X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
את הפגנות השבת של ירושלים אפשר למנוע, גם ללא התערבות משטרה, רק במודוס ויוונדי של שני הצדדים היריבים
▪  ▪  ▪
אין כהבנה הדדית [צילום: פלאש 90]

למלחמות השבת הנטושות בירושלים יש היסטוריה ארוכת-שנים. תחילתן עוד במחצית המאה החולפת, בכרוזי-מחאה פאסיביים, שהתנוססו על קירותיה של שכונת מאה שערים, ושבהם הובע זעם על "בנות ישראל החילוניות, הפוקדות את השכונה בתלבושת פרוצה". המשכן היה אקטיבי יותר: הפגנות קולניות ואלימות מחוץ לחומות. העילה החדשה: חילול השבת בחוצות ירושלים רבתי ברכב פרטי.
בשבת האחרונה, אחרי שנתיים של הפוגה, בחסות המשטרה, חודש המאבק האלים. הפעם יצא קצפם של החרדים על פתיחתו של חניון ציבורי ביום השביעי, בחסות העירייה. כמו בעבר, הם לא הסכינו עם רוע הגזירה ויצאו למלחמת קודש, שתכליתה אחת: שבתון-תחבורה מוחלט ביום השביעי בכל חוצותיה של עיר הבירה.
מרבית תושביה של ישראל הם חילונים. רק מיעוטם חרדים. כיוון שכך, וכיאה למדינה דמוקרטית מתוקנת, על שני הצדדים לכבד זה את דרכו של זה. זכותם המלאה של החרדים לשמור על הגחלת בדלת-אמותיהם וחלילה לחילונים לחלל את שבתם בתחום-מושבם שלהם. באותה מידה צריכים החרדים לאפשר לחילונים לנוע ברכבם בשבת, חופשי חופשי, כל אימת שהמדובר מחוץ לתחום דלת האמות החרדי. אלא ששני הצדדים מיטיבים, משום מה, לחרוג מן הנוהל המתבקש.
עימות אלים
זכור לי, עדיין, העימות בין שני הצדדים הנצים בחוצותיה של ירושלים עוד במחצית המאה הקודמת. הייתי אז סטודנט באוניברסיטה העברית, כשחברי לאקדמיה - אנשי "הליגה למניעת כפייה דתית", מרצים כסטודנטים - התגרו בחרדים במאבק אלים.
לצורך כך לא היססו להיכנס, ברכבם הממונע, באורח פרובוקטיבי, ללוע הארי החרדי של מאה שערים, בעיצומו של יום השבת עצמו, כשהם תובעים את ליטרת הבשר שלהם: זכות של נסיעה חופשית, נעדרת-הגבלה, בחוצות העיר. באותו יום מקודש. החרדים, מצידם, לא היססו, לעומת זאת, לפקוד, רגלית, את השכונות החילוניות, ובכלל זה את כביש ירושלים-תל אביב, ולסקול באבנים, בעצם יום השבת, כל מי שחלף על-פניהם בכלי-רכב.
מודוס ויוונדי
למותר לציין כי אלה גם אלה חטאו למטרה. הפרובוקציה הדו-צדדית, שבה הפרו שני הצדדים את השבת, לא השיגה, כמובן, את יעדיה. רק זרנוקי-מים וגז מדמיע של המשטרה הצליחו לפזר את המפגינים עד לשבת הבאה, ואז שוב חודש המאבק בין הצדדים היריבים, כאילו לא היו דברים מעולם. עצורים מבין החרדים והחילונים, ופצועים, שכללו גם שוטרים, היו חזון נפרץ, שחזר על עצמו מדי שבוע.
את הפתרון הסופי לא ניתן למצוא בכוח. לא מצד החרדים, לא מצד החילונים, וגם לא בחסות המשטרה. הוא יימצא רק בהסכמת שני הצדדים המתכתשים, בינם לבין עצמם, בדרך של פשרה הדדית. ובפשרה הזו יהי לחרדים אשר לחרדים ולחילונים אשר לחילונים.
רק חיץ ברור, של תפיסת מרחק בין הצדדים היריבים, יבטיח את ה"מודוס ויוונדי" של השקט המיוחל. בחיץ הזה יינתן לחרדים לשמור על שבתם בדרכם שלהם, בלא שהחילונים יעזו לחללו בתחומם. החרדים, לעומתם, יאפשרו לחילונים ליהנות, ביום החופשי שעומד לרשותם, מטיול ממונע לירושלים שמחוץ לחומות, עם ביקור בעיר העתיקה, במוזיאונים ובגן החיות התנ"כי. רק אז יבוא, סוף סוף, לירושלים גואל.

תאריך:  08/06/2009   |   עודכן:  08/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
"מבצע טופז" - סיפק הרבה כותרות, הרבה רכילות, הרבה הדלפות משטריות מכוערות ובעיקר הרבה עצב - על כוכב שנפל    הובלת טופז - באזיקי ידיים ורגליים - הוא מעשה מיותר, אך בעיקר משפיל    ניסיון ההתאבדות, או הזעקה לעזרה ורחמים, הייתה צפויה בנסיבות
אמילי לנדאו ואפריים אסכולי
ללא פעולה תקיפה מצדה של ארצות הברית, אנו עלולים להיכנס לדינמיקה חדשה עם התפתחויות מקבילות: תפוצה גרעינית המתקדמת בקצב מואץ, לצד שיח מעורר השראה אך בלתי יעיל על אמנות בינלאומיות (שאינן זוכות לתשומת לב) לפיקוח על נשק גרעיני
אהרון אביתר
הצעת החוק נגד ציון הנכבה ע"י האזרחים הערבים-ישראלים, הנדונה בימים אלו, תקוותי היא שבית המשפט יפסול את החוק לכשיופעל, אך אין בכך מזור לפצע האנוש שסופגת הדמוקרטיה שלנו
רוני ברט
אובמה מספר לישראל כי "חברים צריכים להיות כנים"    נאומו מלא החנופה לעולם המוסלמי היה נעדר כנות באשר להפרות השיטתיות של זכויות אדם ברחבי ארצות האיסלאם    סימטריה? לא בעידן האובמי
טל רבינוביץ
בפסק דין נכון וצודק, הן מבחינה מוסרית והן מבחינה משפטית נפסק כי גבר אשר קיים יחסי מין בהסכמה עם אישה שהרתה כתוצאה מיחסי מין אלה - לא יוכל לחייבה בביצוע הפלה - רק משום שאין רצונו בלידת הילד    התוצאה... מעולה, אך הדרך....
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il