X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פסה"ד שיצא לאחרונה מבית מדרשו של בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק קבע שאם מי מבני הזוג מגיש בתום לב ובכנות בקשה ליישוב סכסוך לבית המשפט לענייני משפחה, שוב לא יוכל בן זוגו לפנות באותם נושאים לבית הדין הרבני - מה שהביא לפתרון בעיה שזוגות רבים נתקלו בה
▪  ▪  ▪
ברוח טובה [צילום אילוסטרציה: יוסי צבקר]

הגבר שישב במשרדי היה אובד עצות, הוא חי בנפרד מאשתו מזה זמן ומעוניין לסיים את כל המחלוקות עם פרודתו בדרך של שלום ופשרה, ללא תביעות משפטיות אלא ברוח טובה. אני השבתי לו שיש אפשרות לעשות זאת באמצעות הגשת בקשה ליישוב סכסוך. אולם, נאלצתי להזהיר אותו שאם הוא יפתח בהליכים נגד פרודתו היא יכולה לרוץ לבית הדין הרבני ולתבוע אותו על כך שעזב אותה, לא שילם לה מזונות וחייב לה את כתובתה. הלקוח חשש לקחת את הסיכון שכך תעשה ולכן, הדרך היחידה הפתוחה בפניו היא להגיש תביעות לבית המשפט לענייני משפחה על כל הכרוך בכך.
ביום 23.6.09 פתרו שבעה שופטים של בית משפט העליון את הבעיה שגרמה לקשיים ולנזקים לבני זוג רבים שביקשו לסיים את מערכת הנישואין שלהם שלא בדרכים של מלחמות אין סופיות בבית המשפט לענייני משפחה ו/או בבית הדין הרבני. בפסק דין מנומק של כבוד הנשיאה, בהרכב שמנה שבעה שופטים יצאה ההלכה שהתירה את הפלונטר (בג"צ 5918/07 ובג"צ 6919/07).
מאחר ששתי מערכות משפט (אזרחית ורבנית) בעלות סמכות לדון בנושאי סיום הזוגיות, נקבע כי כדי למנוע דיונים כפולים מקבילים ידון בנושאי פירוק הזוגיות (למעט נושא הגט שהוא ייחודי לבית הדין הרבני) חבר השופטים אליו הוגשה התביעה לראשונה. במהלך השנים הלכה זו כונתה "מרוץ הסמכויות".
בשנים האחרונות הוקמו ליד בתי המשפט לענייני משפחה יחידות סיוע אשר מטרתן לעסוק ביישוב סכסוכים בין בני זוג בדרכי שלום, בדרך של גישור.
החשש היה שאם בן זוג מגיש בקשה ליישוב סכסוך ליחידת הסיוע בבית משפט לענייני משפחה, ירוץ בן הזוג האחר לבית הדין הרבני ויתפוס את הסמכות, וזאת משום שלא היה ברור אם הגשת בקשה ליישוב סכסוך "תופסת סמכות" מבחינת מרוץ הסמכויות.
בשל הבעיה הזו התקשיתי מאוד לייעץ ללקוחותיי לפנות בבקשה ליישוב סכסוך, כי תמיד הייתי צריכה להזהיר אותם שאם בן זוגם יידע שהם מבקשים לסיים את חיי הנישואין, הוא יכול לרוץ לבית הדין הרבני ולא בטוח שלא ייקבע שהסמכות היא של בית הדין הרבני. לא לקוח אחד ולא שניים החליטו בלית ברירה לוותר על האופציה הזו משום החשש הזה, וכך נמנעה האפשרות לפתור את המחלוקת בדרך של שלום.
פסק הדין שיצא עתה מבית מדרשו של בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק פתר את הבעיה אחת ולתמיד וקבע שאם מי מבני הזוג מגיש בתום לב ובכנות בקשה ליישוב סכסוך לבית המשפט לענייני משפחה, שוב לא יוכל בן זוגו לפנות באותם נושאים לבית הדין הרבני.

הכותבת היא עו"ד ומגשרת, מומחית לדיני משפחה.
תאריך:  02/07/2009   |   עודכן:  02/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יישוב סכסוכים בין זוגות - אפשרי גם בדרך השלום
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
גישור הוא נהדר כל עוד
חוכמת הבייגל  |  3/07/09 16:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מוטי פלד
לפני מספר שבועות נראה שהגיעו מים עד נפש, סוף סוף מישהו הבין שאולי משהו בכל זאת רקוב, וועדה בראשות ח"כ ישראל חסון התמנתה לבדוק. אולי סוף סוף נכי צה"ל יראו את האור בקצה המנהרה והפעם זה לא יהיה זה אור קטר הדוהר לעומתם...
אליקים העצני
איזה כשלים בהגיון יכולה לחולל האידיאולוגיה, אפילו בליבו ובמוחו של שופט דגול, אנו למדים מן האמירה הקשה לעיכול של ברק בנאומו. איך זה, שלא עלתה על דעתו של השופט האפשרות, שדווקא המיעוט הערבי הוא שאינו רוצה שלום עימנו? מאז יום נאום "יציאתו מן הארון", יש לנו הגדרה אוטוריטטיבית של ה-"נאורות" שנאכפה על כלל הציבור מכוחה של הסמכות השיפוטית עליונה
ד"ר צ'לו רוזנברג
נבחרינו ימשיכו לצחוק עלינו בעיניים, לירוק על פרצופינו ואנו נגיד שאלה טיפות גשם    החושך שאחרי הבחירות
ד"ר אברהם בן-עזרא
היעתרות להזמנה כמוה כהסכמה להתעלמות מצורכי המתנחלים במקומותיהם, דבר שהוא אומנם בחזקת מאוויי נפש וחלומות רטובים אצל כמה ממנהיגי העולם - אך אינו בר השגה ללא טרנספר, טרור, מלחמות, פגיעה אנושה באזרחים
איתמר לוין
לאור כל מעשיו הרעים של בלק, מדוע דווקא בלעם הוא זה ש"זוכה" לכינוי 'רשע' ולא בלק? - התשובה, מסתבר, נמצאת במניעים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il