבים נמצאים בשנים האחרונות בעיצומה של רגרסיה מכוונת בכל הקשור לזכויותיהם בקרקע ובחינת ההיסטוריה, יישום החלטות מועצת המינהל ופסיקות בג"צ מחזקות טענה זו.
במאמרי זה אסקור את החלטות מועצת המינהל ב-40 השנים האחרונות באופן שיוכיח ויצדיק את הצורך בהסדרת זכויות המגורים בקרקע לחברי המושבים כפי שמוצע ברפורמה למגזר העירוני.
בשנת 1965 קיבלה ממשלת ישראל החלטה בעניין מדיניות הקרקע בישראל שמהווה החלטה מס' 1 בסדרת החלטות של מועצת מקרקעי ישראל. ההחלטה מבחינה בין המדיניות הקרקעית בקרקע הנמצאת בתחומי ישובים עירוניים, לבין קרקע חקלאית ועוסקת בתנאים למסירת קרקע חקלאית, מסירת קרקע עירונית, ומדיניות תכנון הקרקעות.
מהחלטה מס' 1 ניתן ללמוד על כוונת המדינה לעניין תקופת החכירה שתונהג במושבים. בהחלטה נקבע כי קרקע חקלאית תוחכר לתקופה של 49 שנה. משתמש החוכר בקרקע למטרות החכירה, תוארך זכות החכירה, לבקשתו, לתקופה נוספת של 49 שנה לשימוש לאותן מטרות - לא יושמה!
בשנת 1968 התקבלה במועצת מקרקעי ישראל החלטה מס' 45 שעיקרה שיש לראות במי שהנחלות מושכרות לו לטווח קצר, ורק מסיבות טכניות לא נרשמו בחוזים לטווח ארוך, כמי שזכותו לפיצויים במקרה של פינוי היא כשל חוכר לדורות.
במשך הזמן התקבלו החלטות נוספות, המעגנות במפורש את זכויות החקלאים בקרקע ואת הדרך בה נדרש מינהל מקרקעי ישראל להחכיר לחברי המושבים קרקע באופן של הקצאת נחלה וכך, למשל, ניתן לסקור את ההחלטות להלן:
ב-5.7.1966 ניתנה החלטה מס' 8 העוסקת בזכויות חכירה לדורות של בעלי נחלות חקלאיות, אף אם לא נחתמו עמם חוזים לזמן ארוך.
ב-8.11.1966 ניתנה החלטה מס' 14 - קרקע תוחכר לסוכנות היהודית באופן זמני בלבד עד שתוחכר סופית לאגודות ו/או לחקלאים.- לא יושמה!
ב-28.11.1988 ניתנה החלטה מס' 399 העוסקת במתן זכות חכירה לדורות למושבים שיתופיים. - לא יושמה!
ב-11.5.1992 ניתנה החלטה מס' 530 העוסקת ברישום זכויות חכירה לדורות בכפרים שיתופיים ובמושבי עובדים. - לא יושמה!
ובתאריך ה- 10.2.1998 ניתנה החלטה מס' 823 העוסקת בהחכרת חלקות המגורים לבעל הנחלה לארבע תקופות של 49 שנים, והחכרת יתר החלקות במושב לאגודה השיתופית, לדורות. לא יושמה!
החלטה מס' 823, הינה ההחלטה האחרונה בשרשרת ההחלטות המתייחסות לזכויות חברי המושבים ומקנות על-פי מועצת מקרקעי ישראל זכויות חכירה לדורות וקובעת את הדרך בה יינתנו זכויות אלה. נוסח חוזה החכירה נמצא במחלוקת בינינו לבין המינהל ואינו משקף נאמנה את הזכויות האמיתיות של המתיישבים על אדמתם.
במשך כל תקופה זו ועד לימים אלו עושה תנועת המושבים מאמצים אדירים בכדי להגיע ליישומה של ההחלטה, קרי, חוזים לדורות למושבי התנועה, וזאת ע"י הכנסת כל מושבי תנועת המושבים להליך רישום המשבצת שהינו תנאי לחתימה על חוזה וניהול מו"מ על נוסח חוזה החכירה מול האגף החקלאי במינהל.
תנועת המושבים לא תרפה מדרישתה העקבית והמוצדקת לקבל בהקדם נוסח חוזה חכירה הוגן למושביה, אשר ישים קץ למעמד "בר הרשות" בו נמצא ציבור גדול של מתיישבים אשר אינו משקף את זכויותיהם האמיתיות על הקרקע.
כעת ,כשנוצרה הדינמיקה הנכונה בשלטון המרכזי לביצוע רפורמה מקיפה במינהל מקרקעי ישראל, שוב כפי שנעשה בעבר (דוח גדיש) - נשאר המגזר הכפרי בהמתנה וממשיך להיאבק על זכותו הבסיסית למגורים בבג"צ אל מול קבוצות לחץ חברתיות והערים הגדולות.
בזמן הקרוב, כנראה, תוכרע על-ידי בג"צ סוגיית החלטה 979 שעיקרה הסדרת זכויות המגורים והתעסוקה החלופית בחלקת המגורים במושב.
האם החלטה זו תיושם????

הכותב הוא יו"ר אגף קרקעות ואגודות שיתופיות בתנועת המושבים
תאריך:  05/06/2009   |   עודכן:  05/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החלטות מועצת מקרקעי ישראל נותרות על הנייר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יפרח אתה מס' 1 ל"ת
מושבניק  |  10/06/09 12:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים נוי
מדובר בהצגה חביבה וקולחת ואולם היא די פושרת    תיאטרון גבעתיים
עו"ד יעקב קסטל
די לבלות זמן מה במזכירות בית המשפט כדי להבין שבית המשפט נמחץ תחת משקל התיקים המוגשים לו, ואינו מסוגל כלל לעמוד בציפיות ובתקוות הנתלות בו    במצב זה נאלץ בית המשפט להקדיש זמן ניכר מזמנו לסינונם של תיקים במקום לשפוט בהם    התחושה היא שהחורים ברשת הסינון של בית המשפט הולכים וצרים, וגם תיקים רבים שהיו ראויים לתשומת לב, נלכדים ברשת המסננת ומושלכים תדיר אל תהומות הארכיב
אברהם (פריצי) פריד
האותיות הקטנות של חוקי הפרקליטות    הסיבה האמיתית לפרויקטים לאומיים    חינוך ודמוגרפיה    העדים המסתוריים של השופטת    ניוטון נשאר כיתה
טובה ספרא
מצב הכוכבים גורם לכך שתכני נאומי אובמה יפורשו לשלילה    כלכלה ושווקים: משקיע שעוד לא יודע לשחות או לצוף - הגיע הזמן ללמוד את אלו עד שיגיעו זמנים אחרים    צפון קוריאה: הרבה אגרסיות אך לא מלחמה    תחזית כוכבים לשבוע 11.6.09-5.6.09
איתן בן דוד
בעוד שהחקלאות בישראל מהווה לעיתים שק חבטות, בעולם אנו מושא לקנאה ולחיקוי    מי שמנסה להפוך את החקלאים לאויבי המים טועה, מטעה ומסית את הדיון מהרמה העניינית לחילופי האשמות עקרים    טוב תעשה המדינה אם תמצא את הדרכים לשמור על חקלאיה ולא לנסות לדחוק אותם אל מחוץ למעגל הייצור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il