X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשל קונוטציות שליליות שדבקו בשמות, בכינויים, בביטויים ובמקצועות למיניהם, יצרו בהם חלופות מכובדות יותר
▪  ▪  ▪

על שמות, כינויים וביטויים שונים, שהיו שגורים בעבר בשפה העברית, אבד ברבות הזמן הכלח - בדרך כלל בשל הסטיגמות שדבקו בהם. במרוצת השנים נמצאו להם חלופות "מכובדות" יותר, אם מתוך ההכרה שהמדובר באמת בסטיגמה שמוטב לשנותה, ואם משום הרצון למצוא מוצא של כבוד כדי לצאת מן הסבך.
ההזדקקות לעניין המביך הזה באה בעקבות יוזמה שנוקט בימים האלה שר הרווחה, יצחק הרצוג, למציאת שם חדש לכינוי "מפגר", שיש לו קונוטציה שלילית כל כך בעיני הציבור הרחב. אם פעם היה הכינוי הזה הגדרה סוציאלית, הרי שהיום הוא מתפרש כמילת-גנאי מעליבה, הפוגעת במי שלוקה בשכלו.
מי מאיתנו אינו זוכר את הכינוי "משוגע" שדבק בעבר הרחוק במי שלקה בנפשו? ברבות הזמן נמצאה לו חלופה הולמת יותר: "חולה-נפש", ומי שאושפז בעבר ב"בית משוגעים" מאושפז עכשיו "בבית חולים לחולי נפש".
אותם דברים אמורים באשר ל"פסיכי" - הכינוי שדבק, עד היום, בשפת העם, במי שהוא טיפש, סכל ושאיננו מבין. אלא שבמקור, "פסיכי" הוא דווקא היפוכו של דבר: "נפשי" או "רוחני", במובנם החיובי.
הזמנים השתנו
הוותיקים שבינינו זוכרים, מן הסתם, את הקונוטציות השליליות שדבקו בשם התנ"כי "יורם", שהיה בשעתו אחד השמות המכובדים והנפוצים ביותר בארץ. אלא שהזמנים השתנו, ומישהו "דאג", משום מה, להדביק לשם הזה קונוטציה שלילית, של מי שהוא לא פחות משלומיאל, פתי, תמים ומסכן. כך הפך, באחת, שמו של מלך מכובד בישראל לביטוי של גנאי, ולך חפש היום הורים שיעזו להעניק לרך הנולד שלהם את השם הזה.
גם גורלו של השם "ירחמיאל" לא שפר עליו. ירחמיאל, שם נפוץ בימי תקופת החלוצים בארץ, הפך משום מה לסינונים ל"כסיל", ל"מיושן" ולאחד שאיננו מציאותי. בימים שלפני קום המדינה היה זה גורלו של מי שהתקרא "חושם" - מעין סינונים ל"טמבל".
ולהבדיל, אלף אלפי הבדלות, שמו המפורש של היושב במרומים, "יהוה", שאסור, על-פי המסורת, מפאת קדושתו, להיגוי. החלופות: "הקדוש ברוך הוא" ו"אלוהים", והמהדרין והמדקדקין במצוות נרתעים אפילו מהשם האחרון ומשתמשים בשם "אלוקים".
את מי שהוא עיוור, לא עלינו, מכנים ביום "כבד-ראייה" ואת החרש - "כבד-שמיעה", שהן, כמובן, קונוטציות מעודנות יותר לכינויים המפורשים.
עידון השם
לביטוי "חזיר" יש, מטבע הדברים, קונוטציות שליליות, של אדם גס-רוח ומלוכלך, שאינו יודע להתנהג. אלא שבמקור ההשלכה היא, כמובן, על בעל החיים הטמא והטרף במסורת היהודית, שהוא מוקצה מחמת מיאוס ואסור באכילה. אבל, אפילו החילונים, שאינם מדקדקים בכשרות ושאינם בוחלים לאכול מבשרו, מכנים אותו, בכל מסעדה שבה הוא מוגש, "בשר לבן".
סיפוריהם התנ"כיים של "רחב הזונה" ושל "המשתין בקיר" משעשעים וגם מביכים, עד עצם היום הזה, כל תלמיד הלומד אותם, כאשר המורה מפרשת את הזונה כ"משבירת-מזון" ואת המשתין כ"כינוי לכלב".
ואחרונים חביבים - בעלי המקצועות למיניהם. זוכרים את מה שהיה פעם "מהנדס-טייס", האיש השני במעלתו בצוות האוויר, אחרי הטייס? המקצוע הזה אומנם נעלם מן העולם, אבל היום כבר מותר לגלות שלא היה מדובר כלל בבעל-מקצוע אקדמאי, שסיים את לימודיו בטכניון, אלא בסתם טכנאי-מטוסים, שנהנה מן ההפקר בכינויו.
וכך גם הפך השמש של בית הספר לשרת; המזכירה למפיקה; הטבח לשף, והספר למעצב-שיער. ועוד היד, ברוך השם ותרתי משמע, עדיין נטויה.

תאריך:  15/06/2009   |   עודכן:  15/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מלחמת חורמה בסטיגמות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
נכנסת לתחום שאתה צולע בו
כתב הטיולים  |  15/06/09 12:43
2
בחלק מהדברים אתה טועה
שירלי1234  |  25/06/09 14:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
לאמיתו של דבר, נתניהו צועד בנתיב ששירטטו בעבר שניים מקודמיו לשלטון: מנחם בגין ויצחק שמיר (דעות)
אפרי הלפרין
אחרי שחזר והפסיד בתחרות מנהיג נולד, ואחר שנחת לקרקע עם שיעורי הרייטינג, פורח לנו מנהיג מתבגר בידיים, ובלי השטיקים של "המראה, סיבוב ונסיקה". איך קוראים לזאת עם הגבות מסקוטלנד, גם לנו יש כוכב כזה, ללא גבות
ענבל בר-און
חוק ההסדרים הקרוב מתכנן שורה של הפרטות, הגדולה ביניהן היא בתחום הקרקעות    האם הציבור יהנה מכך? אולי בעלי ההון    מפריטים את עצמנו לדעת (א)
איתמר לוין
התגובה הפלשתינית לנאום נתניהו מלמדת על כוונותיהם האמיתיות ועל הקושי העצום לנהל איתם מו"מ כן בדרך לשלום בר-קיימא
יהודה בן מאיר
יש קונצנזוס ציבורי לנסיגה מן ההתנחלויות    איך אין קונצנזוס ציבורי לנסיגה מן הגולן    וכן: אל תאמר 'מדינה פלשתינית', אמור: 'שתי מדינות לשני עמים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il